ensikertaa hautova kana hylkäsi yhden munan ja minä ajattelin viedä sen roskiin, munan kuori oli rikki, taikka rikottu. Suurin osa kuoresta oli irti, kun otin munan käteen niin sieltä kuuluuikin piipitystä. Yritin tarjota ko munaa kanalle takaisin, mutta se vain nokki sitä ja siirtyi kauemmaksi ja työnsi munaa pois.
Nyt ko muna on meidän yläkerrassa lämpölampun alla ja olen ruiskuttanut vettä sen päälle ettei se kuivu liikaa, mutta selviääkö ko poikanen ???? Yksi yö on mennyt, entä jatko mitä pitää tehdä ????
Onko tipu kuoritunut? Jos ei annat sen olla rauhassa ja koitat saada sitä kosteutta pysymään koholla. Tipun kuoriuduttua annat kuivua lämpölampun allla ja sitten löytyykin varmaan jo hoito-ohjeita. Tai sitten onko sinulla toista kanaa joka hautoo, jos on niin koita omisiko hän munan tai tipun.
koititko laittaa munan kanan alle suoraa ikään kuin salaa vai näytitkö munaa ja laskit kanan eteen,itse ensimmäisten konehaudottujen tipujen kanssa tein virheen kun laitoin niitä kanan eteen nokkasi heti,mutta sitten opin salaa ujuttamaan kuoriutuneet tiput alle niin helposti hyväksyi ne eikä ihmetellyt määrää kuinka paljon niitä sieltä alta mönkii(kiitos ninnun hyvien ohjeiden)
no on se kuoritunut, mutta ei liiku mihinkään, ajattelin itsekin, että kunhan kuivuu niin kyllä se siitä tokenee.
Ilmeisesti emo on nokkinut niin pahasti kuoren rikki, ettei se suojannut sitä lainkaan. En voinut laittaa tipua emon alle enään. Yritin aikaisemmin ujuttaa , mutta ei onnistunut, nokkaa tuli, yhden yön se muna oli siellä lähellä emoa, mutta kun se ei huolinut sitä niin ei. joku joskus kirjoitti, että emo hylkää huonot tiput, mutta kun tämä elää vielä niin en tiedä mitä tekisin, muuta kuin lämpölamppua ja kosteutta.
Mulla kävi samalla lailla, kuorin tipun esiin munasta ja koitin tarjota kanalle, nokasta sai. Oli päivän laatikossa villapipon alla lämpölamppujen alla mutta jotenkin viallinen se oli, ei varmaan käännelty tarpeeksi kun ei tuntunut olevan tasapaino-aistia pikkusella. Kuoli seuraavana päivänä.
Hienoa! Kyllä ne kanat yleensä tipunsa hyväksyy. Se haudonnan loppuvaihe ja kuoriutumisen jälkeinen vaihe vain on niin häiriöille herkkää aikaa, että kana helposti orientoituu väärin, jos se kokee että sen asioihin yritetään sorkkia. Poikasen nokkiminen voi olla ihan semmoinen sijaistoiminto, kun ihminen tulee kaivelemaan pesää. Kana ei siis välttämättä tarkoita syrjiä poikasta. Kanan pienissä aivoissa vaan asiat hahmottuvat niin, että nyt pitää jotain nokkaista. Mä olen huomannut tämän saman, kun olen nostanut seinällä olevasta kennopesäköstä emoja untuvikkoineen lattialle. Kun tipun laittaa lattialla odottavan emon alle, se saattaa ensitöikseen nokkaista sitä ikään kuin ihmetellen, että mikä tuo nyt on. Mutta kyllä se pian hiffaa, että tässä ollaan nyt uudessa paikassa tipujen kanssa ja ymmärtää, että miten kuuluu toimia.
Meillä hylkäs emo kuoriutuvan munan viime vuonna. Huomasin emon lähellä pesästä potkitun rikkoutuneen munan, josta tuli verta. Otin viilenneen verisen munan ja kuorin tipun sieltä. se oli jo aika viileä, mutta vein sisään kun olin tuntevinani jonkin oloisen pulssin sormenpäihin. Hieroin sen kuivaksi ja lämpimäksi talouspaperilla. Onneksi oli sauna lämpenemässä ja istuin alkulämmöissä alalauteella tipu käsissä. Kesti kymmenen minuuttia niin luulin huomanneeni kaulassa liikettä. Toiset kymmenen minuuttia niin silmät aukes raolleen ja se avas nokkansa. Vein sen piipittävänä emon siiven alle ja menin sisään. Saunan jälkeen tarkistuskäynnillä otin taas pois potkitun ja viilenneen tipun kokonaan sisälle. Rassukka vietti ekan yönsä mun paidan sisällä, kun ei oo lämpölamppua. Ei siinä itse nukuttua saanu. Tipu ei elänyt montaa päivää, ei syönyt, ei juonut, eikä jalat kantanu lainkaan. Piipitti kovin ja ryömi kun yritettiin sitä seisomaan.
Seuraavilla kerroilla en ole kylmennyttä elvyttänyt. Turhaa kärsimystä...
Kana ei jää odottelemaan heikkoa tipua, joka ei pysy perässä. Se edellyttää, että tiput tulevat itse sen alle lämmittelemään ja kutsuu niitä, mutta ei jää huolehtimaan, jos joku ei pysty. Semmonen heikko sitten vaan saa jäädä yksinänsä kuolemaan. Aika julmaa, mutta niin se kai menee kaikilla eläimillä, paitsi ihmisellä