Huoleton hautoja
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Huoleton hautoja
Justiina-käppärillä on alla neljä maatiaisen munaa, hän on ensikertainen hautoja. Ensi viikon loppupuolella on la, mutta ikinä en näin huoletonta hautojaa ole nähnyt. Kana syö, juo, kylpee, kurittaa kukkoa, lentää orrelle, sukii itseään perusteellisesti ja sitten: "Hoh, hoijaa, olikos minulla jotain hommaa tuolla pesässä, vai mitä..." Kömpii siis takaisin munien päälle vasta tosi pitkän tauon jälkeen. En ole kellottanut, mutta ainakin vartin, varmaan pitempäänkin, rouva on poissa pesästä. Huolehdinko turhaan, vai pitääkö tässäkin vaan luottaa kanan vaistoon? Onko kenelläkään ollut yhtä huikentelevaista hautojaa?
Re: Huoleton hautoja
Minulla ja silti kaikista on tullu aina tipuja.
Moni vanhempi hautoja rupee myös pika kylpeen ja jopa sukimaan. Mutta yleensä istuvat kuin tatit.
Nyt on ekakertalainen Alho. Ei ole käyny edes juomassa vaikka on ihan omassa yksiössä.
Onkohan se istunut jo kolme päivää putkeen.
Vaan en ruoki ja juota pesään.
Saa käyä ite. Tuleepahan kakittua samalla ja eiköhän se ekakerran jälkeen malta käydä useammin.
Moni vanhempi hautoja rupee myös pika kylpeen ja jopa sukimaan. Mutta yleensä istuvat kuin tatit.
Nyt on ekakertalainen Alho. Ei ole käyny edes juomassa vaikka on ihan omassa yksiössä.
Onkohan se istunut jo kolme päivää putkeen.
Vaan en ruoki ja juota pesään.
Saa käyä ite. Tuleepahan kakittua samalla ja eiköhän se ekakerran jälkeen malta käydä useammin.
Eli kyllä kana ilmeisesti ihan itse tietää
. Ja kai minäkin sitten ensi viikon lopulla viimeistään uskon...

Ei ees pahimmasta päästä!
Meillä on paljon huikentelevaisempiakin ollut ja tipuja on silti tullut.
Arvatkaapa muuten montako vuorokautta oli välissä munat hautomatta ollenkaan ja silti kuoriutui tipuja? Neljä! Tämä tosin tapahtui nyt kun oli ne hellepäivät, mutta olinpa lievästi sanottuna ihmeissäni.

Meillä on paljon huikentelevaisempiakin ollut ja tipuja on silti tullut.
Arvatkaapa muuten montako vuorokautta oli välissä munat hautomatta ollenkaan ja silti kuoriutui tipuja? Neljä! Tämä tosin tapahtui nyt kun oli ne hellepäivät, mutta olinpa lievästi sanottuna ihmeissäni.
Ushva, munkin yksi kokenut hautoja oli viime kesänä helleaikana paljon poissa pesästä.
Otti ihan aurinkokylpyjä!!
Mutta ei sentään neljää päivää
Ehkä kokenu kanaemo tajuaakin että pakkasella istutaan ja helteellä otetaan rennosti.
Otti ihan aurinkokylpyjä!!
Mutta ei sentään neljää päivää

Ehkä kokenu kanaemo tajuaakin että pakkasella istutaan ja helteellä otetaan rennosti.
Mä kyllä uskon että kanaemo tietää. Osaa säädellä kosteutta, lämpötiloja ja tietää kuinka kauna voi olla munien päältä pois. (tosin varmaan virhearvioitakin satuu) Viime haudonnan aikana yllätin alhoemon seistä jököttämästä munien vieressä siivet harallaan. Ensin ajattelin että kana on sairas, kunnes hokasin, että se vain tuuletti pesää. oli varmaan kosteudet ja lämmöt päässeet nousemaan liikaa. 

Meillä kerran hanhi kanssa teki mitä ihmeellisimpiä säätöjä. Olimme ekalla kerralla ihmeissään kun lammen rannassa hautoja välillä seisoi hyvinkin pitkiä aikoja varjostamassa ja tuulettamassa pesää.
Kylmempinä päivinä taas istui pesässä kuin tatti. Hienon pesuen sai aina aikaiseksi eli tiesi mitä teki vaikutti aluksi todella oudolta. 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Aivan uskomatontaUshva kirjoitti: Arvatkaapa muuten montako vuorokautta oli välissä munat hautomatta ollenkaan ja silti kuoriutui tipuja? Neljä! Tämä tosin tapahtui nyt kun oli ne hellepäivät, mutta olinpa lievästi sanottuna ihmeissäni.

Sen kerran kun hommasin oikein siitosmunia kauempaa, kana alkoi muutaman päivän tiiviin pesässä jökötyksen jälkeen venkoilla, että haudon-en haudo- haudon - en haudo.
Muutaman päivän siitosmunat ehtivät olla haudottavina, kunnes kana päätti, ettei sittenkään haudo.
No minä viivana lainaamaan kaverilta hautomakonetta. Olivat munat ehtineet kokonaan jo jäähtyäkin, kun viimein sain aparaatin toimimaan! Huolimatta mun ekasta konehaudonnasta (ikinä ollu nähnykkään moista aparaattia) satsista kuoriutui tipasia! Tais tulla 6 kymmenestä munasta. Olin ihan tyytyväinen siihen tulokseen noitten käänteitten jälkeen.