Sopiva rotu kesäkanaksi
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
TiiaT
Sopiva rotu kesäkanaksi
Olen tässä pohtinut, että minkälaista rotua kannattaisi meidän vanhaan navettaan ja piha-aitaukseen ottaa...
Tarkoituksena on pitää kanoja vain kesän ajan, eli ostaa vaikka nuorikkona tai ihan täysikasvuisenakin, saisi munia koko kesän ja syksyllä pataan. Näin järkeilin navetan lämmityksen puutteen takia, ja muutenkin. Ensikertalaisena haluaisin kokeilla ensin yhden kesän ajan, onko minusta kanojen hoitajaksi. Todennäköisesti kanoista tulisi pidempiaikainen kesäharrastus kesäpossujen ohella, jos homma toimii.
Onko siis teidän mielestänne minulle erityisen sopivaa tai epäsopivaa rotua, vai onko koko idea "kesäkanoista" hullu? Ajattelin kanaa joka munisi kohtuullisen hyvin, olisi kiva esitellä myös naapureille ( ei ihan raaskun näköinen ) ja josta riittäisi syötävääkin syksyllä. Maatiaiset tuntuvat mukavan perinteikkäiltä, sopisivat maisemaan ja olen muutenkin aika isänmaallinen välillä, mutta toisaalta olisiko sitten katoamassa olevalle rodulle pahasta, että en anna kanojen jatkaa sukuaan koko elämäänsä? Muutenkin olen ajatellut että ainakin näin alkuun vain kesäharrastajana opettelen pelkästään perusteet kananpidosta, enkä ala askartelemaan hautomoiden tai tipujen kanssa.
Entäpä jos otan myös kukon kiekumaan, saanko sitten tutkia munat yksitellen, etten vain syö hedelmöitettyjä munia, vai miten homma toimii? Kukot ovat niin kauniita, ja olisi hauska tutustua myös niihin.
Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista,
- Tiia
Tarkoituksena on pitää kanoja vain kesän ajan, eli ostaa vaikka nuorikkona tai ihan täysikasvuisenakin, saisi munia koko kesän ja syksyllä pataan. Näin järkeilin navetan lämmityksen puutteen takia, ja muutenkin. Ensikertalaisena haluaisin kokeilla ensin yhden kesän ajan, onko minusta kanojen hoitajaksi. Todennäköisesti kanoista tulisi pidempiaikainen kesäharrastus kesäpossujen ohella, jos homma toimii.
Onko siis teidän mielestänne minulle erityisen sopivaa tai epäsopivaa rotua, vai onko koko idea "kesäkanoista" hullu? Ajattelin kanaa joka munisi kohtuullisen hyvin, olisi kiva esitellä myös naapureille ( ei ihan raaskun näköinen ) ja josta riittäisi syötävääkin syksyllä. Maatiaiset tuntuvat mukavan perinteikkäiltä, sopisivat maisemaan ja olen muutenkin aika isänmaallinen välillä, mutta toisaalta olisiko sitten katoamassa olevalle rodulle pahasta, että en anna kanojen jatkaa sukuaan koko elämäänsä? Muutenkin olen ajatellut että ainakin näin alkuun vain kesäharrastajana opettelen pelkästään perusteet kananpidosta, enkä ala askartelemaan hautomoiden tai tipujen kanssa.
Entäpä jos otan myös kukon kiekumaan, saanko sitten tutkia munat yksitellen, etten vain syö hedelmöitettyjä munia, vai miten homma toimii? Kukot ovat niin kauniita, ja olisi hauska tutustua myös niihin.
Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista,
- Tiia
-
milkkis]
Re: Sopiva rotu kesäkanaksi
Mä en tohon rotuun osaa sanoa juuta enkä jaata mutta paljonhan ihmisillä on just noita "kesäkanoja".
Ja kyllähän hedelmöittyneitä munia voi syödä. Kerää vaan päivittäin munat pois
Onhan se kanoillekkin kivempi jos kukko häärii lauman pomona. Tuo turvaa ym....
Ja kyllähän hedelmöittyneitä munia voi syödä. Kerää vaan päivittäin munat pois
-
Ushva
Ehkä jotkin tuotannosta poistetut hybridit sopis hyvin kesäkanoiksi. Ovat edullisia, munivat vielä ja saavat vielä viimeisen onnellisen kesän ennen pataan joutumista. Yleensä munivat rotukanat ja varsinkin munintansa aloittavat nuorikot on kuitenkin sen verran arvokkaita että en ainakaan itse raskisi vain kesäksi ottaa. Itse en myöskään omia maatiaiskanojani myisi vain kesäkanoiksi kun ei siinä mun mielestä ole mitään järkeä, mutta tämä tosiaan vain mun mielipide, joku muu saattaa myydäkin. Miten olis hybridi-rouvat ja niille maatiaiskukko isännäksi? Maatiaiskukkoja olen myynyt vain kesäkukoiksi edullisesti, niitä kun on muutenkin aina ylitarjontaa ja pataan menevät joka tapauksessa, varmasti helppo löytää.
Se onko muna hedelmöittynyt vai ei ei tosiaan näy päällepäin, vasta haudonnassa siitä alkaa kehittyä tipu.
Se onko muna hedelmöittynyt vai ei ei tosiaan näy päällepäin, vasta haudonnassa siitä alkaa kehittyä tipu.
-
Muusa
Mä ehdotan samaa kuin Ushva. "Loppuunkäytettyjä" tuotantohybrideitä saa tuotantokanaloista erän vaihtuessa pikkurahalla tai ilmaiseksi. Surkean näköisiähän ne usein ovat mutta sitä kivampi on niille antaa onnelliset eläkepäivät. Ja ne munivat vielä aivan erinomaisen hyvin kotitarpeiksi!
Tuotantokanoja saa myös siitoskanaloista juuri munimaan aloittaneina ja ne ovat yleensä selvästi kauniimmassa kunnossa.
Luulisin että kun kesän ajan kanat saavat pulskistua hyvässä hoidossasi niin niissä on syksyllä ihan mukavasti syömistäkin vaikkeivät mitään broilereita olekaan.
Maatiaisia minäkään en pelkästään kesäkanoiksi suosittele. Niiden kuten muitten rotukanojen hankitakin voi olla hankalaa jos haluat alkukesästä hyvinmunivia yksilöitä, yleensä maatiaiset ja muut rotukanat vaihtavat omistajaa jo kauan ennen munimisikää ja niitä kasvattaa yleensä harrastelijat joilla tiputuotanto on pientä ja epäsäännöllistä.
Kukoista on kaikenrotuisten kanojen harrastajilla ylituotantoa joten helposti löydät itseäsi miellyttävän kukkoukon kanoja paimentamaan ja passaamaan.
Sitten kun innostut laittamaan talviasuttavan kanalan, ota ihmeessä maatiaisia
Tuotantokanoja saa myös siitoskanaloista juuri munimaan aloittaneina ja ne ovat yleensä selvästi kauniimmassa kunnossa.
Luulisin että kun kesän ajan kanat saavat pulskistua hyvässä hoidossasi niin niissä on syksyllä ihan mukavasti syömistäkin vaikkeivät mitään broilereita olekaan.
Maatiaisia minäkään en pelkästään kesäkanoiksi suosittele. Niiden kuten muitten rotukanojen hankitakin voi olla hankalaa jos haluat alkukesästä hyvinmunivia yksilöitä, yleensä maatiaiset ja muut rotukanat vaihtavat omistajaa jo kauan ennen munimisikää ja niitä kasvattaa yleensä harrastelijat joilla tiputuotanto on pientä ja epäsäännöllistä.
Kukoista on kaikenrotuisten kanojen harrastajilla ylituotantoa joten helposti löydät itseäsi miellyttävän kukkoukon kanoja paimentamaan ja passaamaan.
Sitten kun innostut laittamaan talviasuttavan kanalan, ota ihmeessä maatiaisia
-
Hilma.Jokinen
Sattuisiko jollain tutulla tai kaverilla olemaan antaa kanoja "lainaan" kesäksi
. Me ainakin annoimme muutaman kesäkanan kaverille pihan komistukseksi ja tehokanojen seuraksi. Sykskyllä palauttavat meille. Annoimme niille yhden kanamamman kukkotipun kanssakin, että saavat rauhassa todeta kukkojen "vaarattomuuden". Meillä tietenkin on lehmän häntä kainalossa (vai ketunko lienee), että innostuisivat myös talvikanoista ja erityisesti maatiaisten säilyttämisestä
. Hautomisvimman varalta ohjeistimme kaverit, että pyytävät meiltä siitosmunat, niin tulee taatusti puhtaita ilmajokisia.
-
TiiaT
Aihetta tarkemmin vastaustenne perustella tutkittuani, taisinkin löytää jo sopivia kanasia täältä ihan paikkakunnalta. Kanalasta josta kuulemma myydään vanhempia kanoja halvalla. Kiva kiva kiva. Ja vieläpä ihan nätin näkösiäkin noi ruskeat Hy-line-kotkot.
Olisi vain tullut tämä kanavimma vaikka talvella niin ei olisi enää niin kauaa odoteltavaa. Vaikka pitää aina muistaa että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Olempa nyt sitäkin tietoa viisaampi että KAIKKI munat saa syödä, kunhan kerää munat pois kanojen alta. Kanojen munimissysteemit on vielä niin arvoituksellisia mulle...
Kiitos kaikille vastauksista!
Olisi vain tullut tämä kanavimma vaikka talvella niin ei olisi enää niin kauaa odoteltavaa. Vaikka pitää aina muistaa että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Olempa nyt sitäkin tietoa viisaampi että KAIKKI munat saa syödä, kunhan kerää munat pois kanojen alta. Kanojen munimissysteemit on vielä niin arvoituksellisia mulle...
Kiitos kaikille vastauksista!
-
fasunen
Sehän on hyvä että on aikaa niin saat sitten opiskeltua kaiken tarpeellisen kunnolla ennen kanojen ottoa 
-
Maattari
- lindell
Tuotannosta poistettavat hybridit ovat tosi hyviä kesäkanoja mutta ulkonäkö on aika kamala, mä en ainakaan nauti kun katson omiani ja sulkien kasvattelu kestää ikuisuuden, taitaa kesä loppua kesken ennen kuin rouvat ovat edustuskelpoisia. Muuten ovat tosi kanamaisia ja ovat oppineet ulkoilemaan josta nauttivat niin että nykyään pitää illalla ajaa sisälle. Kukotkin tykkäävät kun antavat polkea eivätkä juokse kirkuen karkuun kuten meidän maatiaiset. Puuhakkuudessa mikään rotu ei kyllä voita maatiaista, ne touhuavat koko ajan, niitä on mukava seurailla. Tiia jos haet kanasi Puurilta niin sieltähän saa myös kukkoja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
TiiaT
Katselin Puurin kanalan nettisivuja, se oli se paikka josta puhuinkin, ja siellä myydään onneksi eri ikäisiä kotkoja eri hintaan. Voi sitten harkita vaikka näön puolesta että kuinka paljon rahaa niihin sijoittaa... Hyvä tietää tuo kukko-juttu myös, kiitos Maattari.
Olis se jo niin kiva kuunnella ja katella kanojen elämää
Olis se jo niin kiva kuunnella ja katella kanojen elämää
-
Ilona
Minustakin hybridit ovat hyvä valinta kesäkanoiksi. Harrastin tota kesäkanahommaa hybrideillä piiitkään ennen maattarisäilyttäjäksi jahkaantumista.
Saat varmaan valita sieltä joukosta parempikuntoiset, ettei tarvi ihan sulattomia ottaa. Ja kun on ruskeasta Hy-Linesta kyse, niin suosittelen valitsemaan sellaisia, joilla ei ole paljasta ihoa näkyvillä. Tuo on muuten oikein kiva hybridi, kesy ja munii hyvin, mutta sillä on taipumusta aggressiivisuuteen. Jos jollain on paljaita laikkuja, se saattaa houkutella muita nokkimaan. Seuraile alkuun, miten kanat tulevat toimeen keskenään. Jos siellä jotakuta aletaan hakata, niin laita pataan pois kärsimästä.
Saat varmaan valita sieltä joukosta parempikuntoiset, ettei tarvi ihan sulattomia ottaa. Ja kun on ruskeasta Hy-Linesta kyse, niin suosittelen valitsemaan sellaisia, joilla ei ole paljasta ihoa näkyvillä. Tuo on muuten oikein kiva hybridi, kesy ja munii hyvin, mutta sillä on taipumusta aggressiivisuuteen. Jos jollain on paljaita laikkuja, se saattaa houkutella muita nokkimaan. Seuraile alkuun, miten kanat tulevat toimeen keskenään. Jos siellä jotakuta aletaan hakata, niin laita pataan pois kärsimästä.
-
Miamoinen
Minusta myös on järkevintä ottaa kesäkanoiksi munantuotannosta poistuvia kanoja - ovat vielä nuoria ja oikein hyvin munivia, kunhan sulkasatoaika on ohi. Meillä oli aina minun ollessani pieni näitä kanoja (silloin Leghorneja), joille kasvoi kesän mittaan upea höyhenpeite ja munivat todella mallikkaasti.
Ne hedelmöittyneet munat eivät eroa hedelmöitämättömistä, ennenkuin niitä todella on jo usen päivän haudottu....
Ne hedelmöittyneet munat eivät eroa hedelmöitämättömistä, ennenkuin niitä todella on jo usen päivän haudottu....
-
Maattari
- lindell
Sinne Puurin kanalaan ei pääse sisälle. Mulla on hy line browneja joilla paljon paljaita laikkuja. Ensimmäisen viikon istuivat orrella nyppimässä sulkia toisistaan muninnan ohella, sen jälkeen ovat käyttäytyneet ihan kanamaisesti. Yhdistin ne maatiaisten kanssa, joukossa ihan pieniä tipuja, eikä mitään ongelmia ole ollut, tehotytöt ovat pomoja mutta kilttejä sellaisia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
-
kikka
Meille tuli juuri näitä "hybridejä" toukokuussa. Olivat tosiaan tullessaan laihoja ruppanoita ja sulattomia, (halvalla!) parilla eurolla/ kpl saimme ne. Hyvin kesyyntyivät ja jo kk päästä olivat aivan toisen näköisiä kun tullessaan tehokanalasta! Nyt kun ne ovat olleet jo 3 kk talossa, niin ei uskoisi samoiksi kanoiksi, ovat paisuneet lähes kolminkertaiseksi ja sulatkin ovat kasvaneet takaisin. Kesäkanoiksi nämäkin saapuivat, otin muutaman maatiaskanan Juhannuksen jälkeen jotka jäävät talveksi. Hybridit eivät kestä niin hyvin kylmää kuin maatiaiset, eikä navetassamme ole kunnon lämmitystä talvella. Voin siis minäkin suositella näitä hybridejä "kesäkanoiksi".
-
TiiaT
Voi ei, toivottavasti meidän kanat ei ala nyppimään sulkia. Pitää kai ottaa kanat sitten heti säiden salliessa keväällä, että ovat jonkun näköisiä kesällä pihalla. Niin ja voimakeinot käyttöön jos häirintä jatkuu
Suunnitelmat selkeytyy jo huimaa vauhtia. Ja todella, nämä sivut koukuttavat!
Suunnitelmat selkeytyy jo huimaa vauhtia. Ja todella, nämä sivut koukuttavat!