Mikä vialla, osaisko joku kertoa ?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kanat ja leot

Mikä vialla, osaisko joku kertoa ?

Viesti Kirjoittaja Kanat ja leot »

Heippa.
Minulla on brahma.kana mamma, joka hautoo nyt toista kertaa, huomenna tulee 21vrk täyteen. 4 munaa läpivalaistuna ja kaksi oli kuoriutunut tänään. Tiput oli kanan alla, kuolleena :smt009 niin, että kuoret oli poissa, nahka osaa osaksi tipujen päällä. Tiput näytti ihan ok.lta päällepäin.
Voi kun nämä kaksi edes selviytyisi, voinko tehdä/auttaa mitenkään?
Eka kerralla kaikki meni hyvin(heinäkuussa). Yksi kuoli 6 kuoriutuneesta.
Suvianne

Re: Mikä vialla, osaisko joku kertoa ?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis kuoriutuminen epäonnistui? Munankuoren nahkaa jääny tipuihin?

En aivan ymmärtänyt, mutta minulla on kerran kana hautonut rutikuivien sahanpurujen keskellä ja siinä kävi osalle noin. Ne oli minusta kuivia. Emokin yritti nokkia munaa pois kun tiput ei päässyt.
Ehkä se vielä pahensi, että kävin emoa nostelemassa ja kurkkimassa. Koska osa kuitenkin kuoriutui.
Minun ohje, on että ihan antaa olla emon rauhassa, kunnes tiput tulee kupille syömään. Sen ne kuitenkin tekee,,,
Kanat ja leot

Jep siltä se näytti että munan nahkaa oli kiinni tipuissa. Pesässä on heinää paksusti ja pesä on koppimainen eli seinät joka puolella.
Pesään ei ole kurkittu, olin eilisen päivän kokonaan reisuussa ja illalla kun vein ruokaa mammalle niin näin kuoren palasia ja silloin otin kuolleet tiput pois pesästä.
Toivotaan että kaksi tipua kuoriutuisi ok. Sinne ei ilmeisesti voi lisätä itse mitenkään kosteutta?
Suvianne

Ehkä lämpöistä vettä voisi suihkutella, mutta kyllä heinän pitäisi sitoa kosteutta.
Onko se uusi emo? Jos se vain on tallannut ne vahingossa?
Kanat ja leot

Heinäkuussa oli tällä kanalla ekat tiput :)
Suvianne

En sitten oikein tiedä.
Minusta heinä on kuiteski hyvä pesänkuivike.
Ilmeisesti vain huono onni matkassa.
Joskus näitä sattuu.
Vastaa Viestiin