Mä oon aina harrastanut jatkuvaa haudontaa, ennen jääkaappikoneella ja nykyään pikkukoneilla. Ei ole ollut mitään ongelmia sen takia. Tai oikeastaan yksi on, nimittäin kuivamassa olevat tiput sotkevat koneen ja loput munat kuoriutuessaan ja kakkiessaan. Itse siirränkin kuivat tiput nykyään aika nopeasti koneesta lampun alle.
Kosteudet nousevat lähes itsestään kun tiput kuoriutuvat. Jos kosteus on joskus ollut pitkään korkealla, niin olen vain laskenut sitä vastaavasti seuraavaksi/seuraaviksi päiviksi. Mutta en aina, jos vesikoe on osoittanut että haihtuminen on muutenkin ok. En ole huomannut edestakaisin sahaavalla kosteudella suurtakaan vaikutusta tulevien tipujen kuoriutumisiin.
Munat kestävät kyllä senkin, ettei niitä päivään pariin käännetä. Itse kyllä kääntelen niitä myöhemmin kuoriutuvia munia käsin toisten kuoriutumisen aikanakin. En ole enää niin kauhean tarkka koneen aukomisista, kun ei sillä tunnu olevan suurtakaan merkitystä. Enemmän merkitystä on koko haudonnan aikaisilla keskilämpötiloilla ja -kosteuksilla.
Kannustan kokeilemaan jatkuvaa haudontaa, sillä saa koneesta enemmän "tehoja" irti

. Suurin pulma siinä on koneen puhdistus kuoriutumisten välillä, mutta sopivilla ideoilla sekin on ratkaistavissa. Tietääkseni aika moni on kokeillut nonstop-haudontaa pikkukoneella ja onnistunut. Isoilla koneilla se on ihan arkipäivää, ne on suunniteltu siihen.
Mulla muuten ovat haudonnat onnistuneet parhaiten huomattavasti alemmilla kosteuksilla kuin 55%. En sitten tiedä millaiset kokemukset muilla on?

.