Tuhoeläimet; rotat, pienpedot, ym.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hansu

Re: Tuhoeläimet; rotat, pienpedot, ym.

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Minullakin sota menossa...Muutaman rotan tiedän tässä nyt asustavan...myrkyt ovat asiallisesti ja tosi turvallisesti asennettu paikoilleen. Kanoilta nostan ruoka-automaatin illalla pois ''turvaan'' eli rotille sopivaa ruokaa on vain kyyhkyhäkin pohjalla olevat muutamat siemenet. Ovatkin syöneet kyyhkyjen paskoja(?)...ja myrkkyä, nyt kun ruokaa ei enää ole. Aiemmin kanojen rehu hävisi nopsaa yön aikana :smt011 . Meillä on kaikki rehut ja vähänkin syömäkelpoinen (rottien/hiirien mielestä) paksuissa muovitynnyreissä eli ruokaa ei pahemmin ole tarjolla... Pienet tiputkin asustavat marsujen dunassa eli eivät ole ruokalistalla.

Löysin myöskin kavereiden kulkuaukon(vanhan lantakourun ''poistoputki'') ja sen kivillä tilkitseminen rauhoitti muutaman yön. Nyt ovat syöneet viereen (lantalaan menevä vanha ovi) uuden aukon, jota alan huomenna jotenkin lyömään umpeen... Mutta ei tuo tila nyt kuitenkaan ihan ''horisko'' olekaan...ehkä siitä rotankestävän saakin.

Meillä ei myrkkyihin koskettu kuin vasta viime yönä...ilmeisesti kun muuta ruokaa ei ole tarjolla. Myös koira alkaa saada hajua tästä jahdista...olemme myöhään yöllä aina käyneet ''haistelemassa' jälkiä ja hyvin tuo mennä viipottaa tuolla. TOkko nyt mitään kiinni/hengiltä saa, mutta ainakin aktivointi (jotain positiivista tässä nähtävä :smt005 ).

Rotat ilmeisen paljon tykkäävät tuosta punaheltasta!?
Saara

Viesti Kirjoittaja Saara »

Nyt on kanala tiivistetty - jos tämä tiivistys ei pidä niin vuoraan seuraavaksi koko rakennuksen verkolla. Valo saa nyt palaa läpi yön jos se auttaisi pitämään kanat hengissä. Kanalan taakse on viritetty loukku. Nyt toivotaan ja pelätään ensi yö.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Varsinaista kilpavarustelua tämä kanalan pito :smt027
Mullakaan ei enää ole kanalassa öisin täysin pimeää, mulla on pistorasiaan laitettava hämäräkytkimellä varustettu yövalo. Näkevät kanat ainakin mennä karkuun jos joku hyökkää.
Saara

Viesti Kirjoittaja Saara »

Hyvää: kanat hengissä!
Huonoa: loukku tyhjä.
Kissa ja koira käyttäytyvät taas normaalisti.
Mies rupesi rakentamaan paremman mallista loukkua - joten sota ei jää tähän.
Hansu

Mihinkäs teillä myrkkyä syöttäneillä on ne rotat kupsahdelleet? Näkyykö niitä missään eli mites niitä korjaat talteen ja hävität, jos menevät johonkin piiloihin kuolemaan? Meillä on nyt se myrkky ollut reilun viikon tarjolla ja aktiivisesti sitä on syöty pe-lauantaista... Yhden pienen (=poikasen) olen kanahäkistä löytänyt kuolleena, mutta muutoin ei mitään... Miten nopsaa voin odotella niitä ruumiita johonkin? Tietty riippuu miten paljon kukin sitä herkkua :smt047 syö, mutta noin niinkun yleisesti ottaen (tyyliin myrkkyä syöty x vuorokautta, kuolleita lakoi löytymään y vuorokauden jälkeen)?

Ja kauan sitä myrkkyä pidetään sitten vielä tarjolla? Eikös myyrätkin tuota vedä? Meillä nimittäin myyriäkin navettaan eksyy ja siis oletan että saisin syöttää koko talven tuota... Myyriä vaan pyydystän mieluummin loukuilla eli myrkyn pitäisin mahd. vähän aikaa tyrkyllä...
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Rottasota on tääläkin menossa,vaikka ei niitä oo näkynytkää,teen just uutta kanalaa vaihtolava-alustalle,seinät ja välikatto on uretaanielementeistä joissa pelti molemmin puolin,lattia on puurakenteinen mutta siinäkin on pelti,kyllä rotan on käytävä ensin hakemas rälläkän autotallista enneku menee kanalaan :smt044
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vakava aihe, mutta eipä tässä voi olla nauramatta lautapihdin mainiolle kirjoitukselle, että rotta joutuu rälläkkähommiin päästäkseen kanalaan :smt042
Tsemppiä ja pitkää pinnaa toivotan kaikille tuhoeläinjahdissa oleville!
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Hansu: enpä tiedä, minne menevät kuolemaan. Yhtäkään yksilöä en ole tavannut. Meillä on eläimille kylmät tilat, mutta naapuri, jonka kanalassa +20 läpi vuoden, sanoi, että hakeutuvat kuolemaan lämpimään, kuumavesijohtojen tms. läheisyyteen.
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Rottien ja hiirten pyydystämiseen on tehokas ja halpa

http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutar ... Cat_2_kpl/

Itse olen saanut sillä sekä hiiriä että rottia. Kestosyötin "laimennettua" laiton syötiksi hieman kananruokaa ja johan alkoi saalista tulla. On niin voimakas, että jos omat sormet jäävät väliin, niin lääkärireissu on edessä. Laitettava niin, että kanat ja muut eläimet eivät pääse.
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä olen saanut erilaisilla loukuilla saaliikseni kohderyhmä metsähiirien ja peltomyyrien lisäksi myös päästäisiä ja talitiaisen :smt017 Ja keväällä kärpän.
Nyt naulasin seiniin kiinni niitä "sinisiä donitseja" kokeeksi, kun kaurahiutalesyöttilaatikot viskeltiin tarjoilun loputtua pitkin lattioita ympäriinsä.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Hansu

Mä en oikein innostu tuosta Ninan linkittämästä loukusta... Liian paljon olen saanut talloa kuoliaaksi siihen ''väärin'' menneitä elukoita. Siis meillä jotain pieniä myyriä, jotka jäävät takaruumistaan, jaloistaan tai jotenkin muuten hassusti kiinni tuohon loukkuun. Kituvat hengissä ja purevat muovia hurjasti kunnes käyn aamulla ''kokemassa'' loukut... Tallon siis nuo elossa olevat sitten hengiltä. Minusta vaan kurjaa kun joutuvat kitumaan (ihan kun myrkky sitten olisi ''eläinystävällistä'' :smt009 )... Lisäksi en noilla ole koskaan muita kun myyriä kiinni saanuut...rotat kiertävät kaukaa nuo... Meiltä löytyi sekä niitä julmetun isoja (jotka varmasti tekevät sormille hallaa) sekä ''hiirikokoa''. Heitin ne aikoja sitten roskiin ja tarvittaessa käytän perinteistä loukkua...
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Vinkkejä rottaralliin, eli tässä linkki aina mainion Pellervon sivulle http://www.pellervo.fi/maatila/3_01/eroon.htm
Myrkkyjä käyttäessä pitää varmistaa, etteivät muut elukat sitä pääse syömään. Koirallakin oireet voivat näkyä vasta viikon kuluttua syömisestä ja kissa saattaa piiloutua jonnekin kärsimään.
Joskus kesäaikaan pyykkitelineen juurella oli myrkkyä syönyt huonovointinen valtavan karvalakin kokoinen rotta. Piti oikein katsoa tarkemmin voiko olla niiiiiin suuri. Joskus on kiva olla "vaan nainen" ja huikkasin miehelle, että hoitelee sen pois. No, hoiteli se.. haulikolla posautti - ja - kuivat pyykit oli täynnä verta ja pas*#@kaa :smt014
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mä olen myös ollut hyvin pettynyt tuohon loukkuun. Ensinnäkin, isot rotat ovat niin varovaisia, että eivät tuohon oikein mene. Pienempiä siihen menee, muta ovat tosiaan aamulla järjestään hengissä, ja koira saa hoidella ne päiviltä. Ja siihen tosiaan menee paljon muitakin eläimiä. Perinteinen loukku ei ole paljoa parempi, siinäkin niitä hengissä oli, mutta yleensä sentään olivat kuolleita, kun tässä supercatisa en ole tavannut kuin eläviä.
Vastaa Viestiin