Haulla löytyi erinäisiäkin keskusteluja aiheesta mutta niissä, joista löysin selkeimmät vastaukset, olivat niin vanhoja että epäilen uusia tietoja tulleen.
Kävin tänään ell ja kysyin sitten samalla kanojen madotuksesta. Etsi hetken kirjoista mutta ei sitten osannut oikein sanoa mitään ja lupasi kysyä ystävältään joka oli jossain broilerituotannon eläinlääkärinä. Eli:
*madotatteko te kanat (ja miksi madotatte tai ette madota) ?
*millä madotatte, sekä annostus, kuinka usein?
*miten annatte kanoille?
*varoaikaa...?
*muut madotuksen yhteyteen liittyvät toimenpiteet (siivousta....)?
Kanojen madotus, taas kerran :)
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Kanojen madotus, taas kerran :)
Noh, mulla on vain vanhaa tietoa, mutta sen mukaan toimin edelleen...
V: Madotan, koska inhoan kaikkia loisia ja olen melko varma, että kanat saavat niitä ulkoilukauden aikana esim. kastemadoista ja etanoista. Joo, tongin kakkakasoja pitkin vuotta ja todella harvoin matoja olen nähnyt eli voisi kai sanoa, että madotan varmuuden vuoksi.
V: Axilur 250mg tableteilla, annostuksella 1 tabu kymmenelle kanakilolle, kerran vuoteen: syksyllä sen jälkeen, kun maa on jäässä ja kanat kokonaan sisällä.
*miten annatte kanoille?
V: Liotan tabletteja pieneen vesimäärään sen verran kuin koko kanakaartin painon mukaan tarvitsee ja ko. litkua ruiskutan leipäpalaan sen verran kuin kukin kotko tarvitsee, otan kerrallaan käsittelyyn vain yhden kanan, jotta se saa täsmäannoksensa.
*varoaikaa...?
V: Axiluria ei ole rekisteröity kanoille, joten sen jäämiä munissa/lihassa ei ole tutkittu, joten pitäisi pitää kuukauden varoaika. Käytännössä syksyllä suurin osa on sulkasadossa eli eivät munikaan, niin enpä ole orjallisesti tuota noudattanut...ja meillähän ei syödä kanoja.
V: Noup! Yleensä olen suursiivonnut kanalan jo paljon aiemmin kevätkesällä, joten se saapi riittää, koska en ole talviaikaan bongannut ainuttakaan "lieroa"
V: Madotan, koska inhoan kaikkia loisia ja olen melko varma, että kanat saavat niitä ulkoilukauden aikana esim. kastemadoista ja etanoista. Joo, tongin kakkakasoja pitkin vuotta ja todella harvoin matoja olen nähnyt eli voisi kai sanoa, että madotan varmuuden vuoksi.
V: Axilur 250mg tableteilla, annostuksella 1 tabu kymmenelle kanakilolle, kerran vuoteen: syksyllä sen jälkeen, kun maa on jäässä ja kanat kokonaan sisällä.
*miten annatte kanoille?
V: Liotan tabletteja pieneen vesimäärään sen verran kuin koko kanakaartin painon mukaan tarvitsee ja ko. litkua ruiskutan leipäpalaan sen verran kuin kukin kotko tarvitsee, otan kerrallaan käsittelyyn vain yhden kanan, jotta se saa täsmäannoksensa.
*varoaikaa...?
V: Axiluria ei ole rekisteröity kanoille, joten sen jäämiä munissa/lihassa ei ole tutkittu, joten pitäisi pitää kuukauden varoaika. Käytännössä syksyllä suurin osa on sulkasadossa eli eivät munikaan, niin enpä ole orjallisesti tuota noudattanut...ja meillähän ei syödä kanoja.
V: Noup! Yleensä olen suursiivonnut kanalan jo paljon aiemmin kevätkesällä, joten se saapi riittää, koska en ole talviaikaan bongannut ainuttakaan "lieroa"

Re: Kanojen madotus, taas kerran :)
Mä madotan varmuuden vuoksi kerta vuoteen ja lisäksi, jos tarvetta (laihtuvat tai löytyy lieroja). Perustelen tätä sillä, että kanat eivät luonnollisissa oloissa eläisi näin tiivisti/ pienellä reviirillä.omena kirjoitti: *madotatteko te kanat (ja miksi madotatte tai ette madota) ?
Suoraan ruiskulla suuhun, veteen liotettuna osa tabletista.omena kirjoitti: *miten annatte kanoille?
Joo, vaihdan kuivikkeet samalla.omena kirjoitti: *muut madotuksen yhteyteen liittyvät toimenpiteet (siivousta....)?