Turvallinen lamppu kanalaan.

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ÄsVee

Turvallinen lamppu kanalaan.

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Näin sitä miettii, kun kanalan rakentelu lähestyy.
Kohteena on siis vanha kivinavetta, joka on nykyisin autotallina. Siitä lohkaistaan verkolla jonkinmoinen tila kanoille. Katselin autotallin katossa olevaa lamppua sillä silmällä, että sille varmaan kannattaa tehdä jotain. Katossa kiikkuu nykyisin kahden loisteputken valaisin, johdot näkyy ja minkäänmoista suojaa ei ole päällä. Ilmeisen hyvin tuo on vuosikausia toiminut, mutta ilmeisesti edellisetkään asukkaat eivät tuolla autotallissa hirveän pölyisiä hommia tehneet. Tai rakennusmieshän tässä asui, joten empäs tuota tiedäkään. Mutta ilmeisesti ei onnistunut polttamaan muuta kuin sulakkeita, ei koko autotallia. :smt003

Mites kun kanalahan pölisee, minkämoinen valaisin olisi paloturvallinen? :smt017 Oletteko huoletta käyttäneet jo valmiina tiloissa olleita lamppuja, vai vaihtaneet kokonaan uusiin? Tuolle varmaan ainakin jotakin kannattaisi tehdä.
siimis

Re: Turvallinen lamppu kanalaan.

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on kosteisiin tiloihin tarkoitetut loisteputkivalaisimet. Ainakin sähköasentaja isäni (joka ne laittoi) sanoi että ne on turvalliset.

Niitäkin on erilaisia, on ihan vaan roiskevesitiiviitä, mutta myös ihan kumitiivisteellä tiivistettujä kupuja. Jos oikein haluaa varman päälle pelata, niin valitsee jälkimmäisiä.
Lumikeiju84

Viesti Kirjoittaja Lumikeiju84 »

Itse sähköasentajana, entisenä VPK:laisena ja entisenä sammutintarkastajana, kiinnittäisin huomiota lampun IP -luokitukseen. Mitä isompi on IP -numeron ensimmäinen luku, sitä turvallisempi pölyisissä oloissa. Toinen numero on kosteuden kestävyys. Esim. jos lampun IP -luokka on IP54, on se pölysuojattu, muttei pölytiivis, kosteuden suhteen kestää vesipesun, muttei painepesua.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Tosta loisteputkesta sen verran, että sitähän ei suositella kanalaan, ellei sitten ole kanalaan tarkoitettu erikoislamppu. Tavallisen loisteputken valo näyttää kanan silmissä vilkkuvalta ja aiheuttaa stressiä.

Ja Lumikeijun kanssa olen samoilla linjoilla ton IP-luokituksen kanssa. Kun on oikeanlainen lamppu, ei tarvitsee turhaan pelätä!
siimis

No tuostakin ollaan kyllä montaa mieltä. Mulla on ihan tavalliset loisteputket eikä mun kanat kyllä mitenkään stressaantuneilta vaikuta tosiaankaan. Olis kiva tietää kuka tuota on tutkinut - ja millaiset on olleet ne muut olosuhteet...? Meinaan jos se on testattu "kanalaoloissa" - siis tuotantokanala - niin johan siellä nyt stressiä aiheuttaa ihan mikä vaan.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä en loisteputkea käyttänyt viimetalvena muuta kuin ruokkiessa ja kanat olivat rauhallisempia ja nää hy-linet olivat koko talven ahkeria munimaan kun sellanen pien energian säästölamppu sytty puol 5 aikaan aamulla .Ja kaikki oppivat siihen et silloin on muninta-aika ei kukaan muninut lattialle.Ja maattarit kömpi syömään kun valo paloi aamusta pidempään .Mutta annas olla jos loisteputki jäi päälle niin aamulla ei ollu yhtään munaa ja eikä ollu nälkä kesti pari päivää tasaantua.Ja auta armias kukot ei olleet tyytyväisiä mun laiskuuteen mennä valoa sammuttamaan ois luullu olevan enemmänkin kukkoja karjassa
siimis

Muutokset olosuhteista tunnetusti aiheuttaa stressiä ja munimattomuutta.

Mulla on kanalassa loisteputket ja valot syttyvät ja sammuvat kellolla. Eli aina samaan aikaan. Kanat munivat läpi talven, ainoastaan sulkasadon aikana eivät munineet.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Sepä siinä kun syttyvät ja sammuvat kellolla mut mulla kun ei saa ollu nimittäin navettana ja siel oli kiinteenä lamput.Eipä niit kaikkia voi poiskaan purkaa ettei tuu koko katto mukana kun nauloja repii.
ÄsVee

Täälläpä saa nopeasti vastauksia. :smt001 Paljon kiitoksia! Näillä tiedoilla pääsee alkuun.

Kävin tuossa pikaiseen vilkaisemassa valaisinta ja siinä oli liuta jos jonkinmoisia piirrosmerkkejä. Pitää piirrellä niitä paperille ja sitten alkaa vertailla netistä mitä ne meinaavat (jos vaikka netti tietäisi). Itse loisteputkia en sen kummemmin vielä tuolla käynnillä katsellut. Lähdenpä kohta tutkimaan.
siimis

On minullakin lamput ihan kiinteästi katossa kiinni... :smt002 Kyse ei siis ole mistään pistorasia-ajastimesta, vaan ihan valaisinverkkoon kiinteästi asennettavasta kellosta. Ei ole mikään halpa käsittääkseni, mutta kyllä on hyvä :smt003 Hinnasta mulla ei ole tarkempaa käsitystä, kun isukki ei suostunut kertomaan mitä se maksoi. Asennuskin tuli siis kahvipalkalla. Tuo on tosi pätevä peli kyllä. Siihen tuli "kaupan päälle" vielä tiivis rasia, jonka sisään se on siis asennettu. Suojassa pölyltä ja kosteudelta.
ÄsVee

Miehen kanssa tarkasteltiin sen verran tuota valohärveliä, että varmaan hankitaan ihan uusi viritelmä (ellei sitten sähkömieskaveri satu olemaan toista mieltä, jos hän vain joskus ehtii meillä käymään). On niin vanha lamppu, että saattaa olla paras hommata ihan uusi turvallisuuden vuoksi.

Mistä olette valoja hankkineet? Menenkö vain AgriMarkettiin ja sanon, että yksi kappale lamppuja kanalaan, kitoos? :smt003 Nyt kyselen aivan tällaisia perusjuttuja, mutta minun ei ole ennen tarvinnut eläinsuojaa rakennella, niin alusta perusteista pitää tämä homma aloittaa. Ledivaloistakin oli miehen kanssa puhetta, eli olisiko niissä kanalaan sopivia?

Mie nyt kyselen paljon ja hommataan valaistus kun on tietoa tarpeeksi. En ole tänään enkä varmaan pariin viikkoon sinne AgriMarkettiin ajamassa.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meillä on suunnitteilla kanalaan ihan tuollaiset kellarilamput. Ip-luokitus muistaakseni 64 (?). Toinen ajastimen taakse kanojen puolelle, ja toinen yleisvaloksi kytkimen päähän, ns. hoitovaloksi. Tiedä sitten ovatko hyvät vai ei, mutta tiiviit ne ainakin oli kun niitä tutkailin, ja noin pienen kanakopin varmaan kohtuudella valaisevat.
ÄsVee

^Hei tuo oli hyvä idea!

Kertokaas viisaammat onko tämmöinen hyvä. :smt001
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Pakko osallistua tähän topiciin. Itse asennutan sähköt kanalaani tällä viikolla. Kanalani on 12neliöä. Kanahäkkiin tulee 2 x 90cm pitkät luonnonvaloloisteputket. Valojen synnyminen toimii aika-ajastimella sähkökaapista. Lisäksi kanalassa on 2x60 cm:n loisteputkivalaisimet joihin tulee katkaisin. Tuuletuksen tulee hoitamaan pieni poistoilmapuhallin, joka myös toimii aika-ajastimella. Olisi tullut kalliiksi kosteuden mukaan toimiva tuuletus. Mietin asennutanko ollenkaan mitään ilmanvaihtoa, mutta tulin siihen tulokseen että talven aikana ammoniakki ja kosteus olisi hyvä poistaa esim. 1tunnin tuuletuksella aamuisin. Elikkäs tuo aika-ajastin hoitaa ton tuulettimen käynnistymisen. Kanoillani on kohta 5tähden olosuhteet :smt005
caysa

Viesti Kirjoittaja caysa »

Meillä on sellainen vanhanajan valkoinen pallokupu, siis kanta on kiinni seinässä (tai katossa) ja siihen kierretään lamppu (energiasäästö - ei kuumene!!) ja sitten kierretään kupu päälle. Mainio iksinkertaisuudessaan.
Meillä on valot seinien yläosassa koska kattoon laitettiin lämmityselementit.
Vastaa Viestiin