Älykkyystestejä kanoille ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tinsku

Älykkyystestejä kanoille ?

Viesti Kirjoittaja Tinsku »

Tulipahan vaan mieleeni kun luin jostain että kana osaa laskea viiten. Mitenkähän voisin testata meidän kotkottimien älykkyyttä ? :smt003
Vinkkejä kehiin....tästä voi tulla hauskaa :smt038
Onko joku testaillut kanasiaan. Miten ? Kertokaapa.
piipo

Re: Älykkyystestejä kanoille ?

Viesti Kirjoittaja piipo »

no mulle tulis mieleen naksutin kouluttamalla! Koiralle oon käyttäny naksutinta ja jossain on tullu vastaan että se sopii myös kanoille! Eli googletappas! :D olen itse ottamassa kanoja ja ajattelin että jos innostus riittää niin kokeilen naksutinta. Olis kiva kuulla jonku muun kokemuksia asiasta!
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Bob Baileyn kanakurssithan ovat suorastaan legenda - ei tosiaan muuta kuin googlaamaan!
Tinsku

Viesti Kirjoittaja Tinsku »

Jahas ..se on sitten vissiin mentävä naksutin kauppaan. Mulla sellainen kerran jo olikin villakoiraa varten mutta nää meidän pikkutytöt: chihuahua ja venäjäntoy meinasivat hypätä seinään joka kerta kun naksutin niin innostus jotenkin jäi.
Järjestävät oikein noita kanakursseja mutta kylläkin koiran koulutusta varten.
tässä yks linkki:
http://www.trainerschoice.fi/suomi/asia ... ivikki.php
Tässäpä vaikka munismiittinkiin osallistuville kehittelyn arvoinen idea.... kanan koulutus kurssit :smt027 :smt038
piipo

minä oon naksuttanu pilttipurkin kannella siinä on pehmeempi ääni! kerrohan sitten naksutin tuloksia!
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Euhän nyt linnuille, eikä muillekkaan eläimille mitään naksutinta tarvita.
Olen vuosia käyttänyt kyyhkyjen opetuksessa vihellystä, siis yksinkertaisesti vain vihellystä.
Eläin pyrkii viettipäämääräänsä ja vihjettä korostetaan vihellyksellä, palkkio on sitten viettipäämäärään pääseminen.
Metodihan on ikivanha menetelmä opettaa eläintä haluttuihin toimintoihin. Jo KZ Lorenz -50 luvulla kirjoitteli tästä menetelmästä. Pyörä vain on keksitty uudestaan, niinkuin monissa metodeissa koiramaailmassa. A Halgren, B Bailey, J Morgan jne, lista on pitkä. Mukamas keksittiin uusi metodi, kirjoitettiin kirja ja rahaa tuli.
Yksinkertaisesti, eläin saadaan toimimaan halutusti, vahvistamalla toimintaa viettipäämäärään pääsemiseksi.
Ilman naksuttimia yms vempeleitä päästään huomattavasti parempiin tuloksiin, seurailemalla eläinten toimintaa, yksilöiden toimintaa jne. Tehdään johtopäätöksiä, vahvistetaan valittua toimintaa ja näin päästään ohjailemaan eläimen käyttäytymistä. Tässä muuten ei ole kysymys älykkyydestä, vaan aivan muusta.
Englantilais-italialainen tutkijaryhmä tutki viestikyyhkyjen ongelmanratkaisukykyä, siis älykkyyttä, ja tuli mm siihen lopputulokseen, että viestikyyhky peittosi mennen tullen esim koiran. Tästä tuli tv:stä dokumentti noin vuosi sitten.
kana10

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Mä oon opettanu kukolle käskyn maahan :smt005 Pitää olla jotain hyvää millä palkita. Ensin painoin kukon kevyesti alas ja sanoi: maahan. Kukko oppi aika nopeasti käskyn kun aina sai herkkupalan :smt003
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Meillä on tarhan ovi melkonen älykkyystesti. Joskus ovi on kiinni ja kanat odottelee kauempana että sen menee avaamaan. Kun sen avaa, muodostuu sellanen "loukko" eli kolmelta sivulta aidattu nurkkaus, josta tyhmimmät (ja nuorimmat) ei ihan ekalla yrittämällä pääse sisään... :smt012 Muitakin labyrinttejä on tullu rakenneltua, hetken ne vaatii pähkimistä ennen kuin onnistuu :D
salosusa

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Oon samaa mieltä, että kysymys on enemmänkin oppimisesta kuin varsinaisesta älykkyydestä.
Miettii ensin mitä haluaa eläimen tekevän ja sitten vaan opettamaan. Klikkeri eli naksutin on ihan oivallinen peliväline kouluttamiseen. Naksutin toimii nimenomaan vahvisteena oikean toiminnan tapahtuessa. Se on siis väline oikea-aikaiseen palkitsemiseen ja nopeampaan ehdollistumiseen. Siten eläin pääsee viettipäämääräänsä eli saa palkkion toiminnastaan. Pavlovin koirakoe on hyvä esimerkki klassisesta ehdollistamisesta ja sen käyttämisestä hyväksi minkä tahansa eläimen kouluttamisessa. Kaikki vaan opettamaan kanoilleen temppuja :smt023 .
piipo

niin eihän kanan tai koiran kouluttaminen varsinaisesti oikeasti älykkyydestä kerro mitään... Mutta esim. kun kana on opetettu esim. pistämään palikka laatikkoon olis siitä mahdollista lähtä kokeileen onko kananalle esim. värilajittelut mahdollisia jos niin entä esineiden lajittelu muodon mukaan...? Ajatus koulutetusta kanasta on kyllä hauska!
Kalle
bankiva

Joopa joo; koulutettu kana! Olisihan se aika erikoista mutta ei todellakaan mahdotonta. Tosin tällöinhän on kyse koulutuksesta, oppimiskyvystä, vähän älykkyyttäkin toki koulutettavuus vaatii.
Tuttavallani oli pihakukko, kesy kuin mikä, tuttavani lemmikki ja kanoja ei ollut ollenkaan. Kukko kulki kyläreissuilla tuttavani mukana, jopa kylän "paikallisessakin" kun osasi istuksia korissa muutaman olusen ajan.
Kukko tykkäsi yli kaiken kuohuviinistä, lie kaiketi oppinut siihen. Sillä oli iltasella tapana lentää korkealle omenapuuhun ja sitä ei millään tahtonut saada alas ja sisälle nukkumaan, nukkui yönsä tuttavani ulkoeteisessä. No, kun otti esille kuohuviinipullon ja matki poksahdusta, joka syntyy pullon avauksesta, jopa tuli kukolle kiire puusta alas ja "pienille", hommassa on oppimista pääosin mutta ymmärtäisin siinä olevan ripaus älykkyyttäkin, oppimiskykyinen joka tapauksessa. Että semmoinen kukko.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

öö tuli joskus ohjelma jossa kanoja koulutettiin tolla naksuttimella sekä tutkittiin kuinka viisas kana on! en muista millon mutta joku dokumentti oli pari vuotta sitten*?
Kalle
bankiva

Oikeastaan naksuttimella ei kouluteta sanan varsinaisessa merkityksessä. Naksuttimella annetaan eläimelle vahvistavba singnaali; olet toiminut oikein, palkkio tulossa. Olen korvannut naksuttimen vihellyksellä, siinä on se etu, että et tarvitse mitään ehdollistamisvälinettä, olet vapaa keskittymään pelkästään eläimeen. Eläin muuten oppii melko helposti vihellysten erot; lyhyt, pitkä, vihellyssarja jne. Mahdollisuuksia on.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Aivan. Ihan sama mistä merkistä kana tietää palkkion saavansa.
http://www.youtube.com/watch?v=tYWYovGYawg
tuossa kana-agilityä ja siellä sivussa näytti olevan paljon lisää samasta aiheesta.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Kallen kanssa samoilla linjoilla. Olen nähnyt koiran, jonka "naksuttimena" on omistajan silmänisku - aika kätevää, kun voi kisaavan koiran palkita kesken suorituksen ilman, että tuomari huomaa ja voi puuttua palkitsemiseen. Samaan syssyyn saa hyvän katsekontaktin, kun koira tuijottaa herkeämättä että tuleeko "naksu" :smt003 Sen olen eläissäni oppinut (enkä koe itseäni älykkääksi :smt005 ), että oppimiskykyinen eläin on paljon helpompi kaverina kuin älykäs eläin. Älykäs eläin kun mielestäni keksii ihan itse sellaisia juttuja mitkä kokee itselleen hyödylliseksi (ja yleensä ihminen kokee ne jutut hankalaksi :smt002 ), mutta oppivainen eläin "tarvitsee apua" oppiakseen samat aisiat (tai jotkin muut jutut).

Nykymuotivirtaus on jo jonkin aikaa ollut, että koirankoulutusta opiskelevat kouluttavat ensin kanoja :smt001
Vastaa Viestiin