Viiriäisistä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Blacky

Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja Blacky »

Anteeksi kun aloitin uuden aiheen sen enempää miettimättä, mutta en jaksanut tarkastaa jokaista pitkää keskustelua. Anteeksi. :oops:
Eli siis pulinaa viiriäisistä. Minulla on monta kysymystä niistä, kun olen itse hankkimassa.

Mikä on poikasten kuolleisuus?
Kun niin hentoja varmaan ovat... Ei viitsisi pistää rahaa turhaan menemään, jos kaikki kuolevat saman tien..

Mitä poikasille syötetään?
Kuinka vanhoiksi ja mitä sen jälkeen? Onko jotain mitä pitäisi välttää?

Haittaako jos kukko ja kana ovat sukua?
..Poikasia hankittaessa siis. Kärsiikö niiden terveys, lisääntymiskyky tai jtn?

Noihin kaipaisin vastauksia ainakin aluksi. Kysyn sitten kun muistan jotain muuta. Kiitos jo etukäteen vastauksista! :smt001
viros

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja viros »

Aloitampas vastailun yhden viiriäishaudonnan kokemuksella :smt002 kokeneemmat korjailkoon

Itselläni ei kuollut yksikään 22 poikasesta ensinmäisten elinviikkojen aikana, eli poikasten kuolleisuus vaihtelee, joskus kuolee enemmän kuin joskus.
Poikasilla kannattaa olla sellainen "koppi" etteivät ne saa vetoa.

Viiruille kannattaa syöttää pikku-punahelttaa. Kannattaa antaa myös kalkkia tai kananmunankuoria hienonnettuna sekä hienoa hiekkaa. Näitä eväitä niille voi antaa koko eliniän. Vihertäviä kasveja kuten ruohoa (silputtuna) ja kananmunankeltuaista voi antaa ruuan täydennykseksi.
Blacky

Ookei. Ja eh.. Ruuansulatushiekan ei varmaankaan tarvitse olla mitään erityistä? Pitääkö ostaa eläinkaupasta, vai käynkö hakemassa rannalta purkillisen? Tämä on tyhmää mutta kun minä en tiedä.. :'''D
Ainiin ja muuten: Ymmärtääkö ne sitten syödä sitä?
viros

Hiekasta en itse tiedä onko väliä mistä se on :smt017
Jos eivät ymmärrä syödä itse niin voi koputtaa ruokaa sormella ja koittaa saada syömään.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Hiekaksi käy kyllä mikä hiekka vaan. Ei tarvitse hakea eläinkaupasta. :smt002
Anne R

Viesti Kirjoittaja Anne R »

Kyselempä minäkin hieman viiriäistipuista.
H-hetki lähestyy meilläkin. Mutta mitäs sit kun ne kuoriutuu niin pitääkö tiput ottaa koneesta sitä mukaa pois kun ne ovat kuivuneet? Vai voiko ne olla siellä koneessa sen aikaa että kaikki on kuoriutuneet, kauanko ne tiput kestää ruuatta/juomatta? Entä jos en ole kotona just silloin kun ne alkaa kuoriutuun ja kuolevat nälkään, janoon tjms kun en oo vahtimassa tilannetta. :smt017
Muistanko oikein että tipuille voi syöttää kaurahiutaleita ensi sapuskana? Mitä muuta voi antaa (aikuisille annan punahelttaa, ohraa ja kauraa+ kalkki munankuoret sekä hiekkapuhallushiekkaa)
Annanko tipuille samaa sapuskaa jauhettuna?
Pikaisia vastauksia odottaen kiitos
Blacky

Minulla tosiaan ei yhtäkään viiriäistä ole vielä ollut, mutta mitä olen kuullut, niin poikasille kaurahiutaleita ja keitetyn kananmunan keltuaista hienonnettuna. Ruokavaliota laajennetaan rehulla, kalkilla ja hiekalla. Olen vain kuullut siis näin, mutta omia kokemuksia ei ole minkäänlaisia..

Ja hei kiitos tuhannesti Sisu65 ja Viros avusta, missä olisin - tai missä tulevat Viiruni olisivat ilman teidän viisauttanne? :smt003
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kyllä ne viirun tiput siellä koneessa selviää saman ajan kuin kanankin. Minulla on monesti vuorokauden kuoriutumisen jälkeen koneessa. Minulla on siis kanan tipuja ja olen hautonut viiriäisiäkin. Nykyään nostan tipun kuivuttua lämpölampun alle ja annan sielläkin olla noin vuorokauden ja sitten siirrän varsinaiseen tipulaan. Kaurahiutaleet ja kananmuna käyvät ensi ruuaksi. Meillä mieheni taisi antaa muutaman päivän ikäisille viirutipuille mannasuurimoitakin. Teollinen rehu on siitä hyvä, kun saavat varmasti tarvitsemansa vitamiint yms. Sitten kun alkaa antamaan ruokaa niin laittaa samalla tuota juomaakin, vettä. Ja muistaa laittaa sellaisen kipon, että eivät pääse kovin helposti kastumaan, vilustumisen takia.
Anne R

Viesti Kirjoittaja Anne R »

Nyt on viirut kuoriutunut (19 kpl) yksi keltainen ja loput sellasia normaalin värisiä raidallisia, sapuskat ja vedet on myös laitettu. Mites tuo keinoemo (lämpölamppu) Miten korkealle se laitetaan? Tipuilla on kyllä tilaa mennä sen lampun alta pois
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Lämpölampun alla pitäisi olla n. 35 astetta. Jos tiput lampun alla makaavat päällekkäin on lampun alla liian kylmä, jos taas kukaan ei makaa suoraan lampun alla vaan on vähän siellä reunalla on lampun alla liian kuuma. Mutta mittarilla kannattaa varmistaa :smt006
Blacky

YAY! Arvatkaa kuka hakee huomenna kolme untuvikkoa? :smt041 Vihdoinkin viirut tulee meille! Muhahahaaa..! :smt050
viros

Onnea :smt023
Blacky

Kiitos! :smt045
Kuva
Vaalea on Nelli, tummin on Noki, ruskeankirjava Nata. Nimet saattaa tosin vielä vaihtua, kun ei olla ihan varmoja onko nämä kanoja vai kukkoja...
Blacky

Öh..Miten sukupuolen erottaa? O.O"
viros

Tuon Natan väritys on villinvärinen, eli sen sukupuolen tunnistaa jo 3 viikon ikäisenä. Jos sillä on rinnuksessa mustia täpliä se on naaras jos rinnus on tasaisesti vaaleanruskea se on koiras.

Noilta toisilta sukupuolen tunnistaa sukukypsänä joko seuraamalla käytöstä (koiras kävelee pystymmässä), ulkomuodosta ( naaras pyöreämpi ja suurempi kuin koiras) tai katsomalla peräaukkoon ( koiraalla pitäisi olla sen yläpuolella patti )
Vastaa Viestiin