säilytyksestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

säilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Heips,
Minulta kyseltiin, että onkos pakko munia laskea ja punnita säilytyksessä?
Vastasin, että ainut velvollisuus on pitää puhtaana ja pyrkiä lisäämään ja täyttää joku vuosi raportti.
Olenkos oikeessa vai väärässä?
Mitkä ne on ne säilyttäjän velvollisuudet?
Suwitsu

Re: säilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Vuosiraportissa kyllä kysytään munien määrää, painoa ja väriäkin mutta kyllä ne kohdat voi jättää täyttämättäkin. Ei siitä mitään sanktioita tule.
Suvianne

Hienoa!
Kun säikähti työn määrää ja siksi oli jäädä säilytysasia.
Minä en ole laskenut munia ja punninutkin vain mielenkiinnosta muutaman munan.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Juu, ei se niin tarkkaa ole. Mulla jää usein (nolostuu) koko raportti palauttamatta ja Tiina Tuovinen joutuu sitten soittamaan perään. Munat on aina punnitsematta ja värikarttakin hukkui parin ekan vuoden jälkeen :oops:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei mulla ainakaan oo ees niin tarkkaa vaakaa että sais munia punnittua, halpa keittiövaaka vaan. Oon sit vaan siihen pinonnut keskiverron kokoisia munia kilon verran ja laskenut sit paljonko on yhden munan keskimääräinen paino. Nyt tosin Lidl mainostaa digitaalista keittiövaakaa joka punnitsee parin gramman tarkkuudella, alle kympillä...
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Jokainen säilyttäjä tekee henkilökohtaisen säilyttäjäsopimuksen. Siinä ei juurikaan kummoisia ehtoja ole; kanakannan pitäminen puhtaana, edellyttää, ettei samoissa tiloissa pidetä muunlaisia kanoja. Kaikki muut asiat ovat suosituksia ja ohjeita.
Munia en ole punninnut kuin poikkeuksellisen suuret ja poikkeuksellisen pienet.
Jonkinverran kummastustani on herättänyt se asia, että pitäisi kirjata kunkin kanan munamäärät päivittäin??? Olen laskenut viikottaisen munintaprosentin ja siitä sitten raporttia varten sorvannut joitain lukuja.
Ryhdy vaan säilyttäjäksi, kyllä homma palkitsee kun perehdyt yhteen kanakantaan ja opiskelet sen käyttäytymiskuviot. Paljon oppii asioita, itsestä se vain on kiinni.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei se oo niin nuukaa, pääasia että tulee lisää säilyttäjiä! Sekaan vaan ;)
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Onkos säilyttäjällä oltava joku vähimmäismäärä kanasia? Jos nyt rekisteröityisi kun tulee uudet kukotkin. Tosin hellyin ja annoin yhden himohautojan pitää munansa. Nyt on alla 8 munaa merkattuna, saa riittää :smt003 . Tuloksia varmaan kolmen viikon päästä, jos pöllökukko tehnyt muutakin kuin uhonnut ihmisille :smt002 .
Suvianne

Ei ole vähimmäismäärää. Jos hakee jotain tukea, niin silloin on. Muistelisin, että parisenkymmentä.
Tarmokas

Kiitti tiedosta. Enpä ole mitään tukiaisia miettinyt, vaikka toi parvi alkaisi kohta olla semmoiset 20 kappaletta...
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

mutta eihän ne sitten ole puhtaita jos pöllö on kukkona :smt005 !
Tarmokas

:smt005 Pöllökukko, kukko pöllönä, siks tässä onkin kiirus päästä siitä eroon :smt042
Suvianne

Tukiin tarvii käsittääkseni myös kolme hehtaaria viljelyskelpoista maata. En ole varma kuitenkaan?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kanojen kohdalla ei tarvi peltoa olla niinkuin esim. lampaiden kohdalla.
Suvianne

Ahaa! No sehän on hyvä!
Vastaa Viestiin