Sulkasatokysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Röhkö

Sulkasatokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Röhkö »

Nyt on taas kyseltävä kun tietoa ei ole... Mitenkäs tuo sulkasato eri-ikäisten kanojen sekalaumassa oikein menee?

Laumassa on melkein melkein yksivuotiaita munijoita sekä juuri munintaa aloittelevia nuorukaisia. Kanat tuli siirrettyä jo sisään kun päivät alkoivat lyhentyä.

Nyt reilun viikon sisälläolon jälkeen yksi "vanha" kana on pudottanut pyrstösulkansa ja muutenkin olemus on hieman rähjäinen. Kyseinen kana yritti hautoa lähes koko kesän hämärässä pesässä ja luultavasti hämärtyvä syksy laukaisi sulkasadon?

Varsinainen kysymys kuuluu että mitenkäs nämä muut vuoden ikäiset... pitäisikö lyhentää valaistusta että sulkasato tulee muillekin (mutta entä juuri munintaansa aloittelevat - häiriintyvätkö ne????). Tai jos jatkan munintavalaistuksella niin onko siitä haittaa / onko se väärin näille "vanhoille" vuodenikäisille? Vai osaako kana pitää sulkasadon silloin kun itse katsoo parhaaksi?

(Pitäiskö tästä laittaa jotain FAQ:iin, ei taida olla... :smt017 )
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Sulkasatokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä "vanhukset" ovat osanneet sulkasatonsa pitää, vaikkei valojen kanssa ole kikkailtu...Osa vaihtaa höyhenpukunsa jo ihan kesähelteillä, mutta suurin osa juuri nyt parhaillaan eli kerkiävät kasvattaa uudet sopivasti ennen talvea. Sitten ne kotkot, jotka hautovat ja hoitavat tipuja, pitävät yleensä siihen samaan syssyyn sulkasadonkin ja tätä tapahtuu minä vuodenaikana vaan. Kesällä/syksyllä/talvella munintansa aloittaneet kanat ovat munineet ensimmäiseen haudontaansa/sulkasatoonsa saakka.

Meillä valotus menee siis niin, että saavat herätä luonnonvalon mukaan ja keinovalot sytytetään vasta iltahämärissä eli esim. keskitalvella jo iltapäivällä, kun talli menee hämäräksi. Valot sammutetaan klo 21 jälkeen. Talvella meidän kotkojen päivä on pisimmillään n. 12 h. Valoina on himmeät energiansäästölamput ja toiset valot eli kirkkaat loisteputket (ne kanojen silmiin vilkkuvat!) ovat päällä vain sen aikaa, että itse näkee tehdä hoitotoimet kunnolla.

Minkä mittainen Röhkön kanalan munintavalaistus on? 10-12 tuntia tuntuu olevan ihan riittävä ainakin näin harrastuspiireissä, joissa ei pyritä mahdollisimman suureen munantuotantoon ;)
Röhkö

Hyvä juttu, enpä tästä nyt huolehdi enempää tai lähde valoilla sen suuremmin säätämään...

Viime talven oli aika lyhyt sähkövalaistusaika kun ekat kanat olivat kasvuvaiheessa etteivät suotta kasva nopeasti. Auringonnousua hyödynnettiin täälläkin valaistuksessa, varsinkin kevättä kohden. Kesävalotuksesta onkin vastannut vaan ulkoaurinko eli pitkää valoisaa päivää on ollut :-) Sisälle siirron yhteydessä väänsin hihasta kelloon sellaiset lukemat että kokonaiseksi valoisaksi ajaksi tulee 13 tuntia. Kesään verrattuna sekin tuntuu lyhyeltä. Mutta jos vähempikin riittää munimiseen ni vähennän kyllä tuota aikaa...
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minä taas en ole vieläkään siirtänyt aikaisia sisälle siinä toivossa, että aloittaisivat nyt sulkasatonsa nämä vuosikkaat. Yksi on sulkasadossa, mutta epäilen, ettei se muutenkaan ole muninut hetkeen aikaan. Ja ne kaksi, jotka keväällä tulivat osittain ja kokonaan pää kaljuna, joiden todellakin toivon sulkasadon pitävän, munivat vaan, vaikka päivät vaan lyhenee, ja muutamana aamuna on ollut jo aika vilpakkaa.

Onpa hyvä kuulla, että valaistuksen voi järjestää noinkin. Jossain kirjassa ohjeistus oli, että lisävalaistus aamuyölle ja valaistuksen sammuminen luonnon mukaan, että osaavat orsille. Ja minä pähkäilin, että kun nuo eläimet yleensä tulee hoidettua illasta, että sinne sitten pitää aina pölähtää nukkuvan porukan keskelle ruokkimaan kaneja ja näin sieluni silmin, kuinka siellä herkimmät saavat sydänkohtauksia ja tippuvat orsilta koipi oikosena... :smt002 Onko teillä joku himmennyssysteemi olemassa, vai oppivatko aikataululle sitten?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Karhurouva: meilläkin tuli tuo rytmi juuri muiden eläinten iltahoidon takia...ja siksikin, kun ollaan itse yökyöpeleitä, eikä aamuvirkkuja :smt004
Meillä nuo asettuvat orsille n. tunti/pari ennen valojen sammuttamista itsekseen. Ja jos joku lähtee hortoilemaan lattialle iltatallin aikaan, niin sitten on semmoinen "himmennys", että toinen esleistä peitetään mustalla sankolla. Näin orsi löytyy haajulijallekin aika äkkiä.

Yksilöllisiä eroja noissa sulkasadon pidoissa on...esim. 11/09 syntynyt Minna on karmivassa "kynitty kana"-vaiheessa, kun taas 8/09 syntynyt Tuovi munii vielä. Se oli kylläkin mammalomalla tuossa keväällä, joten sai siinä lepoa munintaan.
Kaikki vuosikkaat eivät muuten välttämättä pidä sulkasatoa ennen kuin toisen elinvuotensa syksyllä.

Aijuu, meillä kotkot ovat aina yöt sisällä, siis kesälläkin. Nyt toki aikuiset vielä päivät ulkona, kun on sen verran lämmintä.
Karhurouva

^Voi mahdoton, tuotapa en ottanutkaan huomioon, että eihän ne välttämättä edes aio tehdä sulkasatoa. Pitääkö mun sitten katsoa noita kaljupäitä vielä koko talvikin, kyllä kai niillä jo aivot paleltuu, kun ei ole kuin harja päälaella... :smt009 Meillä tuokin, joka sulkansa vaihtaa, on koko ajan ollut ihan inhimillisen näköinen, tikkuja vaan ollut sulkien joukossa ja yhdessä vaiheessa pyrstöä ei juuri ollenkaan, mutta ihan täysi varustus noin niinkuin muuten. Onneksi. Saapa nähdä, aloittaako enää munintaansa ikinä.
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Juu kyllä sitä vähän mietii että kun muinia ei tule niin munivatko enää koskaan. Jotekin kummeksutti se että kaikki aloittivat melkein yhtäaikaa tuona sulkasadon ja munimattomuudeen.
Nyt on kaikilla tukka päässä ja ja kukon pyrstöönkin on kasvamassa uusia sulkia.
Ei tarvinnu pipoja alkaan virkkailleen eikä fleecejä ompeleen.Kyllä se sieltä tulee kun jaksaa odottaa.

Meillä kanat ulkoilee edelleen päivät ja yöksi käyn laittaa luukut kiinni. Orrelle menevät tosiaan hyvissä ajoin ennen pimeää ja eivät häiriinny jos jostain syystä käyn luukut laittaan kiinni pimeällä. Miusta tuntuu etteivät edes herää...

Ompa tuo meidän brahma nuo poikasetkin osannu hoitaa,vaikka sitä aluksi kovasti epäilin..tietää mitä tekee ja on kyllä niin sisäänrakennettu vaisto sillä...Enkä siihen ole puuttunut....vähän vaan päälle olen katsonut :smt023
Ihaillut lähinnä :smt055
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Tässäpä Minna, ei ihan kauneimmillaan:
Kuva
Röhkö

Vaikka ulkoasu onkin rähjäinen niin mua kyllä nauratti alkuun pyrstötön olemus... :smt001 Kana näyttää jotenkin epätasapainoiselta ja hassulta pallukalta säntäilleessään. Yllättävän nopeasti uudet sulanalut ovat pyrstöön ilmestyneet ainakin täällä.

Vielä ku joskus joku omista kanoista hautois tipuja ens kesäksi ni sitten olis nähnyt tavallisimman kanalan kierron...
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Hiltan kana on samannäkönen kuin mulla 5 tai 6 kanaa ei voi muuta kuin ihmetellä miten ne aika äkkiä loppujen lopuksi uudet sulat kasvattaa
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Voisiko joku laittaa lisää nuita sulkasatoisten kanojen kuvia?Kultsi-kukko on muutamassa päivässä mennyt vähän resuisen näköiseksi,kauttaaltaan tiputellut sulkia mutta kaulasta eniten. Ihan virkeä se on muuten,ehkä pahin kanojen komentaminen tasoittunut pikkuisen,nytkin söivät puuroa kaikki sulassa sovussa samalta kipolta.. :smt001
Näin aloittelijana mietin että sitä sulkasatoako tämä nyt on..kananuorikoiden höyhenpeitteet on tuuheat ja kiiltävät.
Karhurouva

Nyt on pakko kysyä kokeneemmilta: liittyykö sulkasatoon erikoista käytöstä? Meillä nimittäin tämä ainoa sulkasatoinen kana esittelee nyt kukkomaista käytöstä. Se siirtää herkkuja, paloittelee niitä ja potpottaa muita syömään. Tämä samainen kanahan siis sairasti munintaelinten tulehduksen tuossa kesällä, ja epäilen, ettei se sen jälkeen ole muninut. Hiljalleen alkaa usko loppua, pahoin pelkään, että sen munintaelimet ovat jotenkin vioittuneet ja muninta ei enää alakaan ja edessä on joko eläke tai vesurihoito. :smt022
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen joskus kuullut "vanhan kansan" sanovan, että munintansa syystä tai toisesta lopettanut kana "muuttuu" kukoksi. Tarkoittanee ilmeisesti juuri tuollaista käytöstä, tuskin sentään kiekumaan rupeavat :smt043 . Tiedä sitten kuinka todenperäistä tämä on... :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kaivelin vanhoista kuvistani pari “kaljukaulaa”:
Kuva

Kuva

On se sulkasatoisen käytös vähän erilaista, jotenkin rauhallisempaa ja ujompaa, mutta olisiko Karhurouvan kanalla jostain muustakin kuin sulkasadosta kyse, kun noin käyttäytyy?
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tattis!Tuolta se Kultsikin kutakuinkin näyttää :smt045 ..
Vastaa Viestiin