Mistä lämpöä kylmeneviin syysiltoihin?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Silvia Sommarlat

Re: Mistä lämpöä kylmeneviin syysiltoihin?

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

:smt003 Heh...juuh..kanankakkaa briketteinä vaan tänne :smt043 .
Olen varovaisesti aloitellut kestopehkua, saas nähdä tuleeko siitä enää tässä vaiheessa tulosta.

Mielestäni turhan korkeaksi kipusi anssiun hinta-arvio. Minulla sähkökaappi jo olemassa ja tuttu sähkömies tekisi työt ja ilmainen lapiomies istuu tuossa viereisellä koneella :smt005
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä sähköistettiin viimenen osa navetasta, kuusi lamppua, neljä pistorasiaa ja kellokytkin, tonniin kipusi sekin lasku.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hoplaa

Viesti Kirjoittaja Hoplaa »

Lyydia kirjoitti: Mutta mikä oli se öljypatterin IP luku pölyisiin tiloihin.
Muistaakseni IP54 tai IP63
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Silvia Sommarlat kirjoitti::smt003 Heh...juuh..kanankakkaa briketteinä vaan tänne :smt043 .
Mielestäni turhan korkeaksi kipusi anssiun hinta-arvio. Minulla sähkökaappi jo olemassa ja tuttu sähkömies tekisi työt ja ilmainen lapiomies istuu tuossa viereisellä koneella :smt005
Hinta-arvio oli tuon 1000euroa. Lasku oli 1500euroa + kaivinkone +hiekka. Kaivinkone teki tuon 1mx1mx50m ojan jonka täytin sitten ihan hartiavoimin. Hinta olisi tietenkin ollut ihan jotain muuta, jos joku tuttu olisi tehnyt asennustyöt. Palkkasin hommaan paikallisen sähköurakointifirman. Hintaa varmaan nosti myös se, että valot ja ilmanvaihto toimii aika-ajastimella ja kanalassa valoina on luonnovaloputket :smt023 Saan siis talvella säädettyä ajastimella sopivan ajan luonnonvaloa.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

HUH HUH Sanoo 10 vuotta työkalu- ja sekatavaratalossa töissä ollut myyjäneitonen. Mistähän noin kamalan kallista maakaapelia saa... Kylä kannattaa vertailla ja todellakin eri hintaisia kaapeleita ja sähkötarvikkeita löytyy kun jaksaa pikkuisen etsiä eri liikkeistä. Itse olen rakentanut pihalleni hevostallin 7000 eurolla, ja ihan kivijalasta asti alusta loppuun viimeisen päälle filmivanerit ja eristettä 15 cm seinissä. Ja joo-o, sähkötkin on :smt002
anssiu

annemari kirjoitti:Mistähän noin kamalan kallista maakaapelia saa...
Tuo kyseinen maakaapeli oli ihan sähkötarvikekaupan tavaraa. En ymmärrä noista kaapeleista. Halusin sellaisen kaapelin joka kuljettaa virtaa niin paljon ettei ongelmia tule riittävän virran suhteen. Navettaan tuli myös voimavirtapistoke, joten ihan perus maakaapeli ei olisi riittänyt. Varmasti sähköliike otti omansa kaikesta ylimääräisestä ja hinnat sen mukaiset.
annemari

Ymmärrän, Anssi, meilläkin myydään ihan sitä samaa Ericssonin kaapelia mitä siellä sähköliikkeessä. Erikoisliikkeellä on erikoisliikkeen hinnat, ja pääasia että virta kulkee :smt003 Hyvä kun olet laittanut noin mahtavat valaisimet, varmasti eläimet on mielissään, ja sehän tässä on se "pointti" ! Monesti olen noita omia oisteputkiani katsellut että joskus tuntuu se valo niin himmeältä ja luonnottomalta. Onko ne luonnonvaloputket kovin tyyriitä, (meillä 2x38W valaisimet) ja mistä niitä yleensä saa ? Meidän kaupassa on vain normi kelmeitä loisteputkia ! TAHTOO !!
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mies tuolta sohvalta kertoo, että ei maksa paljoo. Jos tavis maksaa vitosen, niin luonnonvaloputki maksaa kympin. Osram tai Philips on kuulemma hyviä. Saatavuudesta ei kyllä tiennyt ainakaan teille päin. Ehkä niiden sivuilta voisi löytää jälleenmyyjän tai menet lähimpään sähköliikkeeseen ja pyydät tilaamaan ne sinne. Niitä on kuulemma kahta (ainakin) eri sävyä: lämminsävyistä kellertävää ja viileäsävyistä sinertävää. Lämmin olisi parempi, niin valo ei näyttäisi himmeältä kiilulta. Jossain kanakirjassa oli munintakanaloiden valaistuksen värisävyistä syvällistä tietoa. Jonkun sävyinen munittaa paremmin kuin toinen tai jotain. Se ei ehkä kuitenkaan ole pienkanalassa tärkeää. Täytyyhän hoitajankin viihtyä!
anssiu

Itse tuo luonnonvaloputki ei ole kauhean kallis. Varmaan sen 50% kalliimpi kuin normaali. Noita luonnonvaloputkia saa tilattua varmaan kaikista sähköliikkeistä.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Ottakaa seinän läpi ulos pistorasia (ulkokäyttöön) ja siitä johto kunnon vedon poistoilla kanalaan seipäiden varassa ja lkanalaan myös pistorasia ja kunnon vedon poistot. kannattaa ostaa johtoa ja tehdä itse jatko johto kanalaan niin tulee halvaks. näin meillä :smt023
mammukka

Viesti Kirjoittaja mammukka »

Ostin tänään omille 8 viiriäiselle lämpölampun 100 watin lampulla. Ja mä oon tosi vainoharhainen tulipalojen suhteen. Lampussa sanotaan, että se saa olla 100cm päässä kuivikkeista, ettei sytytä paloa. Valaisimessa saisi olla max 250 watin lamppu. Laitoin lampun paljon alemmaksi, kun tuntuu, ettei lämmitä tarpeeksi niin kaukaa. Olen käynyt monta kertaa tarkistamassa, ettei kuumene liikaa, eikä kuumene. Millähän mä nyt saisin mielen rauhan... Mä en oikein tiedä näistä wateista ja tehoista sun muista. Kuinka todennäköstä on sytyttää tulipalo lämpölampulla? Tää nyt kyllä kuulostaa ihan avuttomalta...
annemari

Minun kokemukseni mukaan tulipalon sytyttäminen on mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. minullla on 250w lämpölamppu ollut iät ja ajat, eikä ole vahinkoja sattunut. Kun polttimon pyyhkii pölystä puhtaaksi silloin tällöin, eikä anna valaisimen koskettaa mihinkään palavaan (kuivikkeet, heinä) voit olla rauhassa.
Oma lamppuni on ehkä n. 50 cm korkeudella kuivikkeista, koska olen käyttänyt sitä ainoastaan tipujen lämmitykseen.
Alussa minäkin ravasin lamppua vahtaamassa, mutta kun kuivikkeita kokeilee lampun alta siitä, mihin valo eniten osoittaa, ja jos tämä kohta on semmoinen, ettei se tunnu käteen kuumalta vaan lämpöiseltä ( n. 40 astetta ????) Niin ei pitäisi kyllä syttyä mikään.

Valaisimessa kannattaa pitää suojaritilä aina paikoillaan ettei tiput tms. pääse polttimoon ksokemaan. Anna lampun vaan vapaasti roikkua narusta !
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Voi laittaa alemmas! Itse laitoin kaneille "lämmittelylaudan" lampun alle jotta lampun alla ei ole puruja tms. niiiin helposti syttyvää.
Vastaa Viestiin