Mikin tyrnis hautoo! Kuoriutui! ja toinen hautoo!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Re: Mikin tyrnis hautoo! Kuoriutui! ja toinen hautoo!

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla muuten katos eilen yks konetettu tipu. Muistan selvästi, ku otin niiltä vesiautomaatin pois, niin tsekkasin tarkkaan, et tipit oli kaikki toisessa päässä häkkiä. Sit vein niille sen veden takas, josta ei muistikuvaa. Sit ku menin antaa iltaruokaa, niin yhtä tipua ei ollut missään. Siis sitä ei ollut. Ei takuulla. Mä etsin sentti sentiltä koko tilan ja ei tipua. Hirveellä hädällä lähdin etsiin ensin ko huoneen läpikotaisin, sit seuraavan huoneen ja ei mitään. Ei piipitystäkään. Kävin isojen kanojen tilat ja ulkotarhan läpi, ei mitään. Olin ihan varma, et tipi on päässyt ulos, ku laitoin veden ja kissa vienyt. Sit ku menin laittaan tipit nukkumaan, niin siellähän se oli muiden kanssa :smt003
Mut ei mitään käsitystä, missä se oli ollut piilossa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ei ole mummun neuvo vielä kertaakaan mulla pettänyt sukupuolen tunnistuksessa. Kukon heltta on kuoriutumusesta lähtien hieman punertava, kun kanalla on joko kellertävä tai 'väritön'. Ainakin noi Eulalian kolmoset oli mun mieleen kanoja. Ihanan paljon pieniä tiipejä! :smt054 Onnea paljon!
Teitkö muuten itse tuon pannusi? Olen harkinnut konehaudontaa, kun pienien kanojemme alle saa vain kuusi munaa kerralla.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä ostin sen pienen hautomakoneen, mini advance. Se oli tosi helppo ja kaikki munat kuoriutu, jotka sinne jäi. Ja sit ku mulla ei ollut mitään lämpölamppua tms, niin viritin tipuille ensin 150 l:N akvaarioon tilat, sinne laskin metallisessa pyöräilykorissa hautomakoneen kuvun, säädin lämpötilan 35 asteeseen ja sit kone "hautomaan". Sain siitä myös tipulämmittimen alkuun. :smt003 Nythän on ollut niin lämmin, et tipeillä ei oo enää lisälämpöä.
vardenji

Hoitaako kone kääntelyn ja kostutuksen? Olen aina haudottanu kanoilla joten en tiiä koneista mitään. Omat kanani on helmikanan ja karvajalka millien risteytyksiä ja uskollisia hautojia. Tiput ovat aina olleet väriltään noita maaoravia. Oppiko tiput syömään helposti? Mistähän tuollaisia koneita saa? Josko itsekin kokeilisi :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Juu, automaattikääntö ja kosktutuskipot.

Täältä ostin: http://www.hautomo.net/

Joo, ihan ite osasivat syödä ja juoda. Ei mun arvinnut tehdä niil mitään, huolehtii vaan alustan puhtaudesta, ruuan riittävyydestä ja riittävästä lämmöstä.
vardenji

Kiitos linkistä! Löysin kaikkea kivaa. :smt043
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Vähän päivitystä.

Eulalian tiput ovat kaikki kanoja, tulevat myyntiin kunhan kerkeen laittaa.

konetipuista kuoli yks, vissiin kuumuuteen. meni vaan väsyneeks ja seur aamuna oli kuollut.

konetipuista tulee myyntiin yks kukko, kana ja sulkajalkanen kana (kelpaa kyl mun koirallekin)

Ruskeen kanan tipuista olen bongannut yhden kukon tähän mennessä, muiden sukupuolista ei vielä varmuutta. niistä tulee ainakin 3 myyntiin.

Koitan saada kuvattuu tipuset ja tekeen myynti-ilmon, jos joku on tyrnäväläisiä vailla...

meen jatkaan lomaani...
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Vähän päivitystä taas.

laitan myyntiin Eulalian hautomista kaksi kanaa, konehaudotuista 1+2. Kaikki ovat valkokirjavia, yksi miltei kokovalkoinen, parissa sulassa harmaata.

sit ruskeen kanan tipuista laitan myyntiin ruskean kukon, valkokirjavan kukon ja kaks valkokirjavaa kanaa.

sit on vielä yks ihan vaalee helmenharmaa kukko, joka ois ylimääräinen, mut on niin mageen värinen, et pakko varmaan pitää ite.

kuvia en pysty laittamaan, enkä myynti-ilmoitusta viiti laittaa, ku tietokoneeni hajos ja surffin kännykällä.
Mut tuskinpa noi muutenkaan heti kaupaks menee, nythän on syksy ja keväällä taitaa kauppa käydä paremmin.
Vastaa Viestiin