Kanarouvat hautoo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Maaatuska

Kanarouvat hautoo

Viesti Kirjoittaja Maaatuska »

Heippa teille. Mulla on 5 maatiaiskanaa (alholaisia) ja komia Viljo-kukko täällä kaakkois-suomessa...Kanaset 3-4 kpl hautoo 5:ttä merkattua munaa, joista tänään kuoriutui 2 keltaista tipusta. Sisällä munat ja tipusetkin on milloin kenenkin haudottavana. Kanaset hautoo välin päällekkäin ja samaan pesään tehneet munansakin, vaikka tilaa olisi. Mulla on omatekoinen kanakoppi häkin sisällä, jo koppiin pääsee lankkua pitkin...Mietinkin nyt et pääseeköhän tipuset alas maahan turvallisesti, eli miten suojaan kopin ja kulkulaudan niin että kukko kanoinensa myös illan tullen pääsee koppiin?! Olen ihan aloittelija näissä hommissa...Kanat ovat kukkonsa kanssa olleet vapaina pihalla päivisin, mutta nyt pitänee häkki pitää kiinni ettei miun tiput katoo...Yhden kanan luulin jo kadonneen kokonaan kun 4 pvää oli kadoksissa...eräänä päivänä ilmestyi taas pihaan. Vakoilimme minne livahtaa ja niin löysimme hänet ja ulkopesän jossa oli 16 kpl haudottavia munia!!! Hävitimme munat ja laitoin yhden merkatun tilalle...kana hylkäsi maapesänsä ja meni koppiin hautomaan, vein merkatun munasenkin koppiin takaisin. Siellä helteessä he siis nyt hautovat... Tiput ovat suloisia :smt055
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kanarouvat hautoo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipuista...ne ovat todellakin suloisia olentoja :smt050
Saako sitä kulkusiltaa loivennettua ja levennettyä? Jyrkkä ja kapea lankku on pikkutipuille vaikea sekä alas- että ylöspäin mennessä. Tai onko sinulla sisäkanala myös? Emot ja tiput voisi siirtää sinne, kun kaikki ovat munat ovat kuoriutuneet ja tiput kuivuneet. Tai voisit laittaa häkkiin puu- tai pahvilaatikkopesiä, joissa kasvaisivat sen aikaa, että oppivat kulkemaan kanakoppiin. Joo, vapaata ulkoilua kannattaa rajoittaa, varsinkin jos teillä päin on irtokoiria tai -kissoja tai petolintuja. Tiput ovat niin helppo saalis, ettei kannata ottaa riskiä...voihan niitä pitää irrallaan silloin, kun joutaa itse paimeneksi :smt045
viros

Re: Kanarouvat hautoo

Viesti Kirjoittaja viros »

Onnea tipuista :smt041
Vastaa Viestiin