Pieniä siemeniä tipuille ruoaksi
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Pieniä siemeniä tipuille ruoaksi
Jossakin luki että tipuille voi tarjota pieniä siemeniä ruoaksi. Mitkä siemenet sitten käy ja onko jotain mikä ei kävisi? Käykö undulaattien siemensekoitukset tai hirssisekoitukset?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Pieniä siemeniä tipuille ruoaksi
Mulla on käytössä ulkolintujen hirssisekoitus, siinä on erilaisten hirssien lisäksi osterin kuoria (>mineraalit+kalkki). Tosin annan vain herkkuruuaksi, että tiput oppivat syömään kädestä. Kuvittelisin, että undujen siemenet/hirssit sopii hyvin...meilläpäin valikoima on aika pieni, joten siksi olen aina ostanut tuota. Aloitan soran/hiekan (n. 1-2mm raekoko) tarjoilun ennen kuin annan mitään siemeniä/jyviä, että saavat kupuihinsa jauhinkivet ennen karkeaa ruokaa.
No tuota kaikki rypsit, rapsit, ohrakin menee tipuille jo tuolla kolmannella viikolla. Kaikenlainen lajittelujäte on aivan oivallista tipujen ravintoa.
Nuo erikoissiemenseokset ovat aivan turhan kalliita.
Kivennäistarpeeseen on minulla aivan alusta asti kyyhkyjen grittiä; siinä on aina noita oienenpieniä rakeitakin tirpoille.
Nuo erikoissiemenseokset ovat aivan turhan kalliita.
Kivennäistarpeeseen on minulla aivan alusta asti kyyhkyjen grittiä; siinä on aina noita oienenpieniä rakeitakin tirpoille.
Kiitokset teille!
Meillä kans on tuota ulkolintujen hirssisekoitusta ja ihan hyvin kelpaa. Piti varmistaa vain ettei ole vauvoille vaaraksi.
Ohraa on kans tarjolla, iskä syöttää niitä metsästyssorsille ni tipuille voi siinä samassa antaa. Ei nuo tiput ihan vielä niitä saa syötyä mutta ei mene enää pitkään.

Mä oon ostanu (luomulaatusta)pikkusiementä ihan ihmisruokapuolelta, hirssiä, tattaria, ohraa jne, tulee n. puolet halvemmaksi kun ne undulaattiseokset.