Roosa kanalla huomasin tänään jalan turvonneen. Siis jalkapohjaa kun katselin siellä on musta rupi tai sellainen pienen rusinan näköinen klöntti ja turvonnut ympäriltä. Turvotus näkyy myös kun seisoo orrella. Ei näytä sitä aristavan. Voiko olla joku sairaus vai olisiko saanut siihen haavan joka on tulehtunut. Miten tällaista pitäisi hoitaa vai seuraanko ? Olen lukenut täällä näitä sairauskertomuksia ja vähän hirvittää mitä kaikkea kanoille voi tulla.
Saisitko otettua kanan jalkapesulle? Musta voi olla jotain likaa, jonka alta voi paljastua vaikka haava
Jos siellä joku haava on, niin betadine/vesiliuoksella olisi varmaan hyvä puhdistaam uutaman päivän ajan.
Niin vähän itsekseni arvelinkin tehdä...En vaan ollut varma tuosta betadinesta vaikka koiralle sitä laitankin Raottelin klönttiä vähän ja vaikuttaisi oleban puoliksi irti, eli voisi olla hyytynyttä verta...
Meilläki on kolme kanaa jolla on myös turvonnu jalka (joillaki vähemmän ja yhellä enemmän) ja musta patti jalakpohjassa. Ei myös onnu. Ollaan soiteltu enläinlääkärille ja sano että vois olla kalkkijalkapunkki. Itse en kyllä uskonut sitä kun oon kalkkijalkaa itse nähnyt ja el myös myönsi ettei juuri tiedä kanoista.
Ollaan tässä myös ajateltu että mikä kanoilla on kun ei näytä olevan jalka kipeä. Kun rapsutettiin se musta pois ei näkynyt mitään havaa tai ruhjetta ja tuskin se mitään verta on kun ollut jo kanoilla niin kauan. Mikäköhän meijän kanoilla oikein nyt on ?
Hyvin voi linnuillakin käyttää betadinea. Ja se tosiaan kannattaa käyttää, niin että tekee betadine/vesilioksen, jolla puhdistaa. Betadinen rakenne on sellainen, että on tehokkaampi veden kanssa, kuin ilman. Vaikea selittää, mutta molekyylit laajenee ja tekee siitä veden kanssa tehokkaamman
Tänään sitten koipi betadinekylpyyn kunhan menevät kanalaan... tänään katselin kukkoa ja sen jalat ovat punottavat...Voi tietysti johtua siittä kun ulkoilevat koko päivän ja nurmikko on märkää ja ovat märkinä koko päivän. Sitäkin pitää tutkia...
ninasorvali kirjoitti:Tänään sitten koipi betadinekylpyyn kunhan menevät kanalaan... tänään katselin kukkoa ja sen jalat ovat punottavat...Voi tietysti johtua siittä kun ulkoilevat koko päivän ja nurmikko on märkää ja ovat märkinä koko päivän. Sitäkin pitää tutkia...
Hi ninasorvali! Miten menee punakoivella? Meidän Sussex kukolla on myös punoittavat jalat ja näyttäisi siltä, kuin se vähän aristaisi kävellä. Se tykkää istua mielummin!? Maa on tosi märkää ja ulkona on jo viileää, johtuisiko siitä??