Pikku kysymykset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sakovri

Hiirihaukka

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Haukka iski sitten Matildan tarhaan tänä aamuna, juuri kun kaikki ruokinta- ja munintaongelmat oli saatu ratkaistua tarhasta. :smt009

Kysyisin että sikälimikäli tuo hiirihaukka, tai muut haukat (alueella suht paljon) keksii ihan kunnolla tuon mun pienen kanalaumani, niin millä niitä mahdollisesti säikyttelisi? Onko mitään toisen eläimen hahmoa tai vastaavaa jolla ne saisi pysymään kauempana?
Ampumalupia en lähde hakemaan, varsinkin kun taitaa haukoillakin olla nyt poikaset pesässä. :smt012

Tarha sattui sopivasti vielä olemaan aukikin tänä aamuna aikasesta, kaikki kolme muuta pölähti ulos ja karkuun. Olen yhden kanan löytänyt ja vienyt sinne takaisin, kukkokin on paikannettu pihan sireenipuskaan mutta Alhopoika haluaa tiukasti istua siellä ja kiekua puolen tunnin väliajoin, yhtä kanaa vielä etsitään mutta luulisi senkin vielä ilmaantuvan paikalle. :|
Sakovri

Re: Hiirihaukka

Ja ohops, huomasin että tän ehkä vois siirtää tonne pikkukysymyksiin... :oops:

Yhdistetty pikkukysymyksiin. T. Hilta
tiina

Re: Pikku kysymykset

Viesti Kirjoittaja tiina »

No voi harmi :smt010 Mä olen laittanut radion paasaamaan kanalan nurkalle, YlePuhe päällä. En tiedä johtuuko se siitä vai onko ihan vaan sattumaa, mutta sen jälkeen ei ole kanahaukkaa meillä näkynyt. Viime vuonna meillä kävi haukka, mutta ei saanut mitään ja heti sitten laitoin tuon radion kanalalle. Tänä vuonna olisi pitänyt laittaa aiemmin päälle, laitoin vasta kun kettu oli käynyt. Iltaisin kun kanat ovat sisällä, sammutan radion ja aamulla kun lasken ne pihalle, laitan sen päälle. Minun mielestäni siitä on ollut hyötyä.
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Nonni, nyt se Johny sitten kävi mun nilkoille, eilen ja taas tänä aamuna kun menin ruokkimaan :smt011 Se on sen jälkeen kun viimeeksi kirjoitin yrittänyt ihan vimmalla polkea kaikkia tyttösiä ihan koko ajan. Kanaset on päivälevolla niin tyyppi hiipii taakse ja hyppää selkään. Sillä on pää punanen ku paloauto ja kiekuu ihan tauotta. Voiko tuo mun päällekäyminen olla joku hetkellinen hormoonihuuru juttu vai onko se sitten :smt027 Ja onko siitä noille neideille haittaa jos se niitä yrittää polkea kun kukaan ei viel niistä edes muni?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi olla hormonihuuru, kuulostaisi että Johnnyllä on juuri murrosikä pahimmillaan :smt002 Jos se käy kukkoilemaan ota kiinni ja sylittele ja silittele ja lepertele ja hellittele hetken aikaa, se on elämänsä tunnossa olevalle kukkourholle niin nöyryyttävää että hyvinkin huomaa ettei sulle kannata kukkoilla :smt003
Mä katsoisin ja kouluttaisin hetken, mutta jos ei tunnu rauhoittuvan ja käy jopa vaan kiukkuisemmaksi, niin... maailmassa on kilttejäkin kukkoja ihan liiankin kanssa.
Ei siitä polkemisesta kanoille haittaakaan ole, sullahan on niitä siellä useampikin niin jos kaikkia ahdistelee tasaisesti ei niistä kenenkään hermoillekaan pitäis liiaksi käydä mokoma seksihullu.
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Kiitos ja kumarrus Muusa. Nyt on sitte sille vähän annettu sylihoitoa ja oli kyllä ihan hämillään että mitä hittoa ja sit meni kanalaan yksin sisään kiekumaan. Toivottavasti rauhoittuisi, on niin nätti ja kiva kukko muuten. Yritti tossa pahemman puutteessa polkea jo meidän toista saman ikäistä kukkoa Allua, kun kanat juoksee karkuun kun herra tietyn olosena tepastelee paikalle :smt005 Pöljä kukkeli
Sakovri

tiina kirjoitti:No voi harmi :smt010 Mä olen laittanut radion paasaamaan kanalan nurkalle, YlePuhe päällä. En tiedä johtuuko se siitä vai onko ihan vaan sattumaa, mutta sen jälkeen ei ole kanahaukkaa meillä näkynyt. Viime vuonna meillä kävi haukka, mutta ei saanut mitään ja heti sitten laitoin tuon radion kanalalle. Tänä vuonna olisi pitänyt laittaa aiemmin päälle, laitoin vasta kun kettu oli käynyt. Iltaisin kun kanat ovat sisällä, sammutan radion ja aamulla kun lasken ne pihalle, laitan sen päälle. Minun mielestäni siitä on ollut hyötyä.

Kuulostaa ainakin hyvältä, pitääpä katsella jostain patteriradio. Tarhaan on viritteillä marjaverkosta katto, jos edes pysäyttäisi seuraavan mahd. iskun vaikka sitten saisinkin setviä koukkunokkaa verkosta irti. :smt012
Tuo tarha kun on hieman redneck-mallia ja liian heppoinen kanaverkkokattoa kannattelemaan. :smt017
Tiikeri

Viesti Kirjoittaja Tiikeri »

Asumme omakotitalossa (vuokralla) maalla, vaan emme maatilalla. Olen kumminkin käsittänyt että kanoja saisimme pitää, mutta haluaisin varmistaa pari juttua täältä..

Meillä on vuokranantajalta lupa pitää talossa eläimiä, mutta lasketaanko kanat jotenkin eri kastiin kuin esim. koirat ja kissat? Tarvitseeko minun siis kysyä lupaa vielä vuokranantajalta? Vuokranantajana valtio.

Pitääkö muutamaa kanaa varten hankkia tila- ja pitopaikkatunnus? Luin jostakin että kanat voisivat olla lemmikkikanoja ja koska niitä ei merkitä mitenkään, niin ei tarvitsisi rekisteröityä tässä tapauksessa... epäilen kyllä suuresti tätä, koska muiden tuotantoeläinten kanssa asia on niin tarkkaa.. ja voihan olla että ymmärsin väärinkin...

Vanhemmillani oli aikoinaan vuoristopyitä, niistä ei oltu tehty minkään moista ilmoitusta mihinkään... onko siis vuoristopyyn pito tavallaan eriasia kuin kanojen pito noiden paperihommien kannalta? Onko vuoristopyykasvattajia jossakin, googlaamalla en löytänyt, vai lieneekö niillä jokin toinen nimi? Silloin ne meille myytiin vuoritstopyinä...
Onko olemassa lintua (josta saisi munia), jonka kanssa ei tarvitse käydä paperisotaa?
Mitä muita lintuja on kuin kana (ja viiriäinen...) , josta saisi (syötäviä) munia?

Tässäpä nämä ensimmäiset huolenaiheeni, jos nämä selkiytyy, niin katsotaan sitten lisää ;)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Moi Tiikeri!
Onko teillä joku ihan kirjallinen sopimus vuokranantajan kanssa eläinten pidosta? Jos on, niin määritelläänkö siinä talo ja tontti samaksi kokonaisuudeksi? Ilmeisesti ei luetella erikseen 'sallittuja' ja 'ei sallittuja' eläimiä...? Silloinhan eläin kuin eläin olisi sallittu, mutta kannattaa varmuuden vuoksi kysyä vuokranantajalta!

Jos vuokranantajalla ei ole mitään kanojen pitoa vastaan, niin seuraavaksi kannattaa kysyä kunnan terveystarkastajalta. Joissain kunnissa, (myös maalla, varsinkin jos kysymyksessä on kaavoitettu alue) voi tarvita luvan kunnasta.

Jos sieltäkin saadaan myönteinen päätös, niin kohteliasta on kysyä myös naapureilta, jos he ovat lähellä. Pelkät kanat aiheuttavat hyvin vähän äänihaittoja, mutta kukko on vähän eri asia :smt003 Ja kukkohan kunnon kanalaan ilman muuta tarvitaan :smt040

Tuossapa ne "pakolliset" ovatkin...jos kanoja on vain ns. kotitarpeiksi, niin ei tarvitse tila- eikä pitopaikkatunnusta eikä rekisteröitymistä munintakanalan pitäjäksi.
Tsemppiä kanailuun!

Mikä on vuoristopyy? Kaikkien lintujen munat ovat syötäviä, mutta jos munia meinaa syödä melkeinpä läpi vuoden, niin kana/viiriäinen on se paras vaihtoehto...suurin osa muusta siipikarjasta munii vain muutaman viikon/kuukauden vuodessa.
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Tiikeri, kysyin kunnasta samaa ennen kuin hankin kanoja: eli pitääkö rekisteröityä kanojenpitäjäksi. Vastasivat että ei, kun on omatarvekanala. Voihan sitä tietysti valtiolta kysyä, että sopiiko myös pitää kanoja. Minä valtion kansalaisena vastaan, että siitä vaan, jos tilat ovat asialliset :smt023

Kysymys: mulla kuukauden ikäiset tirpat kolmella emolla. Kaksi emoista jättänyt poikaset lähiaikoina. Yhdistänkö hylätyt poikueet (eri poikueiden pikkukukot tappelevat) vai jaottelenko jo kukot ja kanat eri osastoihin - missä vaiheessa erottelette kukot? Tämä kolmas emo, joka vielä huolella hoitaa lapsiaan ei näistä hylkiöistä välitä. Vai odotanko siihen asti kunnes tuo superemo jättää lapset ja yhdistän kaikki? Sitten on sellainen pikkukukko, joka yrittää polkea pikkukanoja (kuukauden ikäinen :oops: ) mitä sille teen? Hautominen ja poikiminen sujui hyvin, mutta tämä vieroitus tuottaa minulle päänvaivaa. Kiitos kokeneemmille neuvoista jo etukäteen.
Tiikeri

Kiitos vastauksistanne, soittelen vuokranantajalle vielä varuiksi... Vuokrasopimuksessa ei lue mitään eläinten pidosta ja vuokranantajalta on tarkistettu aikoinaan koirien, kissojen ym "pienten lemmikkien" lupa.
HiltaHelikopteri kirjoitti: Mikä on vuoristopyy? Kaikkien lintujen munat ovat syötäviä, mutta jos munia meinaa syödä melkeinpä läpi vuoden, niin kana/viiriäinen on se paras vaihtoehto...suurin osa muusta siipikarjasta munii vain muutaman viikon/kuukauden vuodessa.
Mäkin olen miettinyt mikä se oikeastaan oli. Ne myytiin aikoinaan sillä nimellä meille, mutta googlella en löydä mitään tietoa kys lajista... Pidimme niitä pareittain ulkona häkissä. Niillä oli pesäkoppi siellä ja söivät undulaatin siemeniä. Silloin joskus muistan että vanhemmillani oli ongelmana että mitä niille pitäisi syöttää ja soittivat lopulta eläintarhaan siitä asiasta. Ne olivat harmaita muuten, mutta siivet olivat mustavalkoiset. Nokka ja silmät punaiset ja ruumiinrakenne kuin pyyllä.

Löysin ison etsinnän jälkeen kuvankin :http://www.google.com/images?um=1&hl=fi ... 0Partridge
. Meille tosin tuo lintu myytiin vuoristopyy nimellä. Mikä tuo on suomenkieliseltä nimeltään?

Muoks vielä kerran/
Olisikohan "Vuoristopyy" Vuoripyy? Ja jonkin aikaa googlailtuani löysin senkin että kivikkopyy ja vuoripyy ovat sukulaisia ja vaikeita erottaa toisistaan..
Tietääkö kukaan kasvatetaanko näitä vielä suomessa?
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minä sain tälläisen älyn väläyksen että kun on ne orren alus laatikot niin laittaisin niihin vähän multaa ja kylväisin ruohoa niin kanat saisivat syödä sitä talvellakin ja lannoittaisivat ruohon itse :smt001. Onko tämä teidän mielestä hyvä idea, en ole itse vielä kokeillut :smt017 ?
Tiikeri

petskin kirjoitti:Minä sain tälläisen älyn väläyksen että kun on ne orren alus laatikot niin laittaisin niihin vähän multaa ja kylväisin ruohoa niin kanat saisivat syödä sitä talvellakin ja lannoittaisivat ruohon itse :smt001. Onko tämä teidän mielestä hyvä idea, en ole itse vielä kokeillut :smt017 ?
Minulla ei kanoja (vielä) ole, mutta luulisin jotenkin että kanat kaivelevat siemenet esiin laatikosta...? Mutta voihan niin tehdä että laitat multaa aluslaatikoihin, otat ne kanalasta pois, heität siemenet sekaan ja laitat muualle kasvamaan. Tällöihän kukaan ei ehdi syömään ruohoa ennen kuin se on ehtinyt edes kasvaakkaan.
saralele

Viesti Kirjoittaja saralele »

Pitääkö maatiaskanan säilyttäjäksi ruvetessa hommata jotku tilatunnukset???? Tuli ne lomakkeet tänään ja siinä pyydettiin tilan nimiä ja jotain rekisterinumeroita ja tunnuksia.. :smt017 Mistä sellaset saa, ja onko ne pakollisia?? Oisko mun pitäny hommata sellaset ennen kanoja :shock: Onko mulla nyt joku laiton kanala.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ei tarvii mitään tilatunnuksia, sen kun pistät paperit menee. :smt003
Vastaa Viestiin