Syökö kana kuoriutuneet munat?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanafarmari

Syökö kana kuoriutuneet munat?

Viesti Kirjoittaja kanafarmari »

Mulla näitä kysymyksiä nyt piisaa. :smt005 Pitääkö ne munankuoret sitten siivota pesästä kun tiput ovat kuoriutuneet vai syökö emo ne kaikki kuoret pois??
Jestas miten mua jännittää! :smt040 Tänään on l.a. :smt007 Ja kanalassa käydään kurkkimassa koko ajan vaikka mitäpä muuta siellä näkee kuin hautovan kanan joka mulkoilee mua minkä kerkiää. :smt003
sasu

Re: Syökö kana kuoriutuneet munat?

Viesti Kirjoittaja sasu »

Luulenpa, että syö ainakin osan. Meillä oli kaksi pesää. Toisesta siivoilin kuoria pois kuoriutumisen tahtiin. Toinen pesä oli semmoinen onkalo, sisällään raivopää emo, jonka alle ei kättä työnnetty. Kuoriutumisen jälkeen (10 tipua) siellä oli vain parit kuoret.
kanafarmari

Kärsiikö muuten miten mennä kurkkimaan sinne siipien alle näin yleensä? Meillä hautoo tosi kiltti kana, antaa helposti nostaa ihtiään pesästä eikä o ikinä nokkassut. Jotenki silti aristaa mennä kurkkimaan sen alle kun tuntuu et pahastuuko se siitä kuitenki. Mä oon ite niin hirmu arka etten kyllä menis kerjäämään nokkaa. :smt002 Mut voiko sielä käyä kurkkiin monesti päivässä jos ei kana sano pahasti eikä nosta kanaa kokonaan siitä tipujen/munien päältä pois? Nytkin on aika kylmän oloiset ilmat ainaki täällä ja kanalassakin tuntui olevan vähän viileää (+10). Mä oon niin utelias etten malttais millään oottaa iltaan ku käyn sitten ruokkimassa kanat ja nostan sen hautovan kanankin sillon aina pesästään pois.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Riippuu varmaan kanasta. Minä kunnioitan äkäistä ja kesyltä käyn kurkkimassa.
Olen jättänyt nykyään rauhaan, koska meillä on kissaa ja koiraa ja sorsaa.
Ajattelin, että emon on hyvä olla äkäinen, enkä halunnut totuttaa käsittelyyn.
Mutta eilen kävin kurkkaamassa siiven alle, että missä yksi luuraa, kana antoi kiltisti katsoa. Mutta samalla minun jalkojen välistä tuli kissa nuuskimaan tipua!!??
Ja silloin sain tuta, mitä se on kun kanaemo puollustaa. Jäi nimittäin käsi väliin, kun kana hyökkäs...
Joten ainakin osa osaa valita oikean vaaran.

Mutta jos maltat odottaa kolme tai neljä päivää, niin näet tipuja ihan varmasti. Ne rupee kovasti kulkeen emon perässä ja ovat ihan yhtä suloisia kuin syntyessään.
Tänään sain hienon kuvan kun emo kylpee ja tiput siinä ympärillä ikkunasta ottivat aurinkokylpyä :) Mun tiput on syntyny 22 päivä
kanafarmari

Yksi iki-ihana keltamusta tipu nähty!! :smt060 Kanaemo oikein esitteli sen mulle kun vein tuoretta ruohoa nokan eteen. Potpotti mahansa alle niin sieltä se ylisuloinen otus tuli. :smt050 Mutta kauan sain kyykkiä pesän edessä ja puhella hiljaisesti sille ennen ku sain tipun nähdä. Ei tipu kauan saanut ulkomaailmaa haistella kun emo taas patisti sen siipien alle. Mutta vitsi kun menin just nyt ilman kameraa kanalaan!! Illalla katon sitte kunnolla mitä pesässä on, mutta annanpa nyt tipu(je)n kuivua rauhassa lämpimässä. :smt007 Kyllä sanon taas että jännittävää ja upeaa tämä ainakin on! Ihana että kana sai palkintonsa, ja tuli edes yksi tipu! :smt023
tupis

Viesti Kirjoittaja tupis »

Onnea tipusta :smt041 :smt041 Toivottavasti tulee vielä lisääkin :smt023

Meillä juuri on myös kuoriutunut 7 tipusta, meidän ekat tiput, ja kyllä on jännittävää :smt003 Eilen kanaemo nokkas mua, kun kävin kurkkimassa siiven alle, liian malttamaton kun olen :smt005 :smt005

Mä oon kans miettinyt tuota, että keräänkö kuoret pois vai mitä ja näyttää ainakin siltä, että osan kuorista emokana olis syönyt. Montako päivää annan kuoret olla ennen kuin kerään pois?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea kanafarmarille ja Suviannelle uusista tipusista!
Mulla hautovat matamit ovat niin kesyjä, että ne eivät välitä yhtään mitään, vaikka mahan ja siipien alle kurkistelenkin kuoriutumisen aikoihin ja kerään kuoret pois sitä mukaa, kun niitä ilmaantuu. Tämmöinen höperö kun olen, niin ajattelen, että terävät kuoret muka haittaavat tipuja ;)

Uusimmassa haudonnassa tapahtui semmoinen ihme, että sai siinä pari kertaa hieroa silmiään, että mistä on kyse...tyhjät kuoret olivat sujahtaneet kuoriutumassa olevan munan päälle ja liimautuneet kalvoistaan todella tiukkaan. Äkkivilkaisulla luulin, että munassa on kahdet kuoret!
Vastaa Viestiin