Mikä tappaa kanani hitaasti mutta varmasti? :(

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tirppa

Mikä tappaa kanani hitaasti mutta varmasti? :(

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Onko muille sattunut vastaavia tapauksia vai paininko ongelmani kanssa yksin??

Eilen huomasi, että 1 jäteistäni Kochin/Brahma sekoitus on vaisun oloinen..lähemmin sitä tutkiskeltuani huomasin sen olevan pelkkää luuta ja nahkaa!
Kuvussa on ruokaa ja se syö ihan normaalisti niinkuin kaikki muutkin, mutta jostain syystä kana on ihan luurangon laiha.
Kesällä hautoi poikaset ja nyt vieroituksen jälkeen on mennyt huonoon kuntoon. Minulla on ollut aiemminkin samanlainen mystinen kanakuolema muutama kuukausi sitten, enkä keksi siihen mitään järkevää syytä mistä se voi johtua.Kana käyttäytyy ihan normaalisti, mutta sitten kun alkaa olemaan vaisumpi niin lähempi kopelointi paljastaa karun totuuden.

Auttakaa jos tiedätte mikä voi kanalassani olla vialla :smt100 ,nyt on kaikki neuvot kultaakin kalliimmat :smt022

Tämä vaiva tuntuu olevan enemmän jättieni ongelma, käppänät ja rokkarit on ihan ok, mutta jättien joukossa tapahtuu kummia..Kaikki kanat ovat samassa tilassa laumat on erotettu verkoilla toisistaan.

Kanat/kukot saavat Punaheltta Balans täysrehutiivistettä, kauraa, vehnää, leipää, kalkkia, soraa, kotiruokaa ja tietysti vettä. Omenia ym hedelmiä tarjonnan mukaan. Ulkoilevat tarhassa tai pihalla vapaana ,jolloin syövät myös ulkoa mitä sattuvat löytämään. Kuivikkeena käytän kutterinpurua, pesissä kutteripurua ja heinää pehmikkeenä. Pehku on puhdas ja kuiva (mutta ei liian steriili )
Juomavesi vaihdetaan päivittäin puhtaaseen.
Kanat ei ripuloi vaan paska on ihan normaalia, joskus siellä toki on löysempi läjä joukossa mutta pääosin paska on sellaista kuin pitääkin.
Eviraan en ole vielä yhtään kanaa lähettänyt avattavaksi,vaikka taitaa sekin pian olla edessä mikäli mystiset nääntymiset jatkuvat :smt009

Jos muilla on ollut vastaavia tapauksia, niin mielelläni kuulisin niistä ja varsinkin jos olette löytäneet syyn tuohon nuukahtamiseen :smt045
annemari

Re: Mikä tappaa kanani hitaasti mutta varmasti? :(

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tulee mieleen Ikä, eli vanha kana ?? Väsyy hautomisesta, eikä ruoka enää imeydy niinkuin nuorella.
Tirppa

Kana joka nyt nuupottaa on n.2 vuotias taitaa olla jopa alle sen..(kauheeta kun en muista kuinka kauan mulla on ollu kanoja? :oops: ) No joka tapuksessa, se on ensimmäisten joukossa minulle tullut kana ja on ollu mulla tipusta asti.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Marek? Sori, kun se on näköjään minun vakiovastaus kaikkiin kanatauteihin :smt012 ...nyt vaan kaivelin muistilokeroista, että laihtuminen (esim. sisäelinten kasvainten vuoksi) voisi johtua marekista.
Kakkoja olet tutkinut sen verran tarkkaan, ettei niissä näy ylimääräisiä luikeroita?
Miten se nuupottava kana toimii kävelyn/lentelyn/orrelle menon suhteen?
Olosuhteet ja ruokinta ovat niin hyvät, että niistä ei voi syytä löytää!
Varmasti on viisainta lähettää Eviran tutkimuksiin, että saa varman diagnoosin.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minulla oli vähän aikaa sitten samanlainen kana, pörhisteli pitkään ja oli väsyneen oloinen, ajattelin sen aloittavan sulkasadon mutta nuupottelu vain jatkui eikä sulkia lähtenyt. Tarkempi tutkimus paljasti juuri tuon luurangoksi laihtumisen vaikka söi koko ajan hyvällä ruokahalulla, kupu oli selvästi suurentunut, liikkui ehkä vähän kankeasti mutta yönsä vietti ylimmällä orrella. Sai vitamiinikuurin josta ei apua joten lopulta lensi paremmille matomaille. Marekin piikkiin pistin, ikää maatiaisella 11/2 vuotta. Mä vaan kuvittelin että marek tappaisi nopeammin, tämä kesti viikkoja, varmaan meni kaikkinensa pari kuukautta ennen kuin sain ratkaisun tehtyä kun oli selvästi väsynyt mutta söi, joi ja liikkui parven mukana ulkona.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mullekkin tuli sisäloiset mieleen; kaikki loisethan eivät välttämättä ulosteessa näy. Kokeilisin antaa matolääkkettä, etenkin jos mitään muutakaan ei voi kokeilla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Tirppa

Kanat on kaikki loishäädettyjä niin sisäisesti kuin ulkoakin, joten syytä en usko siitä löytyvän.
Marek:in piikkiin en itse ole laittanut, kun kuvittelisin tosiaankin sen tappavan linnun paljon nopeammin...mutta en todellakaan tiedä. :smt017
Aikoinaan kun minulla lopetettiin 1 kana joka oireili osittain samalla tavoin kuin tämä tällä hetkellä nuupottava...se avattiin täällä meillä ja kurkattiin sisuksiin. Sieltä ei löytynyt yhtään mitään, ainakaan ylimääräistä, tosin suolistokin oli totaalisen tyhjä :smt009

Rehu???? Voiko siinä olla jtn vialla, joka aiheuttaa tämän? Mitä olette mieltä?
Onko kenelläkään antaa vinkkiä hyvästä monivitamiinista, jota voisin lisätä ruuan joukkoon tai juomaveteen?
Jos tämä nykyinen nuupottaja ei osoita kuntoutumisen merkkejä ja päätyy untuvaksi kanojen taivaaseen....aion pakastaa raadon ja ottaa sen vuodenvaihteen jälkeen mukaani koululle, jossa suoritamme avauksen sille. Lääkäri saa sitten kertoa mitä normaalista poikkeavaa linnusta löytyy.

Toi Evira mua oikeesti kyllä pelottaa...vastauksen haluaisin, mutta jos tuleekin päätös että kaikki pitää lopettaa :smt027 :smt022

Kana liikkuu normaalisti..kävelee hyvin, ei minkäänlaisia tasapainohäiriöitä, eikä pakkoliikkeitä. Menee yöksi orrelle, tosin ei enää kaikista korkeimmalla olevalle. Ulos menee muiden mukana ja vähän koittaa siellä touhutakkin, tosin huilailee useasti..yöksi tulee sisään muiden mukana. Siivet ei roiku, pääsee halutessaan lentämään hyvin jos vaan jaksaa.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

no ei sun sitä tartte pelätä, että evirasta tulisi käsky listiä koko parvi. sieltä tulee ilmianto lähinnä muutoksista kanan sisuksissa, loislöydöt ja yleistä höpinää kanan kunnosta tyyliin laiha, sulkapeite sitä ja tätä. että lähetä vaan, jos tulee lisää vainajia, saat rauhan itse kun tiedät mikä oli.
mulla on mennyt kanoja mikä mihinkin. yhden lähetin eviraan ja tulos oli marek. loppuja en ole jaksanut lähetellä, olen pannut ne yleiseen kana-kuoleman piikkiin. jos hoitaa parhaansa mukaan, ja silti silloin tällöin joku kuukahtaa, ei voi kuin syyttää huonoa tuuria. ja ne on herkkiä eläimiä. joskus tulee monta vastoinkäymistä peräkkäin, joskus on pitkiä on onnellisia aikoja. ja ihme kyllä, joskus ne myös toipuu, vaikka näyttääkin pahalta.
tsemppiä! ei sen hoito ainakaan huonoa ole. voit antaa ittelles synninpäästön ja keskittyä hyviin asioihin kanojen kanssa. kanat vaan ei ole niinkuin koirat tai kissat, joitten oireet on helpommin eroteltavissa ja hoito annettavissa. sairas kana nuupottaa, ja se on ainoa diagnoosi jonka kotikonstein voi antaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikös se raato mene pilalle tutkimuksen suhteen, jos sen pakastaa?
Minä en löydä noista kanojesi eväistä vikaa, enkä usko siihenkään, että teillä jylläisi joku 'karmivan vaarallinen' joukkotappoon johtava tauti, koska noissa kaikista pahimmissa taudeissa sairastuvuus/kuolleisuus on aika paljon nopeampaa kuin teillä ilmaantunut 'muutaman kuukauden välein'.
Eli, jos selvyyden haluat saada ja jos tämä kana päätyy pilvenreunalle, niin lähetä se Eviraan.

Sanonkohan liian raa'asti ja 'mutkat suoriksi'-tyylillä: jos kanoistasi löytyisi joku totaalisen vaarallinen tauti, niin kuolisivat ne siihen kuitenkin, vaikka et diagnoosia saisikaan selville.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Itselläni ei kanoista juuri ole kokemuksia, mutta rupesinmiettimään että millaisia oireita kokkidioosi aiheuttaa? Vai aiheuttaisiko se juuri ripulia eli ei voisi olla kyseessä?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
helmutti

Viesti Kirjoittaja helmutti »

oletko käynyt noilla sivuilla jo? tuossa ainakin yksi vaiva johon laihtuminen ja nuupottaminen sopisi, jos englantia yhtään ymmärrän kun kiireessä noita sivuja selailin...
http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... isease/504
toivottavasti tauti selviää ja hoitoa on saatavilla. tsemppiä! peukut on pystyssä :smt006
Tirppa

Nyt sitten tähän joukkoon vielä yks tyhmä kysymys:
jos lopetan kanan itse ja vedän siltä kaulan poikki...voinko lähettää sen Eviraan vai vaikuttaako toi kaulan katkaisu tutkimukseen jollain tavalla? :oops:

Kiitos kaikille, jotka ovat ottaneet osaa tähän pähkäilyyn! Mukavampi pähkäillä porukassa, kuin yksin! :smt023

Olen laittanut kanan sulfa kuurille...(kuolee se joka tapauksessa tolla menolla, niin ei tosta sulfasta voi enää haittaakaan olla)
laittelen tänne kuulumisia, mikäli muutosta suuntaan taikka toiseen tulee :smt001
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mulle tuli vielä mieleen kanapunkki, sehän ei normiloishäädöllä käsittääkseni lähde, kun se majailee orren tai seinän rakosissa tms. Sieltä punkkiarmeija sitten yöllä hiipii imemään verta kanoista ja käsittääkseeni oireet ovat juuri tuollaisia anemian tyyppisiä. Teepä vielä punkkitesti aaltopahvinpalalla tms. Voi olla, että oikein hyvässä kunnossa olevista kanoista ei punkkijuttua huomaa, mutta sitten kun on jostain muusta syystä (hautomisen rasitus?) yleiskunto alhaalla, niin punkkien vaikutus näkyykin kanoissa. Mulla ei tietääkseni ole koskaan ollut näitä punkkeja, mutta näin olen käsittänyt muniksen viestejä ahkerasti luettuani.
Tirppa

vetehinen kirjoitti:Mulle tuli vielä mieleen kanapunkki, sehän ei normiloishäädöllä käsittääkseni lähde, kun se majailee orren tai seinän rakosissa tms. Sieltä punkkiarmeija sitten yöllä hiipii imemään verta kanoista ja käsittääkseeni oireet ovat juuri tuollaisia anemian tyyppisiä. Teepä vielä punkkitesti aaltopahvinpalalla tms. Voi olla, että oikein hyvässä kunnossa olevista kanoista ei punkkijuttua huomaa, mutta sitten kun on jostain muusta syystä (hautomisen rasitus?) yleiskunto alhaalla, niin punkkien vaikutus näkyykin kanoissa. Mulla ei tietääkseni ole koskaan ollut näitä punkkeja, mutta näin olen käsittänyt muniksen viestejä ahkerasti luettuani.

Kiitos vinkistä! Teenpä vielä tämänkin testin :smt023
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

äkkiä ajatellen vois kuvitella, että jos olis punkeista kysymys, silloin niitä olis muillakin. Mä veikkaan kans marekkia. Eviraan voi laittaa, vaikka olis itse linnun lopettanut.
Vastaa Viestiin