Apuva, mikä pikkuisella hätänä?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mimmu
plymouth rock

Apuva, mikä pikkuisella hätänä?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Emilian pikkuinen tipu kohta kolmeviikkoinen niin on unelias ja ei syö mitään :smt009
Aamulla ja muina päivinä on ollut tosi virkeä pikku veitikka sekä taapertanut emon mukana pihalla. Päivällä ja yöksi menee tietty emon alle sekä kylpevät yhdessä hiekassa tms. kuivassa paikassa.
Olen siirtänyt ne aina osan päivää sisälle kun niin kuuma ilma kun lampola/kanalassa sen verran viileämpää, kun isommat kanat jo ulkona läähätti. Mittari näyttää meillä ulkona +33 astetta.
Olen laittanut kaikki ruoat ihan murusiksi ettei poikaset saa liian isoja paloja sekä muutenkin ruokapuolen pitäisi olla kohdillaan myös vettä ulkona monissa paikoissa ja sisällä parissa paikassa.

Onko nyt jotain mitä tipu on mahdollisesti syönyt ulkona tai ehkei juo tarpeeksi tms. mikä aiheuttaa uneliaisuuden. :smt017
Myös emo näyttää jättävän pikkuisen oman onnensa nojaan ja mie sitten ohjaan niitä yksiin ettei se hylkäisi tätä, mikä kohta näyttää todennäköiseltä kun ei ota pikkuistaan mukaan jos menee pidemmälle muiden kanojen kanssa. :smt022
Siihen se jää nukkumaan paikoilleen ja ei liiku mihinkään jos ei avita mukaan.
Loppuuko nyt voimat tipulta ja miten saan sen piristymään :-k

Pikaista vastausta jään odottamaan, kiitosta :smt006
mummo ja kanaset :biggrin:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Apuva, mikä pikkuisella hätänä?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi pikkuista :smt009 Huonolta vaikuttaa ja enpä osaa muuta neuvoa kuin että koita tarjoilla sille kaikkia mahdollisia ruokia mitä se on tottunut syömään ja ehdottamasti koeta saada juomaan. Ensiavuksi juota vaikka cocista, että saisi siitä nestettä ja energiaa. Ujuta nokkaan pikkutippa kerrallaan, kun tuskin juo sitä itse, kun ruokahalukin kadoksissa. Lisäksi jumita tipu emoineen viileään ja varjoiseen paikkaan. Peukutusta, että pikkuinen vielä toipuisi!
mimmu
plymouth rock

Re: Apuva, mikä pikkuisella hätänä?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Hei Hilta :smt006
Kiitos vastauksesta ja olen nyt ollut tosi tiiviisti pikkuisen luona ja vaikka tilanne on ehkä hiukan parantunut, niin reppana se on.
Tänään ei niin uninen kuin eilen ja vaikka jää itsekseen niin heti menee emon luo jos se menee muualle. Olen pitänyt sisällä kun meillä tosi helteistä ja kosteaa ulkona ettei se saa lämpöhalvausta :smt009
Nyt hiukan ottaa ruokaa emolta kun se "komentaa" ja kukkokin antaa sille ruokaa sekä toinen emo myös rutkuttaa. :smt045
Se juoma puoli on heikkoa ei se ota vaikka yritän mitä konsteja istuu vaan kädellä ja ihmettelee.
Nyt laitoin nuudeleita pikkuisiksi silpuiksi sekä siihen jauhelihaa jotan ihan pikkuisen ottaa sekä siitä juo nestettä ettei ole ihan kuiviltaan.
Emo ottaa sen alleen :smt023 ja monta kertaa on nyt ollut petonilattian päällä ja tipu alla että olisi viileämpää, fiksu emo sittenkin Emilia on. Eli nyt ei sitä liiemmin hylji vaan marmattaa enempi kun taitaa huomata että toinen on reppana.
Ulos en henno vielä päästää, kun tänäänkin tosi hautova ilma ja kun meiltä tuolta rajan yli vielä tulee lisää kosteutta kun tuuli tuo savua.

Vaikka on pikkuruinen vipeltäjä, niin toivotaan että voimistuu tästä ja tulee vielä reipas tipu :smt056 :smt007
(laitan siitä kuvan niin näkee kuis on pikkuinen ja ikää nyt kumminkin 3 vkoa eilen)
Vastaa Viestiin