Uusi kana nuorikkolaumaan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hansu

Uusi kana nuorikkolaumaan?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eli siis pari päivää sitten hain silkkien (kukko, 2 kanaa) kaveriksi maattarisekoituksen (kana siis). Nuo silkit ovat toukokuun lopulla kuoriutuneita, eivät vielä ''teee mitään'' eli kukko ei kieu/polje tai kanat muni... Tuo uusi maatiainen on samoja ikiä...silkkien kanssa (ei näiden meidän) kasvanut...kovin alistuva kuulema edell. omistajan mukaan.

Laitoin sisätiloihin uuden kanan ja silkit perässä. On siis kaikille ihan uusi tila... No, nämä ryöjät (silkit siis) tietenkin ajavat uuden tulokkaan aina orrelle (eivät itse mene koskaan orrelle). Eivät anna syödä (ellen ole itse paikalla) tai muutenkaan olla lattiatasossa. Niinpä tämä kana syö silloin kun olen aitauksessa sisällä. Nukkuu/hengailee orrella tai sitten ikkunasyvennyksessä. Nämä molemmat sellaisia mihin silkit eivät mene... Kanat kyykyttävät tuota enemmän, mutta kun kukkokin ajaa pois :smt011 . Käykö niin, ettei tuo ikinä pääse laumaan sisään? Kun siis eikö kukon tulisi hyväksyä uusi kana (lisää haaremia)? Ongelmana lienee se, kun kaikki vielä ihan teinejä...? Saavat aika kovat kiksit ja meinaavat silkkikanaset kukonkin kanssa mennä nokkapokkaa... Olikohan kovin huono aika tuon ikäisten laumaan tuoda uutta verta?

Ja siis uusi kana ei suinkaan ole verillä tai muutenkaan traumainen :smt002 . Heti hyppä orrelta minua moikkaamaan ja hyvin uskaltaa silloin liikkua... Yhtään hoyheniä ei pöllyä eikä veri lennä... vahdin kyllä ja puutun tilanteeseen tarpeen mukaan :smt023 . Kertokaahan vain mitä tuosta on odotettavissa? Ja onko jotain yleispätevää sääntöä minkä ikäisiä on helpointa totuttaa toisiinsa? Pitääkö uusien olla nuoria tipusia vai vanhoja matriarkkoja? Pitääkö noiden omieni olla jo sukukypsiä eli onko silloin helpompi...?
kammomunanen

Re: Uusi kana nuorikkolaumaan?

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Minun kananhoitokokemukseni on peräti 4kk vanhaa, mutta kerron silti miten meillä on mennyt. Ensin oli orpington- kukko, ja sillä' kaksi kanaa. Sitten joukkoon liittyi kolme jonniinsortin maatiaiskanaa. Vähän aikaa isoteltiin, ja kukko ajoi uudet pois ruokailemasta, etteivät vaan syö hänen matamiensa eväitä. Orpit olivat silloin n.10kk vanhoja, kanat aloittelivat munintaa meille tultuaan, ja kukko oli vielä aika teini, ei kiekunut eikä polkenut. Pari viikkoa meni, ja lauma oli niinkuin se olisi aina ollut yhdessä. Nyt viikko sitten perjantaina hain Kuukernupilta 4 rokki-neitiä, eli ovat vajaa nelikuisia "pikkutyttöjä". Näitä lennätettiin sitten urakalla eka päivä, mutta verta eikä muita ulkoisia vaurioita näkynyt. N. kolmen päivän kuluttua söivät jo samalla kupilla orppi-kanojen kanssa, kukkoa vähän vieläkin väistävät. Maattarit vieläkin hätistelevät neitejä ruokakupilta, mutta olen laittanut niin monta kuppia etteivät millään ehdi, ja sitten ahneus yleensä voittaa, ja keskittyvät kukin syömään. Ulkoilevat tarhassa jo ihan sopuisasti koko porukka, rokkineideistä ulkotarha on tosi jännä paikka. Niin, ja häätivät nämä pikkutytöt maatiaiset nukkumahyllyltään orrelle, ja valtasivat hyllyn itse. Eli tosiaan vähäisellä kokemuksellani sanoisin, että viikossa asettuvat.....
Vastaa Viestiin