Roikkuva maha

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kanafarmari

Roikkuva maha

Viesti Kirjoittaja kanafarmari »

Urosankalla on jalkojen välissä patti (roikkuva maha), ei keskellä vaan ennemminki sivussa kun kahtoo edestä päin. Mikähän tämä voisi olla? Toisella poitsulla tällaista ei ole. Voiko tällä olla jotakin tekemistä ruskuaispussin kanssa?
Hellu tietäisit varmaan sanoa paremmin siitä ruskuaispussijutusta?? :smt006 Tämä on se ankka, jolla ei ollut ruskuaispussi vetäytynyt sisään sillon ku kuoriutu, vai menikö se just niin? Sama ankka kuitenki on kyseessä, jolla oli jotaki häikkää siinä jutussa.
Kävely ja muukin talostelu on kuitenkin normaalia toisiin verrattuna.
Kertokaapa sellaiset, jotka olette törmänneet tällaiseen ennenkin?! Kannattaako tällaista urosta jättää sukua jatkamaan?
ninnu

Re: Roikkuva maha

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Saatko kuvaa laitettua?

Jos on napatyrä :smt003
Ei vais, ei se ole eläissään saanut mitään osumaa/puremaa ym traumaa siihen patin kohtaan?
Mulla on yhdellä naaraalla kaulassa iso patti, joka johtuu, kun joutui ketun suuhun.
Onneksi mulla on kova ääni ja vahva auktoritäärinen asenne, niin irrotti ja pudotti suustaan :smt002

Lihavuus ei oikein pattina ilmene, eikä ruskuaispussia ole...
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Se ankanpoika ei voi olla se jolla oli ruskuaispussi ulkona syntyissään, koska sen nappas kissa perskules.
Mulla on yhdellä tyttö ankalla ollut viimekesänä patti päässä. Se tuli siitä kun iso uros ankka yritti hemputtaa :smt003 sitä ja otti päästä niin lujaa kiinni et tuli joku haava. Siis siinä patissa oli ihan vaan kudosnestettä.
Olisko sitä pientä voinu pistää esim. ampiainen. Tai onko se voinut mahdollisesti raapaista mahan alustaa johonkin niin että se on mennyt rikki.
Otahan syliin se ankka ja katso onko siinä patissa havaittavissa jotin nirhaumaa tai vastaavaa.
kanafarmari

Ai se ei ollutkaan se ihmepelastunut ankanpoika! :smt005 Oon koko ajan luullut niin, kun hellu puhuit sillon sellaisesta tummasta ankanpojasta, jolle oli käynyt niin. Ja kai mä sekotin sitte sen niihin mitä hain meille. :smt003

Se pussi on roikkunu sillä jo ainakin pari viikkoa. Voihan olla että on johonki telonutkin sen, mutta mitään selvää tapausta ei ole sattunut (kettuja tai kissoja). Ampiaisen pistoskaan tuskin montaa päivää kauemmin pullottais. Tämä ankka on viettänyt mieheni siskon perheessä nyt osan kesästä, ja tänä aikana on tuo pussi siihen tullut. Nyt ovat alkaneet sitä ihmetellä sitten. Ankka tosin muuttaa meille takaisin nyt kuukauden sisään, että itse pääsen sitä sitten viimeistään tutkimaan, mikäli siis ei ole mitään hengenvaarallista. :smt017

Kyseessä on siis urosankka, joka on kolmen ankan koplasta saanut vikiteltyä porukan ainoan naaraan itselleen. :smt057 Nyt sitten kovasti retostelee tälle yhdelle poikamiehelle. :smt003 Pullotusta ei huomaa muuten kun katsomalla edestä päin ankan kävelyä. Eivät ole ottaneet ankkaa syliin ja katsoneet, kun ei kuulemma anna sylitellä eikä edes silitellä. Pitää sitten itse yrittää selvittää tätä paremmin, ja vaikka kokeilla niitä kuvia laittaa tänne.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Ampiaisen pisto jättä ainakin minun tietojeni mukaan, ikuisen jäljen ankkaan. Pienet ankanpojat saattavat jopa kuolla siihen.
Meillä on yhtä kanaa pistänyt ampiainen niskaan viime kesänä ja siinäkin on aina vain pahkura. Onneksi partakanassa ei yksi pahkura niskassa juurikaan näy :smt001
Tuo että poika ankka on saanut itselleen porukan ainoan tytön, laittaa miettimään että josko kuitenkin olisi taistelun tuoksinnassa tullut sotavamma.
Räpylälli

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Meillä on samanlainen roikkuva nahkapoimu riistanvärisellä naaraalla.
Poimu on enemmän vasemmalla puolella ja kosketeltaessa tuntuu tosiaan vain löysältä nahkalta. Ei tuntunut nestepahkuralta eikä sisällä ollut mitään kiinteää massaa.
Ankka syö hyvin ja on pirteä. Aluksi mietin että voiko ankka olla laihtunut ja siitä johtuisi tuo nahan roikkuminen, mutta hyvin tuo koko ajan on syönyt ja koko on pysynyt samana, joten en usko että johtuu siitäkään.

Mietin sitäkin että voiko se jotenkin johtua sulkasadosta kun vaihtoivat ulos päästyään vauvasulat pois. :smt017

Ollaan nyt seurattu että poimu ei ainakaan ole suurentunut eikä ankkaa näytä se mitenkään vaivaavan. Ehkä se on vain kosmeettinen "vika" :smt001
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mistä se johtuu mutta ei noista minun ankkakirjoistakaan mitään löytynyt kun yritin infoa etsiä.
Täytyisi joku päivä kaivaa netistä tietoa jos löytyisi jotain englanninkieliseltä puolelta... jos vain tietäisi millä hakusanalla sitä lähtisi etsimään :smt003
kanafarmari

Tälläkin ankalla se pullotus näkyy silloin, kun ankka seisoo paikallaan tai kävelee. Mutta siipiä kun ojentaa tai lentää kovaa, niin pullotus katoaa johonkin. Yhtä pirteä ja virkku ankka tämä on kuin toisetkin, mutta jaksaa lentää lyhempää matkaa kerrallaan. Että vaivaiskohan tuo sitte vähäsen kuitenkin..?
OsKivi

Viesti Kirjoittaja OsKivi »

Onko tällä mun keskimmäisellä ankalla samanlainen. On pari vuotta vanha ja hautomisen jälkeen tuli tuollaiseksi

Mistähän vain mahtaa johtua? :smt017
Kuva
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onpa suloisia ankkoja :smt007

Joillakin ankkaroduiolla on tuollainen nahkapoimu (englanniksi keel tai jotain sinne päin), voisikohan se siis olla ihan normaali tuollainen? Vaikkakkin sekarotuisella ankalla epätavallinen (onko nuo jotain tiettyä rotua?). Joskus muinoin teininä meidän ankat lihosivat talvihoidossa niin paljon, että niill ä oli kanssa poimu ennen kuintaas laihtuivat. Hyvä ettei silloin maata viistänyt :smt005 Kannattaa siis vähän kopeiloida rintalastaa ja tunnustlella kuinka tuhdissa kunnossa ankka on.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
OsKivi

Viesti Kirjoittaja OsKivi »

En osaa rodusta sanoa :smt017

Jotenkin en uskois et se olis siittä että olis ahminut ittensä tuhdiksi kun tuli hautomisen aikana?

Mutta ei se tunnu sitä yhtään haittaavan ja noilla 12 muulla ei semmoista ole niin ajattelin et onko jotain vikaa siinä
Vastaa Viestiin