kanalan suunnittelua (ja lampolan)

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Kaisa

kanalan suunnittelua (ja lampolan)

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Meillä on remonttiprojekti ruvennut edistymään ja nyt täytyisi suunnitella sisätiloja. Uuden kanakopin mitoiksi on tulossa 3 x 4 metriä, korkeutta n. 3 - 4 metriä (vino katto). Ikkunoita on kaksi, 50cm korkea ja 160 cm leveä yhdellä seinällä n. 1,5 metrin korkeudella ja 1x1 m viereisellä seinällä n. 2,5 metrin korkeudella. Leveän ikkunan alle ajattelin sijoittaa pesät ja vastakkaiselle seinälle tehdä viiriäisille häkin, joka olisi mitoiltaan n. 1 x 1,5 m ja 80 cm korkea. Tämän häkin "katolle" olen ajatellut kanojen ruokintapöytää. (Lattialla olevat astiat aina purua täynnä ja narussa roikkuvaan vesiastiaan törmäilllään niin, että vedet läikkyvät lattialle.)

Viirujen huoltoa mietin, jos katto olisi saranoilla, onnistuuko huolto kohtuuhelposti tuollaisessa häkissä?
Saavatko viirut tarpeeksi valoa? Mahtaako niitä häiritä kanojen hyppely katolla/katolle?
Kannattaako tilan korkeutta hyödyntää esim. tasoilla tai korkeilla orsilla? Miten korkealle kanat mahtavat hakeutua?`

Täällä kun on lammasfarmareitakin niin kysäisen vähän ot, että mitä kuivike/karsinanpohjaratkaisuja teillä on lampailla? Täällä Islannissa lampoloissa on järjestelmällisesti ritiläpohjat, joiden alustat siivotaan yleensä kerran vuodessa, kuivikkeita ei käytetä. Olen miettinyt mikä olisi tällaiselle pikkulampolalle (15 lammasta ja pässi) paras ratkaisu. Olkia täältä ei saa, hevosille ja kanoille tulee puruja kuivikkeeksi, mutta voiko niitä käyttää lampailla vai sotkeutuuko ne villaan ja ärsyttää ihoa? Onko ritilät kuitenkin toimivin ratkaisu?
kaakatin

Re: kanalan suunnittelua (ja lampolan)

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Oletko ajatellut, että voisit nostaa sen viiruhäkin seinälle sopivalle hoitokorkeudelle? Silloin luukku voisi olla edessä ja saavat valoakin enemmän. Kyllähän kanat korkealle nousee nukkumaan, joten korkeutta kannattaa hyödyntää. Tai riippuu rodusta, eihän nuo silkit puolta metriä korkeammalle nouse.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tuo saranallinen katto / etuseinä viirulassa on tosi kätevä, sieltä saa kakit lapiolla vedettyä kärryyn/sankkoon näppärästi. kanat menevät niin korkealle kuin katto antaa myöten, meilä silkitkin aina ylimmälle mahdolliselle orrelle. Maatiaiset vaikka katolle, jos vaan pääsevät !

Minulla on vsiautomaatit koppien nurkissa tiiliskivien päällä, sieltä ne ei läiky ja aika vähän niihin pehkuakaan menee. Rehuautomaatit roikkuu katosta.
Kaisa

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Joo, ajattelin tuotakin vaihtoehtoa, että viiruhäkki olisi seinällä. Sitten sen pitäisi vaan olla vähän kapeampi, että puhdistus onnistuisi helposti ja lapset ei sinne kyllä ihan helposti ylettyisi. Mutta ruokintapöydän laitto onnistuu kyllä muuallekin. Kattoon en viitsi alkaa tuolla ripustelemaan kun se on niin ylhäällä. :smt003

Täytyykin mennä tiirailemaan kuvagalleriasta orsiratkaisuja. Tällä hetkellä nuo nuoret kanat näyttävät kakkikasoista päätellen nukkuvan enimmäkseen pesien katolla mutta ehkä niitäkin rupeaa korkeat orret houkuttamaan uudessa kodissa. :smt002
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla rehuautomaatti on lankkujen päällä laatikossa ja syövät yli heitetyt jyvät sieltä ja kalkki roikkuu katosta tuollasessa muovisessa lintujen ulkoruokintaa tarkotetusta automaatista ja vesiastiat on mikä lankun mikä tiiliskiven päällä.Ja mulla maattarit ei enää ylemmä pääse ovat katon rajassa iltasella.........
Vastaa Viestiin