Juu, olis ihan hauska tietää selitys näille. En viitsi edes yrittää guuglata mistä johtuu "pieni muna", niinkuin en ole viitsinyt etsiä selitystä hakukoneilla sille, mistä johtuvat Hilkan "isot munat"...
Maatikko kirjoitti:^^Joo, ehkä tuolleen suomeksi ei kannata googlata mutta kokeiles "fart eggs"
Kiitos vinkistä! En ole vielä raaskinut rikkoa munaa ja katsoa, mitä sisältä löytyy.
Meidän Sylvi on kuoriutunut helmikuun puolessa välissä, joten saattaapi pikkumuna olla hänen eka hahmotelmansa..!
Aika usein noita pieniä tulee juuri kanan ensimmäisinä munina ja ne ovat muuten "normaaleja", mutta niistä puuttuu keltuainen....eli ei kannata haudotuttaa..
Täälläkin on muutaman kerran ihmetelty minimunia... Ja ihan aikuiset kanat näitä on munineet. Kerran on minumunassa ollut keltuainen, muulloin pelkä valkuainen josta keitettynä näkee että on oudosti kerrostunut ja kovin kuivakan makuinen.
Tuollaisen linkin takaa löytyi selityksiä minimunille (lainaus on suora kopio tekstistä):
"No-yolkers are called "dwarf", "wind" [or, more commonly, "fart"] eggs. Such an egg is most often a pullet's first effort, produced before her laying mechanism is fully geared up. In a mature hen, a wind egg is unlikely, but can occur if a bit of reproductive tissue breaks away, stimulating the egg producing glands to treat it like a yolk and wrap it in albumen, membranes and a shell as it travels through the egg tube. You can tell this has occurred if, instead of a yolk, the egg contains a small particle of grayish tissue. In the old days, no yolkers were called "cock" eggs. Since they contained no yolk and therefore can't hatch, our forebears believed they were laid by roosters."
heips, meidänkin tarhaan putkahti eilen minimuna.Näytti kooltaan viiriäisen munalta tai suklaamunalta.Söpö tuotos, vaikkakin annoin vain kissalle.
Kiitos selityksestä.
Miten tää on mahdollista?
Siis te ette usko mitä mä löysin tänä aamuna
Ensin mä luulin et ny on joku kana kipee, mut sit mä tulin ajatelleeks et ei kai noista tipuista joku ole jo yritäny munii ku en mä tätä oikein muuten voi selittää. Ekat tipuista on kuoriutunu 9.6.2010 ja siitä sit muutaman päivän sisällä...