kestopehku, kun liian vähän kanoja...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piipo

kestopehku, kun liian vähän kanoja...

Viesti Kirjoittaja piipo »

Minulla oli 5 nuorikkoa ja kanala rakennettiin sen mukaan. No irtokoira kävi syömässä noista 3. :( Nyt ongelmani on se että millä saisin pehkun toimimaan taven, kun noita kuopsuttajia on siihen tilaan liian vähän? mun pitäis kai itse käydä kääntämässä sitä välillä vai? JA sitte on se kanan ulosteen vähyys... Auttaisko jos kävisin kaatamassa meidän neidin potasta pissat sinne välillä (täältä jostain luin että se ajais saman asian kuin komposti heräte).

No toinen vaihtoehtohan olis ottaa uusia kanoja tilalle mutta kun halauaisin joko itse haudottuja tai ihan tipuja... Mutta onko siinäkään järkeä näin talvea vasten kun ne eivät ehdi kasvaa talvipakkasille...?
Karhurouva

Re: kestopehku, kun liian vähän kanoja...

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Missä päin olet? Meillä olisi tipuja kyllä, tai nuorikoitakin jos niikseen tulee. Parin kuukauden iässä tipuilla pitäisi olla sen verran kokoa ja ennen kaikkea sulkapeite, että pärjäävät omineen, eli loppukesästä kuoriutuneet ehtinevät ennen pakkasia kasvaa. Tosin ihan pienet tiputhan vaativat vielä lisälämpöä joka tapauksessa, jos ei emoa ole. Vähän vajaahan se parvi tietysti on, jos ei ole kuin 2 kanaa.
piipo

Viesti Kirjoittaja piipo »

Asun OUlun eteläpuolella... Nää menetyt oli kultabrahmoja ja kovasti tykästyin rotuun joten niitä haluaisin noitten kahden (nyt ovat 5 viikoisia)jätti kohcin kaveriksi! joista toinen näyttäis olevan kana ja toinen kukko! Siinäki mielessä en tahtois ottaa tipuja näin kylmällä kun minä oon kasvattanu ne sisällä ekat viikot ja sitten isompina ne on ollu lämpimät päivät ulkona ja yöt sitten sisällä... Ja nyt kun nää säätki on jo kylmiä niin aika paljon sisällä joutuisin pitämään kun en oo vielä kanalaan hommannu mitään lämmitintä... Tämä munanetti on kyllä ihana kun aina on joku tarjoamassa apua! Kiitos Karhurouva!

Sitä puolta tässä tilanteessa en ole miettinytkään että pärjäävätkö henkisesti (heh, en keksiny parempaa sanaa) talven kahdestaan? Siis onko parvi siinä mielessä liian pieni? Niillä on kyllä kaksi kania siellä myös kaverina. Ja keväällä olis viimeistään tarkoitus kasvattaa parvea... Miten kanat/kukot reagoi jos parvi on liian pieni?
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kompostihan se kestopehku käytännössä on. Pienet pisut on mainio kompostiheräte, ja mitäs muuta sinne kompostiin laitetaankaan ... Ei ole kyllä kanalan pehkusta mitään kokemusta, kun omassa on vasta perustukset. :smt001
Vastaa Viestiin