Kukkojen välien selvittelyt?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Rosia
Kukkojen välien selvittelyt?
Kun silleen uus oon, emmä oikeesti tiiä mistään mitään. Aikanaan kun olin nuori, ni meillä oli maatiaisia melkoinen lauma, kolmisen kymmenta kanaa ja seitteman kukkoa, eikä niillä ollu ongelmaa. Samaan aikaan kaikki tuli ja kai se nokkimisjärjestys oli sitte selvä. Kukot ei tapellu, mut oli se yks yli muiden.
No, ny mullon ollu maatiainen Gyntter ja silla kaks kanaa. Tänään hain silkkejä lisukkeeksi! Ihania! Ja joo, siinä porukassa oli kukkokin. Ja ihan aikuinen kukko. Mun ideaali tilanne on se, että ei tarvi eristää yhtään ketään, vaan ovat kaikki samassa tilassa. Jotta tällä lähdin yrittämään. Tiesin, että kaks aikuista kukkoa ottaa varmaan yhteen. No, sen tietäen, Gyntter sai olla häkissään kanojen kaa ja uus kukko sekaan. Ajattelin, että jos se saa ne omat kanansa kans, ni sitte taistellaan ja lujaa. No, sinne sekaan vaan, siinähän ne tovin katteli ja ei mitään. Tuumin, että jaa. Panen nuo silkin kanatkin sekaan ja sitte katotaan tilannetta. Se aiheutti tilanteen, niin kuin ajattelinkin. Tuli nokkapokkaa. Mutta ei siinä määrin kun ite oottelin. Ensin pörhisteltiin ja kyylättiin toisiaan, sitten se "ottelu", eli gyntter potki toista päähän kolme kertaa ja soli siinä. Silkkikukko tuumi, että joo, oo sä vaan pomo, mut nää on mun kanat. Ei mitään verta ja suolenpätkiä. Ite odotin, että sitten kun verta on, ni sitte erilleen, mutta tuolla nuo on, edelleen, ei ne tappele?
Kummallakin kukolla on omat kanat, Gyntter näyttää olevan pomo, silkit väistää. Samassa häkissä, tilaa on, on nyt sitten maatiaiset ja silkit. Maatiaiset pomottaa, mutta eivät muutoin, kun liikkumisellaan. Silkit väistää. Onko odotettavissa mitä? Voiko ne nyt tämän jälkeenkin alkaa otattelemaan? Tää ois niin hyvä! Ei tarvi eristää ketään. Ei haittaa, jos toiset ovat niinku niskanpäällä, kuhan eivät tappele ja saavat silleen elää rauhassa..
No, ny mullon ollu maatiainen Gyntter ja silla kaks kanaa. Tänään hain silkkejä lisukkeeksi! Ihania! Ja joo, siinä porukassa oli kukkokin. Ja ihan aikuinen kukko. Mun ideaali tilanne on se, että ei tarvi eristää yhtään ketään, vaan ovat kaikki samassa tilassa. Jotta tällä lähdin yrittämään. Tiesin, että kaks aikuista kukkoa ottaa varmaan yhteen. No, sen tietäen, Gyntter sai olla häkissään kanojen kaa ja uus kukko sekaan. Ajattelin, että jos se saa ne omat kanansa kans, ni sitte taistellaan ja lujaa. No, sinne sekaan vaan, siinähän ne tovin katteli ja ei mitään. Tuumin, että jaa. Panen nuo silkin kanatkin sekaan ja sitte katotaan tilannetta. Se aiheutti tilanteen, niin kuin ajattelinkin. Tuli nokkapokkaa. Mutta ei siinä määrin kun ite oottelin. Ensin pörhisteltiin ja kyylättiin toisiaan, sitten se "ottelu", eli gyntter potki toista päähän kolme kertaa ja soli siinä. Silkkikukko tuumi, että joo, oo sä vaan pomo, mut nää on mun kanat. Ei mitään verta ja suolenpätkiä. Ite odotin, että sitten kun verta on, ni sitte erilleen, mutta tuolla nuo on, edelleen, ei ne tappele?
Kummallakin kukolla on omat kanat, Gyntter näyttää olevan pomo, silkit väistää. Samassa häkissä, tilaa on, on nyt sitten maatiaiset ja silkit. Maatiaiset pomottaa, mutta eivät muutoin, kun liikkumisellaan. Silkit väistää. Onko odotettavissa mitä? Voiko ne nyt tämän jälkeenkin alkaa otattelemaan? Tää ois niin hyvä! Ei tarvi eristää ketään. Ei haittaa, jos toiset ovat niinku niskanpäällä, kuhan eivät tappele ja saavat silleen elää rauhassa..
-
Rusina
Re: Kukkojen välien selvittelyt?
Voi niille tietysti vielä tulla nokkapokkaakin, mutta todennäköisesti ovat jo paikkansa selvittäneet. Tuota kaavaa meilläkin on kukkojen yhdistäminen mennyt ja hyvin on sujunut
.
-
petunia
Hei
Mulla on 12 kananpoikaa(10 viikkosia) ja niistä 4 on kukkoja. Kuinka mota niistä voin pitää, mitä luulette?
Mulla on 12 kananpoikaa(10 viikkosia) ja niistä 4 on kukkoja. Kuinka mota niistä voin pitää, mitä luulette?
-
aurinkomäki
-
Jemuli
meillä pääsiäisenä syntyi kuusi tipua, kolme kanaa ja kolme kukkoa. Kesällä yksi kukkopojista rupesi isottelemaan veljilleen, muttei isälleen. Lopulta peli meni niin rajuksi, tämä pomottaja pääsi hengestään, ajattelin, että parempi hävittää se kuin antaa sen tapella jatkuvasti. Tappeli tosi rajusti veljensä kanssa ja lopuksi repi siltä heltasta palan. Oli aina pokkuroimassa ja tuntui siltä, että käy kohta ihmistenkin päälle. Kaikki siis pihalla vapaana, joten tilaa yllin kyllin. Nyt kun tämä tappelija on pois, on ollut tosi rauhallista ja kukkoja siis isukki-kukko ja sen kaksi pääsiäisenä syntynyttä poikaa ja siinä lisänä vielä kaksi juhannuksena syntynyttä pikkuista kukkopoikaa.
Minuakin tuo talven tulo ja sisälle siirto vähän askarruttaa, vaikka kukkoja onkin tarkoitus vähentää ennen sisäkautta...
Minuakin tuo talven tulo ja sisälle siirto vähän askarruttaa, vaikka kukkoja onkin tarkoitus vähentää ennen sisäkautta...
-
Mimmi
Kun on tilaa väistää, kukot tietysti sopeutuvat paremmin samaan parveen ilman tappeluita. Myös reilu kanojen määrä auttaa paljon asiaa. Mä oon omissa Alhoissa todennut, että aikuinen kukko aina neljää kanaa kohden on aika sopiva määrä. Nuorempia kukkoja on joskus paljonkin, varsinkin kesäaikaan, kun ovat pihassa vapaana. Aina täytyy varmistaa se, että kaikki pääsevät syömään ja juomaan, eli myös ne arvojärjestyksessä alimmat, yleensä just nuoret kukot. Tähän auttaa se, että ruoka- ja juomapisteitä on tarpeeksi paljon.
-
petunia
Millä perusteella te valitsette sen kukon, joka saa pitaä päänsä, koman ulkonäön perusteella vai miten? Mulla on se ongelma, että ne on niin hienoja kaikki ja vielä ainakin kilttejä. Minun tapauksssa kolme joutuu pataan!!
-
Rusina
Luonne ja terveys ovat ainakin mulla ne tärkeimmät valintaperusteet. Mä jättäisin johtajakukon, jos se on ehdoton herrasmies kanoilleen, kiltti ihmisille ja sopuisa myös toisille kukoille. Se on elinvoimainen, kun on päässyt asemaansa. Jos pomokukko ei ole hyväluonteinen, niin sitten seuraava. Tämä toimii silloin jos kukot ovat suunnilleen saman ikäisiä, ikäeron ollessa suuri se ei välttäämättä pelaa. Rotukukon ollessa kyseessä myös ulkonäköseikat ratkaisevat ja maatiaisissa oikea tyyppi (se onkin vaikeampi määriteltäväpetunia kirjoitti:Millä perusteella te valitsette sen kukon, joka saa pitaä päänsä
-
Maatikko
Mä meinasin myydä tuon meidän toisen kukkopojan, mutta nyt kun olen tarkkaillut sitä, niin olen todennut että nuoriherra on pikemminkin patamateriaalia.
On sen verran iso ego - ja silleen ikävällä tavalla iso. Toisella kokkerellillamme on sellainen miellyttävä, luontainen auktoriteetti. Tämä taas hössöttää, isottelee ja jahtaa toisia alinomaa. Käyttää ehkä jotain steroideja?
Rupesi kiekumaankin viisiviikkoisena.
-
Rosia
No eihän se mennyt ku römsöössä...
Tai, tilanne ei ole silleen paha, mutta ei ihan miellyttäväkään. Mutta mihin vedetän raja? Kukot eivät siis tappele, edelleenkään. Mutta, selkeesti ovat rotunsa ihan omina poppoinaan, samassa häkissä. On silkit ja on maatuskat. Kun ruokaa ja herkkuja viedään, niin silloin alkaa Gyntterin pomotus, ajattaa ja antaa kyytiä silkeille, varsinkin kukolle. Se tollo ei ehi itte syömään herkkuja ollenkaa, kun keskittyy ajattamaan silkkejä. Tai ei siis ihan koko aikaa, mut suurimman osan ajasta. Silkit väistää, jopa se kukko. Ja ne kerkii syömään ihan hyvin, ku ei Gyntter kaikkia ehi kerralla ajattamaan...
Muutoin hetkittäin Gyntter ajattaa sitä silkkikukkoa Maxia. Mihin vedetään raja? Mikä on liian stressaavaa kukolle? Kai ne kumpikin kuiten stressaantuu? Mietityttää, kun se talliin laitan. Tila pienentyy kolmasosaan, miten sitten? Toki väli seinä rakennettiin jo valmiiksi, jos jotain eristämis tarvetta tulee, mut tarkoitus on lähteä siltä pohjalta, että ovi saa olla auki.

VOiko tuo olla sitten niin kaheli, että yrittää verkon läpi? Väliseinää?
Ja asiasta kolmanteen, milloin kukko alkaa polkemaan kanoja? Kertaakaan en oo Gyntterin nähny sitä tekevän.. Onko se vielä eunukkikin?
Tai, tilanne ei ole silleen paha, mutta ei ihan miellyttäväkään. Mutta mihin vedetän raja? Kukot eivät siis tappele, edelleenkään. Mutta, selkeesti ovat rotunsa ihan omina poppoinaan, samassa häkissä. On silkit ja on maatuskat. Kun ruokaa ja herkkuja viedään, niin silloin alkaa Gyntterin pomotus, ajattaa ja antaa kyytiä silkeille, varsinkin kukolle. Se tollo ei ehi itte syömään herkkuja ollenkaa, kun keskittyy ajattamaan silkkejä. Tai ei siis ihan koko aikaa, mut suurimman osan ajasta. Silkit väistää, jopa se kukko. Ja ne kerkii syömään ihan hyvin, ku ei Gyntter kaikkia ehi kerralla ajattamaan...
Muutoin hetkittäin Gyntter ajattaa sitä silkkikukkoa Maxia. Mihin vedetään raja? Mikä on liian stressaavaa kukolle? Kai ne kumpikin kuiten stressaantuu? Mietityttää, kun se talliin laitan. Tila pienentyy kolmasosaan, miten sitten? Toki väli seinä rakennettiin jo valmiiksi, jos jotain eristämis tarvetta tulee, mut tarkoitus on lähteä siltä pohjalta, että ovi saa olla auki.

VOiko tuo olla sitten niin kaheli, että yrittää verkon läpi? Väliseinää?
Ja asiasta kolmanteen, milloin kukko alkaa polkemaan kanoja? Kertaakaan en oo Gyntterin nähny sitä tekevän.. Onko se vielä eunukkikin?
-
omena
Ei mulla itse asiaan muuta kuin hienot kopit!!! Ja näyttää tutulta kun rakentajakin on tarvinnut janojuomaa
*hirn*
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hieno kanala
Jos joudutte pistämään porukat erilleen ja jos tappelunpoikasta esiintyy verkkoseinän läpikin, niin sen alareuna (kukon hypyn korkeudelle) on helppo sitten tarvittaessa muuttaa umpiseinäksi. Aikoinaan meillä tasavahvat ja -kokoiset kukot tappelivat verkkoseinän läpi niin, että lopulta toinen jäi roikkumaan kannuksesta verkkoon kiinni
Vaan teillä saattaa yhteiselo hyvinkin sujua, kun silkkikukko väistää ja on pienempi. Silti hyvä, että olette jo varautuneet kahdella karsinalla 
Minkäs ikäinen se Gyntter on? Maattarit aloittavat yleensä jo muutaman vaivaisen kuukauden iässä polkemisen...
Minkäs ikäinen se Gyntter on? Maattarit aloittavat yleensä jo muutaman vaivaisen kuukauden iässä polkemisen...
-
Rosia
Gyntter kun on syntynyt jo vuodenvaihteessa... Ja kun tuo Max tuli kuvioon, ni sehän raiskaa kanojaan mennen tullen ja palatessa?! Gyntter ei, pari kertaa on polkenut, mutta se siitä..
-
ninasorvali
Meillä ei taida kukko ja kukkopojat tulla kanalassa toimeen kun olen pitänyt iltapäivään sisällä koko porukkaa nyt kun sateet ja koleus alkoi... Kukkopojat laihtuneet kovasti ja tosi nälkäisiä kun päästän ulos vaikka kupissa vielä ruokaa jäljellä. Kukko ei ilmeisesti päästä niitä syömään...
Meillä ei ole mahdollisuutta laittaa eri porukoihin kun on vaan yksi mökki joka on 2,5 neliöö.
Pitäisikö pojat laittaa pois? olisi vaan ollut kiva nähdä millaisia kukkeleita niistä tulee isoina... Juhannuksena ovat kuoriutuneet
Pitäisikö pojat laittaa pois? olisi vaan ollut kiva nähdä millaisia kukkeleita niistä tulee isoina... Juhannuksena ovat kuoriutuneet