Viiriäistipujen outo kuoleminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viiperi

Viiriäistipujen outo kuoleminen

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Auttakaa! Minulla oli 5 viirutipua ja joka yö on kuollut yksi :smt010 Enää kaksi jäljellä. Ennen kuolemaa ei huomaa tipuissa mitään outoa. Ne on vaan aamulla kuolleena jalat suorana muiden nokittavana... Toivottavasti ne kaksi selviävät. :smt009
Seuraavana yönä ei sitten taideta nukkua..... :smt015
kuukernuppi

Re: Viiriäistipujen outo kuoleminen

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla oli ihan sama, niitä kuolleita vaan kertyi parin viikon aikana 48...Ja munat oli kahdesta eri paikasta ja nuorista vanhemmista joten syy tuskin oli munissa vaan jossain muussa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Olis tosi mielenkiintoista tietää mikä näitä viirutipuja monilla niin rankasti verottaa. Mullahan niitä kuukahteli viime syksynä toinen toisensa perään ja yhtenä syynä saattoi olla mahdollisesti se että oli syyshaudonta. Vaan nyt Villiina laittoi mun viirujen munia hautomakoneeseen ja taas sama homma!
Onko kukaan laittanut näitä joukkokuolemien uhreja eviraan tutkittavaksi?
Ihan samoissa olosuhteissa samassa akvaariossa oon kasvattanut konehaudottuja kanatipuja ja niistä ei yksikään ole kuollut. En käsitä mikä noissa viiriäisissä mättää. Ja niin monella vielä on ollut samoja ongelmia. :smt017
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla välillä onnistuu, välillä ei niinkään. Kaikista tärkeintä näyttää olevan, että lämpöä on enemmän kuin kanatipuilla. Ja kertaakaan ei kärsi kunnolla kastua. Eikä vetoa saa olla.
Mä oon myös jättänyt kananmunan syöttämisen kokonaan pois ja annan vain siivilän läpi seulottua pikku-punahelttaa. Ja eka viikon vettä limsapullon korkista, siinä eivät mahdu uimaan.
Silti aina jostain haudontaerästä kuukahtaa enemmän tipuja :smt009.
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Munkin mielestä viiriäiset ovat tipuina paljon herkempiä kuin kanat. Ovathan ne paljon pienempiäkin. Kovin isoa porukkaa ei voi pitää yhdessä, koska heikommat jäävät helposti jalkoihin. Lämpöä saa olla enemmän koska kylmettyvät tosi helposti, tiput eivät saa kastella vatsauntuviaan sillä siitä seuraa vilustuminen tai ruuansulatusongelmia ja puhtaudesta pitää huolehtia alussa tunnollisesti. Minäkin olen enimmäkseen antanut hienoksi jauhettua poikasrehua, korkeintaan ekoina päivinä laittanut hetkeksi tarjolle kananmunaa ym herkästi pilaantuvaa. Ekan viikon ajan lisään tipujen juomaveteen vauvojen rela-tippoja, jotka sisältävät maitohappobakteeria. Niiden käytön aloittamisen jälkeen hävisivät viiriäistipujen satunnaiset masuvaivat. Ja 8-10 päivää tiput asustelevat meillä sisällä pienessä akvaariossa. Lämmittimenä käytän kahta 40w spottivaloa.

Kun tipujen kanssa jaksaa ekat kaksi viikkoa tehostetulla hoidolla, niin seuraavien parin viikon ajan voi alkaa ottamaan löysemmin. Kuukauden iässä ovat jo tosi karaistuneita.
Vastaa Viestiin