Käytännön tietoa talviakanalan siivouksesta ja muustakin
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hansu
Käytännön tietoa talviakanalan siivouksesta ja muustakin
Eli tuossa lähestyy noiden kolmen silkin siirto sisätiloihin... Sisätilat (vanha navetta) jaetaan kahden kanipariskunnan, marsuparin ja naurukyyhkyjen kanssa. Tuolla on talvellakin n. +13 astetta kylmimmillään (lattiatasossa) ja tila on vedoton. Kaikki elukat ovat omissa häkeissään, mitä nyt puput jaloittelevat lattiatasossa. Millaistas kuiviketta noille kanoille laittaisin (turve, puru?)? Olkia tietysti myös, mutta muutoin? MIten usein sitä pitäisi siivota? MItään kestopehkua kun en ajatellut laittaa, kun on muutoinkin lämmin tuo tila. Niin ja lämmitys hoidetaan sellaisella öljykamiinalla (kultaliekki), joka on kyllä kaukana kanojen osastosta...mutta jos mahtaa vaikuttaa kuivikemateriaalin valintaan. Puruja menee muille eli kanien vessalaatikoihin ja marsuille... Kyyhkyillä on sanomalehteä pohjalla...
Niin ja miten tuo siivous sitten tapahtuu...lapiolla kaikki purut/turve pois ja uusi tilalle???
Tuo kanahäkki on tehty verkolla (kolme osaa seinää+ verkko), mutta meinasin laitella lattiatasoon vielä levyä ettei niin pöllyisi ulospäin...lienee järkevää?
Niin ja tuohon kolmen koplaan (2 kanaa+kukko) olisi tulossa 2-3 1,5 vuoden ikäistä munivaa maatiaista. Kannattaisiko noiden tuonti parveen vasta tuonne uuteen häkkiin? Olisi kaikille uusi paikka...jotenkin niin olin sen ajatellut. Kun jos nyt pursun tuohon ulkohäkkiin (näille jo tuttuun) niin tuleeko kovasti nokkapokkaa?
Niin ja miten tuo siivous sitten tapahtuu...lapiolla kaikki purut/turve pois ja uusi tilalle???
Tuo kanahäkki on tehty verkolla (kolme osaa seinää+ verkko), mutta meinasin laitella lattiatasoon vielä levyä ettei niin pöllyisi ulospäin...lienee järkevää?
Niin ja tuohon kolmen koplaan (2 kanaa+kukko) olisi tulossa 2-3 1,5 vuoden ikäistä munivaa maatiaista. Kannattaisiko noiden tuonti parveen vasta tuonne uuteen häkkiin? Olisi kaikille uusi paikka...jotenkin niin olin sen ajatellut. Kun jos nyt pursun tuohon ulkohäkkiin (näille jo tuttuun) niin tuleeko kovasti nokkapokkaa?
-
raakku
Re: Käytännön tietoa talviakanalan siivouksesta ja muustakin
Tällä vuoden vankalla kokemuksella vastaan
Minä tykkään käyttää purua. Se tuoksuu hyvälle. Jos et kestopehkua pidä niin siivoaisin kerran viikossa tai sitten kun kakkaraisia alkaa olla liikaa esillä. Olen omaa kanalinnaa siivotessani alkanut vähän laistaa. Aluksi tyhjensin säntillisesti koko lattian, nyt kerään sottapaikat ja vaihdan niihin puhtaat purut. Lapio on tärkeä työkalu, samoin kihveli. Käytän myös muurarin lastaa kanankakkojen raaputtamiseen. Se on erinomainen siivousväline kanalaan. Sahailen luonnonorsia ja vaihtelen niitä aika tiuhaan. Heiniä ne tykkäävät myös nokkia. Ja hiekkaa tietenkin
En osaa tuosta yhdistämisestä sanoa. Itse kokeilisin varmaan tutustumista vapaana, mutta jos se ei ole mahdollista niin se uuteen tilaan samaan aikaan sovittaminen on varmaan hyvä ajatus. Toivottavasti sopeutuvat yhteiselämään. Ja jos kukko on hyvä, se auttaa järjestyksenpidossa. Lämpötila kuulosti hyvältä. Kunpa meilläkin olisi vanha iso navetta!
En osaa tuosta yhdistämisestä sanoa. Itse kokeilisin varmaan tutustumista vapaana, mutta jos se ei ole mahdollista niin se uuteen tilaan samaan aikaan sovittaminen on varmaan hyvä ajatus. Toivottavasti sopeutuvat yhteiselämään. Ja jos kukko on hyvä, se auttaa järjestyksenpidossa. Lämpötila kuulosti hyvältä. Kunpa meilläkin olisi vanha iso navetta!
-
Hansu
No ehkä minäkin siinä purussa pitäydyn...minustakin se tuoksuu hyvälle
. Mikä on KIHVELI
? Lapiona varmaan sellainen lumilapion tyylinen on paras... Pitää laittaa ukkokulta rakentelupuuhiin, kun haluan tuonne navettaan lisää hylytilaakin. Pitäisi majottaa heinäpaalit sisätiloihin jotteivät homehdu!
Olisipa tuo kukko tosiaan jo kokenut, viisas eli iäkkäämpi. Nythän tuo nuorikko ei edes kiekumista vielä harjoittele. Ihan vasta aloittelee syömään kutsumista
...eli saattaapi ne vanhemmat kanat miettiä mihin junnulaumaan joutuivat! Koitan ehkö valita sellaisia ''leppoisia'' yksilöitä
.
Millainens kylpypaikka noille pitäisi talvella olla? Kylpevätkö turpeessa, purussa vai hiekassa? Pysyvätkö ainekset erillisessä astiassa? Meillä on vinot pinot sellaisia metoksen säilö(?)astioita turhan panttina eli niihin voisin laitella kylpypaikkoja. Munintapaikaksi saavat ihan oikeita kaappeja (ottaisko tammiviilua vai korkeakiiltoista laminaattia
). Mies kun sattuu myymään/kasaamaan työkseen keittiökaapistoja ja muita kalusteita 
Olisipa tuo kukko tosiaan jo kokenut, viisas eli iäkkäämpi. Nythän tuo nuorikko ei edes kiekumista vielä harjoittele. Ihan vasta aloittelee syömään kutsumista
Millainens kylpypaikka noille pitäisi talvella olla? Kylpevätkö turpeessa, purussa vai hiekassa? Pysyvätkö ainekset erillisessä astiassa? Meillä on vinot pinot sellaisia metoksen säilö(?)astioita turhan panttina eli niihin voisin laitella kylpypaikkoja. Munintapaikaksi saavat ihan oikeita kaappeja (ottaisko tammiviilua vai korkeakiiltoista laminaattia
-
raakku
Kihveli on sellainen vempele, johon harjataan roskat
Kai sille on joku muukin nimi, muttei tuu mieleen..
Kevyt lumilapion kaltanen on hyvä. Leveäpäinen. Näin jossain kuvassa kuvullisen kissanhiekka-astian kanalassa - se oli pesänä, mutta ajattelin ite, että se vois olla hyvä kylpypaikka (hiekkaa tai turvetta).
Kanat tykkää varmasti tammiviilusta
Kevyt lumilapion kaltanen on hyvä. Leveäpäinen. Näin jossain kuvassa kuvullisen kissanhiekka-astian kanalassa - se oli pesänä, mutta ajattelin ite, että se vois olla hyvä kylpypaikka (hiekkaa tai turvetta).
Kanat tykkää varmasti tammiviilusta
-
annemari
minulla on purua ja turvetta sekaisin n. 70/30 suhteessa. Turve vähentää hajuja talvella tosi paljon, ja sitä pidänkin enempi isommilla porukoilla, lähinnä maatiaisilla. Puru tuo ihanasti valoa ja avaruutta kyllä, mutta haisee isossa joukossa. Kuusia olen aina talvella vienyt kanalaan, niitä ne napsivat mielelään ja nekin tuoksuvat ihanasti.
Minä siivoan n. kerran viikossa pintapuolisesti enimmät kakat lasten muoviharavalla ja lasten muovisella lumilapiolla. Ovat kevyitä ja kapeita, kakat saa pienistäkin koloista. Tyhjennän lapion aina sankkoon tai suoraan kottareihin. Ovat myös edullisia ja helppo säilyttää. Ei tarvitse kumarrella aikä kakat haise nokkaan kun siivoaa. Haravalla saa myös heinät, oljet ja sulat siististi noukittua lapioon. Olen hamstrannut noita haravia aina marketeista näihin aikoihin kun alkavat olla poistomyynnissä. Minulla on myös sellainen minikokoinen lapsille tarkoitettu katuharja, joka on tosi kätevä hämähäkinverkkojen ripsomisessa ja käytävän lakaisussa jos roskat pitää saada lapioon. Kun sekin on niin kevyt ja kapea
Minä siivoan n. kerran viikossa pintapuolisesti enimmät kakat lasten muoviharavalla ja lasten muovisella lumilapiolla. Ovat kevyitä ja kapeita, kakat saa pienistäkin koloista. Tyhjennän lapion aina sankkoon tai suoraan kottareihin. Ovat myös edullisia ja helppo säilyttää. Ei tarvitse kumarrella aikä kakat haise nokkaan kun siivoaa. Haravalla saa myös heinät, oljet ja sulat siististi noukittua lapioon. Olen hamstrannut noita haravia aina marketeista näihin aikoihin kun alkavat olla poistomyynnissä. Minulla on myös sellainen minikokoinen lapsille tarkoitettu katuharja, joka on tosi kätevä hämähäkinverkkojen ripsomisessa ja käytävän lakaisussa jos roskat pitää saada lapioon. Kun sekin on niin kevyt ja kapea
-
Hansu
Meillä on nuo navetan nykyisetkin asukit saaneet aina kuusia välillä juuri sen ihanan tuoksun takia... Tuonnehan ei noita kanoja ole nyt tulossa kuin 4-5 ja kukko päälle eli ehkä koitan sillä purulla selvitä. POjalla kun on lievää pölyallergiaa, niin ei ehkä voisi olla navetassa mukana jos turve siellä kovasti pöllyää... Kakkoja keräilen varmaan päivittäin, samalla kun kanien pissiastiat tyhjennän...ja jos kerran viikkoon vaihdan purut niin luulisi riittävän.
MIllasias kylpypaikkoja/astioita teillä on? PItäisikö siihen nyt kuitenkin hommata turvetta...? Vai mistä te talvella hiekkaa hommaatte? Jemmaatte syksyllä johonkin? Onkos sitä kupuhiekkaa erikseen myynnissä muuten talveksi?
Mies tuolla juuri ahkeroi navetassa( jupisee samalla mitä kaikkea sitä joutuu tekemään
)...saavat naurukyyhkyt oman häkin ja kanat menevät tuohon vanhaan... NAppaan kuvia kunhan on valmista!
MIllasias kylpypaikkoja/astioita teillä on? PItäisikö siihen nyt kuitenkin hommata turvetta...? Vai mistä te talvella hiekkaa hommaatte? Jemmaatte syksyllä johonkin? Onkos sitä kupuhiekkaa erikseen myynnissä muuten talveksi?
Mies tuolla juuri ahkeroi navetassa( jupisee samalla mitä kaikkea sitä joutuu tekemään
-
kanakoppi
pitääkö kanojen orret vaihtaa joka vuos? itellä on monta vuotta vanhat luonnon orret kanalassa 
-
mervi.i.
Meillä on käytössä myös lasten lumilapio ja harava, tulleet tutuksi koirien kanssa, löytyy siniset,punaiset ja keltaiset, vähän joka nurkalla
,pysyy piha siistinä.
Kuuset tuoksuu ihanalle, toivottavasti myös männyt, kun me asutaan nyt kuusirajan yläpuolella, meille tulee nimittäin jouluksikin mänty, ne kasvavat kyllä näillä seuduilla hyvinkin kapean kuusen näköiseksi
, luonnollisesti ,että menestyvät.
ja sitä turvetta ja purua, eiköhän me sillä pärjätä ,,,
Kuuset tuoksuu ihanalle, toivottavasti myös männyt, kun me asutaan nyt kuusirajan yläpuolella, meille tulee nimittäin jouluksikin mänty, ne kasvavat kyllä näillä seuduilla hyvinkin kapean kuusen näköiseksi
ja sitä turvetta ja purua, eiköhän me sillä pärjätä ,,,
-
kanamummo
Mulla on kans luonnon orret, ja joka vuos poltan kaikki, pesät ja orret
vanhalla pyromaanilla on hupinsa... varmaan ne menis vielä, harjais puhtaaks ja sillee, mutta polttaminen on kivaa. Kohta teen Jampat ja poltan kanojen kesämökin