Kysymys riikinkukkoihmisille

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ushva

Kysymys riikinkukkoihmisille

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mun riikkivauvat on nyt yhdeksänviikkoiset ja näyttävät mun silmiin ihan samannäköisiltä. Voiko näistä jo sanoa kumpia ovat?
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Voisko ne olla naaraita, kun katselin muiden kuvia niin naarailla on ilmeisesti tuollaista vihreää kaulassa, mitä näilläkin jo siellä täällä näkyy?
herttahelmeri

Re: Kysymys riikinkukkoihmisille

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Jos tässä mitään olen oppinut niin töyhdöistä uskaltaisin väittää molempia kanoiksi :smt017
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ängen nyt oman kysymykseni samaan.
Eli mulla on noita kesä- ja heinäkuussa syntyneitä riikkivauvoja. Uskaltaako niitä jo nyt tulevana talvena laittaa kylmään tilaan? Eli rakennukseen, jossa ei ole mitään lämmitystä? Rakennus itsessään on kyllä ihan kunnollinen, eli on katto ja neljä seinää, sekä kulku ulkotarhaan. Ulkotarhan saa kyllä suljettua, mutta eipä se paljoa lämpötilaan vaikuta, kun tilassa on vain jokunen lintu (fasut ja riikit). Vai pelaanko varman päälle ja pidän ekan talven muiden kanssa kanalassa, jossa ei koskaan mene pakkasen puolelle :smt017

Pelottaa se niistä puhuttu ensimmäisen vuoden herkkyys...Toki saan siirretty pois kylmästä tilasta kanalaan, jos nyt samanlaisen talven puskisi, kuin viime talvi oli, mutta tuoko siirto taas liikaa stressiä?

Ja sitten, uskallanko noin vain siirtää poikaset 1,5-vuotiaan riikkikanan kanssa samaan? Aikuinen asuu nyt kanojen kanssa ulkotarhassa ja poikaset vielä sisällä kanalassa. Tämä aikuinen on nyt yksin, koska miehensä otti ja häippäsi edellisessä kodissaan...On ollut leskenä nyt tämän kesän.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Molempien kuvien riikit ovat poikia. Rinnan kuvioinnista sekä selän ja siiven raidoituksesta näkyvät riikkipoikien tuntomerkit. Tyttöriikeillä kuviot ovat erilaiset.

ninnu: Jos sulla on riikinpoikaset nyt sisällä kanalassa, niin ei niitä enää kannata kokonaan ulos siirtää. Ainoastan päiväseltään ulkona käyttää, jos haluaa. Eli talvi sisätiloissa ja isompi riikkikana myöhemmin syksyllä samaan karsinaan nuorikoiden kanssa sisätiloihin. Eivät vanhemmat riikit ole äkäisiä nuoremmille, vaan nopeasti tottuvat lajikumppaneihinsa.
ninnu

Kävin kanssa napsimassa kuvia omista riikkivauvoista, lisään kun ehdin, niin saat Ulla sivistää muakin :smt003

Siis ulos en ole riikkivauvoja siirtämässä, vaan toiseen rakennukseen, jossa ei ole talvella lämmitystä, mutta
teenkin nyt niin, että rakennus johon riikit tulee, saa/joutuu ukko vetämään sähköt, joten tämänkin tilan lämmitys järjestyy :smt023 Ja valoakin saa muuten kuin kahdesta ikkunasta :smt045
On siis ihan kunnon rakennus, ei mikään lato/muu harvaseinäinen tila.
Riikkivauvat asuu nyt kuuden neliön karsinaa, mutta näin pienessä en kyllä talvea halua pitää.

Se tila mihin niintä suunnittelen on noin 4x5 neliötä, plus ulkotarha.
ninnu

Tässä nyt näitä mun ipanoiden kuvia, mutta oli kyllä niiiin vaikeita kuvattavia, että ei oikein onnistunut :smt003

Tässä tämä vanhin, tällä on jo vähän vihertävää kaulassa. Juhannuksen aikaan kuoriutunut:
Kuva

Ja tässä pari viikkoa nuorempi:
Kuva

Ja tässä samaan aikaan heinäkuun vika päivä kuoriutuneet. Toisella selkeä tupsu päässä, toiselle ihan tynkä, myös höyhenpuku toisella kirjavampi.
Kuva

Mulla meni kyllä niin surkeasti noiden riikkejen haudonnat ylipäätään.
Ensimmäinen ostomunasatsi -> kaikki jalka- ja päävikaisia, seuraava satsi, kaikki onnistui, mutta kerran kun täältä poistuu päiväksi, niin juuri sinä päivänä meni lämpölamppu rikki ja vain kaksi selviytyi. Viimeinen satsi, rakas poikani 1-vee pääsi hautomakoneelle ja viskoi munat rikki, kahta päivää ennen kuoriutumista. Näistä yksi selviytyi halkeamista huolimatta. Mutta minä fiksuna päätin auttaa ulos kuoresta, mutta eipä ollutkaan vielä valmis ja kuoli :smt010 :smt013 :smt012
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

ninnun ekassa kuvassa on tyttöriikki. Toisessa näyttäisi olevan poika, mutta jos rinnan näkisi paremmin niin voisi varmaksi sanoa. Alimmaiset ovat vielä liian nuoria kuvion erottamiseksi.
Omistani huomaan eron tyttöjen ja poikien välillä n. puolentoista kuukauden iässä.
Pääkruunuissa en ole koskaan huomannut sukupuolieroja poikasvaiheessa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kiitos, Ulla!
Hyvin meni mun sukupuoliarvaukset näköjään pieleen. :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kruunu on usein kukoilla mustasävyinen ja kanoilla ruskeampi. Ulommissa siipisulissa myös selkeä väriero ja kukoilla tuo vipevöity selkäväritys on selvä merkki. Meillä meni myös pipariksi haudontoja tänä kesänä, ei mikään onnistunut riikinkukkovuosi :(. On tuossa sentään noita mustahartioita jokunen.
Vastaa Viestiin