yksinäinen riikinkukkokyyhky

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
viiru

yksinäinen riikinkukkokyyhky

Viesti Kirjoittaja viiru »

Arvoisat lajitoverit, nyt tulee pitkä juttu:

Tuossa ihan meidän lähellä on riikinkukkokyyhky, ilmeisesti poika, jäänyt leskeksi. Seurana sillä on tällä hetkellä kaneja ja vaikuttaa kuulemma onnettomalta.

Minun vanhin tytär oli kerran sirkuksessa taikurin avustajana ja on siitä asti haaveillut valkoisesta kyyhkystä. No en ole ollut innostunut, ennenkuin nyt kotopullakin juttuja lukeneena alkanut hieman lämmetä ;) .
Tytöltä kuoli juuri oma tipu ja hän on muutenkin sellainen herkkä haaveilija, että mieli tekisi nyt hakea hänelle se toivottu kyyhky.
Itse toivoin lapsena mitä tahansa lemmikkiä, mutta meillä oltiin allergisia, joten tässä sitä traumaa nyt paikkaillaan ;) .

Sain kyllä kuusivuotiaana akvaarion, mutta kun en osannut sitä itse hoitaa, niin se annettiin lopulta naapurin vanhemmalle tytölle. Olin kyllä oikein kekseliäs, eräänä äitienpäivänä kysyin saako lahjaksi antaa IHAN mitä vaan, ja vastaus oli myönteinen niin äitinihän sai sitten kaksi mustavalkoista tanssihiirtä (ne päätyivät heti samana päivänä toiselle naapurin tytölle).

Seurauksena tästä luultavimmin on se, että minun tyttäreni kirjoittavat aikuisina jollekin foorumille traumatisoituneina siihen, että eläimiä pyöri joka nurkassa koko lapsuusajan. No se on sen ajan murhe, kukin tekee parhaansa ;) .

Mutta mutta, eikö kellään olisi paritonta kyyhkyä tämän kyseisen toveriksi? Ei minun puolesta tarvitse olla puhdas, kunhan olisi lajitoveri.
Valkoisen kyyhkyn omistaja arveli, että se saattaisi viihtyä jo hieman paremmin ihan vaan kanojen kanssa. Sanoin, että jos ei parempaa kotia löydy, niin meille pääsee.

Sehän on tietty ihan eri asia ottaa yksi kyyhky naapurista ja sitten hakea toinen jostain vuorten takaa, kuin lähteä hakemaan pariskuntaa toiselta puolen Suomea. Koska tässä tapauksessa kyseessä on välttämätön toimenpide, eikä pelkkä "tahtoo kyyhkysiä" . Eikö niin (ja tässä kohtaa kaikki nyökyttelevät vimmatusti, joohan).

Tässäpä tämä asia taisi olla. Laitoin ilmoituksen tuonne ostetaan palstalle, mutta kun sinne ei HETI ollut tullut vastausta, niin tulin tänne purkamaan sieluani :) .

Aurinkoista päivää kaikille!
viiru

voi itku, mä oon nyt pilannu ihan kaiken. Piti oikeen herätä valvomaan ja syömään suklaata, ku ahdistaa niin. Miks pitää olla niin tyhmä.

Olin tosiaan jo sopinut, että riikkari tulee meille, kun eräs ystäväni kertoi joutuvansa luopumaan naurukyyhkystään. Mä sanoin, että voin ottaa sen kanojen seuraksi ainakin kesäksi, jos hän haluaa vielä miettiä sen kohtaloa.
No nauru tuli ja minun rakas pieni esikoiseni ihastui siihen korviaan myöten. Siellä hän istuu päivät kanalassa kyyhky sormella ja laulaa ja kertoo tarinoita.
Nauru ehti olla meillä kaksi päivää, kun haimme riikinkukkokyyhkyn tänne. Olin lukenut, että joskus tulevat toimeen ja joskus eivät. Nämä nyt ovat molemmat yksinäisiä, niin aattelin et kokeilen.
No eihän ne tule. Naurukyyhky yrittää kosia ja esittää tanssia ja laulua ja tätä toista se tietenkin vaan ärsyttää. Eilen näin niiden nokkivan toisiaan ja nauru jää tietenkin alakynteen pienempänä. Lensi kyllä pois alta, mutta untuvia pölisi.

Mä en todellakaan tiedä mitä pitäis tehdä. Tunnen itseni niin tyhmäksi ja epäaikuiseksi. Jos toi nauru nyt jäis meille niin pitäiskö mun pitää kanalan lämpötila plus kympissä koko talven? Emmä voi sitä tänne sisällekään ottaa, on niin pien talo, ettei tänne mitään lentohäkkiä mahdu, hyvä ku liinavaatekaappi.
Riikkari ei oo yhtään kesy, sen saa kyllä kädelle, mutta ei se siinä viihdy. Se ei siis tietenkään tyttäreni mielestä ole yhtään niin ihku, kuin nauru. Miten mä nyt osaisin käyttäytyä tässä tilanteessa ku aikuinen.
Ja ennenkaikkea: Mitä ihmettä mä teen? Apua, ihan tosi AUTTAKAA pliis.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Miten sulla on Viiru niille kyyhkyille orsipaikkoja? Luin kyyhkyraamatustani että kyyhkyt ei halua 30 cm lähemmäs toista kyyhkyä, sillon ku haluuvat olla rauhassa. Onko niillä nyt mahollisuus istua toisistaan erillä, 30 cm kauempana toisistaan?
Auttakee nyt hyvät kyyhkyasiantuntijat! Mie en tiijä viel mittään!
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä Kotopullaki oikeilla jäljillä on. Kyyhkyillä pitäisi olla vähintäänkin jokaista lintua kohti oma orsi ja hygienian kannalta tuommoinen V-orsi on paras. Linnulla pitää olla mahdollisuus vetäytyä "omaan paikkaansa" niin halutessaan.
Tuon V-orren etu on myöskin siinä, että siellä istuvan linnun on helppo torjua tunkeilija.
Muuten Viiru, minusta tuntuu, että sinulla on kaksi kukkoa, eli siis koirasta.
viiru

Mustakin alkaa tuntuu, että mulla on kaks kukkoa... siis kyyhkykukkoa noiden muiden kukkojen lisäks.
Kaikenlaisia erilaisia orsia ja pikkuhyllyja on sen verran et saavat olla rauhassakin, mut nää hyväkkäät kumminki hakeutuu siihen samalle orrelle tai hyllylle. Pitävät just sen kolkytsenttiä väliä ja sillon sopu säilyykin. Riitaa tulee vasta tosiaan sillon ku joutuvat ihan vierekkäin.
Mulla on nyt toi kanala aika täynnä porukkaa, kun on nuoriakin, mut noi jätit kun käyttää vaan alakertaa enimmäkseen, niin yläilmatila sekä orret on ihan vapaina.
Hyvä kun kerroit ton kolmio-orren funktion, mä kun en oo käsittäny, miks sen pitäs olla just sellanen. Mut nyt meenkin nikkaroimaan niitä parit. Koitan ottaa vaik kuvia, millasia paikkoja oon niille laittanu, niin joku vois sit ystävällisesti vihjata mikä näyttäis mättävän ;) .
KIITOS! Kotopullakille arveluista ja vertaistuesta :) ja Moilaselle tiedoista!
-Kyyhky-

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Viirun riikkari muutti meille!
Meidän pojat (risteytyskyyhkyjä,riikkari/viesti) otti mukavasti uuden tulokkaan vastaan ja selvisipä sekin että riikkari on naaras.
Täällä on nyt ihana kurnutus ja kosinta tanssit menossa, sekä jopa paritteluakin on jo tapahtunut useasti vaikka neiti saapui vasta tunti sitten. :smt008
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tässähän kävi sitten oikein hyvin! :) Onnittelut kaikille asianosaisille!
-Kyyhky-

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Kiitoksia vaan!
Kyl mamma nyt on onnellinen ja jälleen sydämmen menettänyt! :smt008
Tarttis tuolle toisellekkin pojalle vielä morsian löytää niin ei tunne oloaan syrjityksi pariskunnan hempeilyjä katsellessa. :smt003
viiru

Voi se oli ihan mahtavaa, kun siellä heti oli pariskunta selvillä. Ihanaa, kun sen ei tartte enää yksin murjottaa!
satu

Riikinkukkokyyhky

Viesti Kirjoittaja satu »

Meillä on riksuja, nuoria aikuisia ja tipusia. Olen harkinnut jonkun myymistäkin, ehkä tilalle hankin sitten uutta sukua? Vaikka brahmatkin kiinnostaisivat, en tiedä uskallanko niitä ottaa, lakassamme ei ole (vielä) lämmitystä.
Rusina

Re: Riikinkukkokyyhky

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mikä on V-orsi, osaisko joku selittää? Kuvia?
ninnu

Re: yksinäinen riikinkukkokyyhky

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eikös se ole sellainen harjakaton mallinen orsi, eli V-kirjain väärin päin...oliko tarpeeksi fiksusti selitetty :smt003
Vastaa Viestiin