Kanojen markkinat, onko niitä?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Kanojen markkinat, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Mietin tässä, kun tarve olisi päästä talvea vasten osasta porukkaa eroon, että mikä tässä on ongelmana... Kukoille ei juurikaan ole markkinoita, se nyt ei yllättänyt, mutta hienoinen yllätys on, ettei kanoillekaan tunnu olevan juurikaan ottajia. Mietin, onko ongelma hinnassa (olen pyytänyt kahtakymppiä munintaansa aloittavista, kymppiä kanoiksi todetuista vanhemmista tipusista ja vitosta tunnistamattomista, sekarotuisia tai sekarotuiseksi luokiteltavia puhdasrotuisia ovat nämä olleet), onko ongelma vuodenajassa vai onko ongelma ihan vaan olemattomat markkinat? Ei juuri huvittaisi kanoja ja kanatipuja pataankaan laittaa, mutta ilmatteeksi antaminenkin tuo omat ongelmansa, usein asia ei juurikaan ole harkittu, ja talvitiloja ei sitten välttämättä löydy, jos "ottaa vaan, kun ilmaiseksi saa". Pata on kuitenkin parempi ratkaisu, kuin huono, lyhyt elämä.

Eli kysymys kuuluukin: mikä tässä nyt mättää? Kannattaisiko ilmoitella laajemmin, jos kyllä, niin missä? Onko hinta liian kallis? Vai kannattaako jo luovuttaa ja teroitella vesuri? :smt009
Rusina

Re: Kanojen markkinat, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Vuodenaika mättää :smt009. Keväällä kanoista ja nuorikoista on taas huutava pula. Kannattaa ilmoitella siellä täällä jos tärppäisi. Hinnan lasku ei ole hyvä ratkaisu ja vesurikin ikävä :smt010.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Vuodenaika eniten mättää ja kun mulla ei ikinä ole ollut samaa ongelmaa niin sanoisin että rotu, kyllä vaan nämä puhdasrotuiset säilytysohjelmakelpoiset maatiaiset on trendikkäämpiä kuin sekulit. Tosin nuo sekarotumaatiaisina kauppaamani sulkajalkaisetkin on aina hyvin löytäneet uudet kodit. Ja markkinointi mättää pahiten jos ei ole kuvia! Yksikin edustava kuva yhdestäkin yksilöstä vetää kunhan se on houkutteleva (kana tai pari sopivanrehevään pöheikköön joka muodostaa idyllisen taustan ja sit sarja otoksia joista valitaan se jossa kuvattavilla on somin asento, yleensä kanat poseeraa vähintään oudoiksivenyneinä joten poseerauksessa on eniten haastetta). Sit miettimään mihin niitä ilmoituksia kannattaa laittaa - minkälaiset ihmiset ottaa kanoja? Marketin ilmoitustaulua voi kokeilla mutta nettiin saa eniten tietoa. Mä kun olen hevosihminen niin olen hevostalli.netin markkinoitten kautta myynyt paljon "tallikanoja". Kuvan lisäksi pitää olla hyvää tekstiä eli kerro minkälaisia juuri kyseiset kanat on ja minkälaisia kanat yleensä on. Varsinkin tän muniksen ulkopuolella moni voi olla kiinnostunut ottamaan kanoja vaikkei tiedä niistä oikeastaan mitään, joten ilmoituksessa voi oikein hyvin ja kannattaakin kertoa vähän tärkeimpiä faktoja kanojen hoidosta, liian ruusuista kuvaa ei toki kannata maalata mutta oikeasti kananpito on paljon helpompaa ja vaivattomampaa kuin moni kuvittelee eli selkeät faktat lisää kiinnostusta. Yhteystietoina kannattaa melkein olla sekä puhelinnumero että sähköposti, netistäkin voi ilmoituksen bongata joku joka ei sähköpostia edes osaa käyttää, ja sit taas joku vain varovasti kiinnostunut ei ehkä rohkaistu soittamaan mutta kysyy kyllä meilillä lisätietoja ostopäätöksen tueksi.
Hinta mun mielestä on ongelmista pienin, kalliskin kana on lemmikiksi vielä aika halpa ja joku parikymppiä parhaassa iässä olevasta ei karkoita ostajaehdokkaita!
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Oi ei! Meillä ei ole pöheikköä vielä missään. Uusi talo kangasmetsää olevalla tontilla, ei viherrä laidun tahi pihamaa, edes paju ei luontojaan kasva... Pitääköhän mun päästää parvi karkuun tuohon naapurin viheriöivälle pihamaalle, ottaa parit kuvat ja pistää tyypit myyntiin, mutta milläs pidät ne sitten omalla alueellaan, kun hoksaavat, jotta naapurilla on etanoitakin...? :smt017 Nooh, jospa sitä ensi kesänä olis jo pöheikköäkin, kun ehtii kasvillisuus alkuun... Minulla on tosiaan nuo karvajalkaiset puhtaat tyrniksetkin kaupan, ja ei niillekään löydy ottajia, jännä juttu. Ei oikein ole mahdollista jättää talveksi näitä kaikkia, kun tarvisi omille nuorikoille nekin tilat.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Haa, markkinarako! Myy ne naapurille etanantuhoojiks ;)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ei sen välttämättä just pöheikköä tarvi olla sen taustan :smt003 Mutta jos kanala on vähän hämärä ja vähän likainen niinkuin kanalat usein on, niin kannattaa ottaa myyntikuvat jossain ulkona missä on enempi valoa ja vähän siistimpi tausta, kanakuvalle taustaksi käy vaikka kivinavetan tai ravistuneen tiilinavetan seinäkin tai harmaantunut ladonseinä... pääasia kuitenkin se valo, salamalla räpsien ei tuu kuin huonoja kuvia!
Ja sit tekstiä perään, mieti mitä se mahdollinen ostaja haluais niistä tietää; onko ne minkä värisiä, karkaako ne pihalta, syökö ne etanoita, muniiko, hautooko... jne. Sukupuolen varmaan moni haluaa tietää niin kannattaa kasvattaa senverta että voi myydä kanoina tai kukkoina.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Hei Karhurouva!
Missä päin niitä kanoja ja kukkoja myyt?
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on sama juttu joka syksy.Jotta saisimme riittävän määrän hyvälaautisa yksilöitä näyttelyihin ja jalostukseen pitää tipuja olla paljon,jotta on mistä valita.Mutta kun niitä ylimääräisiä on sitten aika reilusti.Osan saamme myytyä,mutta lopuilta laitetaan niskat nurin ja ne menvät paikalliselle hillerien kasvattajalle.On se niin sääli.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Minulle henk.koht. ostajan isoin kynnys on välimatkat :smt009 . Kun olen melkeinpä yh (miehen työn takia), niin ei paljoa huvita istuttaa neljää (iät välillä 1-7 v.) lasta kamalan pitkiä matkoja autossa :smt012 . Siinä tulisi itku ja poru koko porukalta... ELi en voi/halua/uskalla lähteä kanoja hakemaan kovin kaukaa... Kyllähän tästä nyt vielä johonkin MIkkeliin (n.70km suuntaansa) ajelee, mutta sen etemmäs en kyllä viitsisi... Onneksi nuo meidän tiput löytyivätkin ihan 5 km päästä :smt003 ...ja lisää sieltä saanee tarvittaessa :smt007 . Kerrassaan ihanaa...

Eri asia sitten kun laspet ovat isompia... Sitten hurauttelen vaikka toiselle puolell Suomea elukoitten perässä :smt003
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Niin ja siis unohtui... Tuosta yllämainitusta syystä kannatan kovasti ns. kimppakyytejä.... Eli jos joku likkuu pidempää akselia pitkin tässä kotomaassa, niin mahdollisuuksien mukaan ilmottelisi ja tarjoisi siivekkäille kyytejä siinä samalla :smt023 . Ihan kuten täällä olen muutaman kerran ilmon nähnytkin :smt001 (mä rakastan näitä hymiöitä...uskotteko...)
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

Tuntuu että noita kanoja on tarjolla aina niin kaukana... Itse olen pari kertaa tänä kesänä istuttanut omat 4 kakaraa (iät 0-6v) auton kyytiin ja hakenut elukoita 200km päästä... ei oo kauheen hauskaa...

No meille kyllä noilla ketjun alottajan hinnoilla kanoja muutama mielellään ostettais, mutta taitaa taas tuo välimatka tulla esteeksi (ollaan E-Karjalassa).
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Kyllähän niitä siivekkäitä näyttää olevan kaupan, mutta tosiaan nuo välimatkat :smt012 .Ihan kanojen takia ei voi ajella 500-700 km suuntansa. Itse olen etelässä käynyt kerran 4:ssä kk ja pakettiauto on N I I N pirun täynnä takas tullessa ,ettei kyytiin uskalla laittaa enää edes munaa :smt005 saatikka kanaa. Meilläkin menisi vielä mukavasti pari ilmajokista munivaa, eli jos nyt "joku" on tulossa tänne päin tai vaikkapa Leville ,Pallakselle, Ylläkselle ja kyytiin mahtuu pari kanaa, niin enemmän kuin innoissani tulen hakemaan.
Vastaa Viestiin