hautoo maantien ojassa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
emilia

hautoo maantien ojassa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei taas kaikki nyt taas tarvitaan hyviä neuvoja :smt006

tiesin, että yski kana hautoo jossain piilopesässä, mutta nyt löysin sen. Se on aidan toisella puolella ja maantie ojassa, todella näkyvällä paikalla. :smt009

Koska pesä on aidan toisella puolella niin en osannut edes etsiä sitä sieltä, mutta nyt tuli syömään ja lensi aidan yli, joten arvasin, että siellähän se pesä on.

Pesä on todella näkyvillä, eikä minkäänlaista suojaa sateelta, pienen pieni kuusen karahkan alla, meillä on se kettukin vieraillut pihalla, niin saa nähdä kauanko kana saa elää, kunnes kettu sen löytää.

Nyt olisin kysynyt onko ketään siirtänyt pesää ja kanaa ja saanut kanan jatkamaan haudontaa ?????????????? Ja jos on niin miten ??????????????

Vai olisiko parempi, että yritän laittaa kanalle jonkinlaisen katoksen, pressu, pahvilaatikko tai joku muu please ehdotuksia :smt017
tiina

Re: hautoo maantien ojassa

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen vastaavassa tilanteessa tehnyt katoksen. Yks oli semmoinen vanhan tuolin raato, jonka ympärille kiinnitin pressun ja koko hökötyksen laskin sitten hautovan kanan ympärille.
Semmoisen tempun olen myös tehnyt, että laitoin kanan poissa ollessa pesän paikalle pahvilaatikon, pehkua, munien alta kasvillisuutta ja munat lopulta laatikkoon. Kana meni pesään ja annoin hautoa pari päivää rauhassa ja sitten vasta siirsin sen.
Nyt vaan sitten jos kettu pyörii pihassa, laittaisin varmaankin kanin häkin päälle ja jotain painavaa sen päälle, ettei kettu pääse kanaan käsiksi.
Vastaa Viestiin