Kiekumisen tarkoitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Kalakukko

Kiekumisen tarkoitus

Viesti Kirjoittaja Kalakukko »

Luin aikaisemmista viesteistä, että kukko ilmaisee kiekumalla reviiriä. Mistä johtuu, että nyt pienessä kanalassa (1+ neljä maatiaista) komea kukko on lisännyt kiekumistaan jatkuvasti kevään/kesän tullen? Häiriöstä ei ole kysymys, päinvastoin. Asia kiinnostaa ilmiönä. :smt002
Kalle
bankiva

Re: Kiekumisen tarkoitus

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Lisääntymisaika lähenee. Näinhän esim keväisin fasaanikukot innostuvat rääkymään.
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Laitan tähän ketjuun myös oman kysymyksen.

Miksi näin puolenpäivän aikoihin kukko ja kana huutaa" kot kot kot kräääääk, kot kot kot kot kot krääääk....." tuota metelöintiä jatkuu aika pitkään :smt017 Parina päivänä olen tätä huutamista seurannut ja olen huomannut, että yksi kanoista on samaan aikaa pesässä munimassa (salaa toivon,että hautomassa).
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se on yleensä se "multa tuli muna"-ilmoitus, johon muu parvi yhtyy oikein kuorossa. Joskus sama kuorolaulu alkaa jostain muustakin syystä, jostain häiriöstä vaikka. Mun olematon nuottikorva ei erota, että onko näissä metakoissa eroa...
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Joo, meillä mies onkin sanonut, että nyt kuuluu "munahuuto" :smt003
SaMaTa

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Meillä taas muut säestää kun yksi on munimassa. Eli yksi pesässä ja ulkona olevat pitävät kamalaa mekkalaa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meiän Lautapihti-kukko on varmaan sitä mieltä että mä oon yks kanoista, se juttelee mulle joka kerta kun meen kanalaan; poti poti paa-aaa, joo-o kyllä on ruokaa jooo, hyvä päivää joo-oo! :smt003
Ihana, en usko että tää kaveri menee ihan äkkiä vaihtoon! Varsinkin kun on noita muitakin kantaa levittämään!!!! :smt049
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

kanamummo kirjoitti:Meiän Lautapihti-kukko on varmaan sitä mieltä että mä oon yks kanoista, se juttelee mulle joka kerta kun meen kanalaan; poti poti paa-aaa, joo-o kyllä on ruokaa jooo, hyvä päivää joo-oo! :smt003
Ihana, en usko että tää kaveri menee ihan äkkiä vaihtoon! Varsinkin kun on noita muitakin kantaa levittämään!!!! :smt049
Noissa joulukuisissa orpeissa on samanlaisia ihania pulisijoita :smt005

Urbaani uudisasukas naapurissa tietää kiekumisen tarkoituksen.. se on vain kiusantekoa ja vittuilua, samoin kuin paskanhaju, kärpäset, lehmän ammuuu, hevosten hirnaukset .. antaa palaa kaikki 14 ihanaa orppikukkoa :smt040 kyllä maailmaan ääntä mahtuu..
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Hyvä, Tinttuli! Meillekin muutti vuosi sitten naapuritorppaan vakiasukkaat. Sitä ennen oli vanhan pariskunnan kesämökki. Ostajaehdokkaita kun alkoi rampata, niin kerran tuli yksi keski-ikäinen pari käymään meillä. Halusivat vähän tietää, millaista täällä on asua. Kerroin ihan reilusti, että meillä kukot kiekuu aamulla neljän aikaan, hevoset hirnuvat laitumella, etenkin tamman kiima-aikaan. Kolmesta koirasta yksi vartija ilmoittaa vieraat kovaäänisesti, ja kaikenlisäksi, pihamaalla temmeltää neljä lasta, joista lähtee ääntä enemmän, kuin laki sallii. Ei kyseinen pari tehnyt talokauppoja! :smt005

Siihen muutti sitten joku nuori pari, joille isäntä viime syksynä oli pahoitellut kukon aikaisia kiekumisia, mutta olivat ainakin väittäneet, ettei heitä häiritse. Kohteliaisuuttaanko vai oikeinko ei häiritse, en tiedä.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meidän orppikukko aina välillä päästää sellaisen veretseisauttavan KROOOOOO huudon :smt005 Oon ajatellut, että se on joku varoitushuuto tjs. Se on kyllä ihan hirvee :smt003

Kalkkunanpoikaset kun alkoi pitämään vähän muutakin ääntä kuin piipitystä, niin meidän poika vähän vaille 3-v. sanoi, että "tipuista tullu jo kaakkunoita!" :smt003 Hyvä huomio!
jokunen

Viesti Kirjoittaja jokunen »

sasu kirjoitti:Hyvä, Tinttuli! Meillekin muutti vuosi sitten naapuritorppaan vakiasukkaat. Sitä ennen oli vanhan pariskunnan kesämökki. Ostajaehdokkaita kun alkoi rampata, niin kerran tuli yksi keski-ikäinen pari käymään meillä. Halusivat vähän tietää, millaista täällä on asua. Kerroin ihan reilusti, että meillä kukot kiekuu aamulla neljän aikaan, hevoset hirnuvat laitumella, etenkin tamman kiima-aikaan. Kolmesta koirasta yksi vartija ilmoittaa vieraat kovaäänisesti, ja kaikenlisäksi, pihamaalla temmeltää neljä lasta, joista lähtee ääntä enemmän, kuin laki sallii. Ei kyseinen pari tehnyt talokauppoja! :smt005
Mitäs muutA sen elämän pitäs maalla olla.. :smt040
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Sanoppas se! Kyllä maalla kuuluu olla elämän ääniä, onhan niitä elämän hajujakin, nimittäin varsinkin silloinkun lietteet ajetaan pelloille.
No, minä senverran säälin naapureita, että kanat pääsevät vasta seitsemän jälkeen ulos. Kiekuminen havaintojeni mukaan alkaa kanalassa siinä puoli neljän aikaan, tämän olen havainnut markkinoille lähtiessäni.
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Kyllä m inäkin kohtelias koitan olla, ja laskea kanat ulos vasta kll 7, mutta kun kesät asuvat tuossa leikkimökissä, jossa ei ole eristeitä, niin eipä se montaa desibeliä ääntä laske... :smt002

sitä vaan niin usein kaupunkilainen maallemuuttaja vallan tyrmistyy, kun ei täällä elo olekaan pelkkää linnunliverrystä ja sateen ropinaa. Onpa sitä saanut välillä paikallislehtien mielipidepalsoilta lukea, että onko niiden maajussien nyt ihan pakko keväällä ja loppukesästä ajaa sillä traktorilla pellolla yötäpäivää, ja onko sitä rehua yölläkin paalattava. Kun kaupunkiasuja tahtoo nukkua...
kammomunanen

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Miksi kukko sitten EI kieu? Meillä on ollut orppikukko kahden kanan kanssa vajaan kuukauden, ja toissa päivänä tuli kolme maatiaissekoitusta lisää, kanoja siis. Ei se kyllä minun käsittääkseni poljekaan niitä kanoja, ja muutenkin on ollut aika flegmaattinen persoona. Luulinkin jo, että se on joolakin tavalla sairas, mutta nyt kun nämä uudet kanat tuli, se on kyllä vilkastunut pitämään huolta vanhemmista rouvistaan, ettei uudet puolta pienemmät kiusaa niitä :smt018 . Nämä uudet kanat munii, Eilen yksi, tänään kaksi, orpit sensijaan ei.

Yhden kerran, kun lasten kaveri meni kanalaan sisään, Pate innostui kiekumaan, että kyllä se osaa kiekua. Sen sijaan kun vieraita oli häkin ulkopuolella, se ei puhunut mitään. Eli pysyykö se mykkänä, vai alkaako kiekua ja polkea sit kun siltä tuntuu? :smt003
Tinsku

Viesti Kirjoittaja Tinsku »

Meillä kukko pitää "herättää" kiekumaan aamulla :smt001
Alkaa kiekumaan vasta kun aamulla menen vaihtamaan veden ym. tarhaan. Sitten se saattaa kiekua 30 kertaa yhtä soittoa ja taas loppupäivä hiljaista.
Outo kukko. :smt017
Vastaa Viestiin