Hanhipoikasten ulkoilusta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Taina

Hanhipoikasten ulkoilusta

Viesti Kirjoittaja Taina »

Minulle tuli muutamia viikkoja sitten kaksi suloista hanhenpoikasta :smt007 . Ensimmäiset viikkonsa hanhet asuivat kylpyhuoneessa, nyt ne ovat siirtyneet navetan puolelle. Päivisin hanhet pääsevät ulkoilemaan ja yöllä on omassa boxisssa lämpölamppu päällä. Luin, että untuvikot eivät saisi kastua ja lämpötila ei saisi mennä alle 18 asteen. Onko nämä "säännöt" siihen asti kunnes niillä on höyhenpuku kokonaan kasvanut? Ovatko miten herkkiä vielä paleltumaan? Ovat nyt n. 5 viikon ikäisiä. Ulkona niillä on koppi, johon pääsee sateensuojaan, mutta eivät ainakaan pikkusateella sinne mene houkuttelematta. Jos lämpötila on ollut ulkona alle 18, en ole ottanut niitä ollenkaan ulos lampun alta. Olenko nyt liian varovainen :smt017 Kehtuuttaa lähteä houkuttelemaan navettaan joka pikku kuuron takia, kun täytyy vielä kulkea pukkiaitauksen läpi..
max3

Re: Hanhipoikasten ulkoilusta

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mun on vaikea kuvitella, ettei vesilintu sais untuvikkonakaan kastua. :smt017
Tälläinen nosto, kun joku varmaan tietää tarkemmin...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Taisi olla niin että koneessa kuoriutuneita ei suositella päästää kastumaan, kun niillä ei ole sitä suojaavaa rasvaa minkä emon alla kuoriutuneet saavat emolta. Tämä oli ihan vain muistelua jostain aiemmasta keskustelusta täällä, itse olen pitänyt koneessa kuoriutuneet ankat sisällä aika pitkään ja vasta kun on höyhenet kunnolla kasvaneet niin olen päästänyt uimaan. Emohan vie poikaset melkeen heti uimaan.
Katriina

Viesti Kirjoittaja Katriina »

Taitaa olla hanhilla sama kuin ankoillakin, eli ihmisen hoivissa kasvavia ei saa kovin paljon uittaa pieninä, koska niiden oma öljyntuotanto ei ole vielä alkanut. Emon kasvattamat poikaset saavat öljyä emoltaan ja ovat näin "vedenpitävämpiä". Ihmisten kasvattamat tahtovat hyvin nopeasti kastua läpimäriksi ja sen jälkeen ne ovat todella herkkiä kylmettymään pahasti. Tähän aikaan vuodesta kannattaa varmaan olla jo aika tarkkana, koska tuo kylmettymisen vaara on olemassa.
Vastaa Viestiin