Kanalan siivous?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
douniainen

Kanalan siivous?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Ensimmäinen talvi nyt pien kanallisena takana ja onneksi tälläviikolla sain kanalan talven jälkeen tyhjennetty.
En tiedä olinkohan laittanut kuiviketta liikaa kun sitä oli lattialla noin puoli metriä. :smt017

Paikoin se oli tintassa ja paikoin taas ei.
Tintassa olleessa oljessa oli niin kamala lemu että..

Seiniä en ole vielä pennys mut alkuviikosta ois tarkoitus ne pestä.
Millä ootte ne pessyt?
(kloorilla,virkonilla vai millä)

Lattialle en levittänyt kun ihan vähän vaan ja aattelin ett ruoka ja vesi tarjotaan nyt kesän loppuun ulkotarhassa katoksen alla, siis mulla on
ulkotarhassa 2m2 katos muu tila 15m2 ilman katosta.

Mites te ootte kesäisin ruokkinu ja juottanu, siis sisällä taikka ulkona?

Ens talveks en kyl aatellut ostaa enää olkia niin inhottavia ne oli poistaa.
Aattelin ett menisimme ens talvella purujen voimalla mut saa kattoo miten menee..

syksyllä viel tyhjennys ja sit alkaa talvea varten lämmikeeksi..

Mut milloin ootte sen siivon nyt tehny eli kun lunta on vielä ollut maassa vai miten ja milloin syksyllä?

Aloitteliana en vielä tuota tyhjennys asiaa tiedä ja siksipä kiinnostaa muiden menetelmät. :smt024
kanamummo

Re: Kanalan siivous?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mullon muuratut seinät, oon vaan harjannu ja kalkinnu. :smt002
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minullakin ovat kanat olleet vain yhden talven. Minulla on pehkuna turpeen ja sahanpurun sekoitus. Onpa siellä joukossa hiukan olkeakin, mutta en tykännyt siitä, kun se on niin pitkää. Pehku on edelleen melko siistiä, sillä olen kerännyt lattialta kakat pois lähes päivittäin. Tyhjennän sen joskus keskikesällä, kun on lomalla paremmin aikaa. Silloin vaihdan myös orret.
Kanalan pesusta ei ole kokemusta. Jollakin se kuitenkin kannattaa desinfioida mahdollisten loisten häätämiseksi.
Minä ruokin viime kesänä kanat tarhan puolella, siis puurotarjoilu. Rehu, kalkki ja hiekka olivat kanalassa sisällä. Vettä pidin aina sekä sisällä että ulkona. Kauraa olen heitellyt sinne tänne kanojen etsittäväksi.
douniainen

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Hei tämäpä tuli nurkista eli pitääkös mun vaihtaa noi orret kanssa eli vaihdetaankos ne vuosittain vai? :smt017

Mulla sisällä ei ole nyt kyllä kun ehkä muutamisen senttiä purua ja en aijo sitä laittaa niin kun talvella laittaisin kun ei oo pakkasia.

Olen tullut nyt siihen tulokseen et pesen kun saan ensiksi tonne omatarve peltoon kaikki istutettua (sekin nyt ihka eka vuos ja katotaan tuleeko
syksyllä mitään taikka ei?)
mutta siis virkonilla oon aatellu pestä kun se olis sellanen mega pöpöjen tappaja, mut onkohan se liiankin tujukkaa tavaraa kanalaan? :smt017

Mä aijon kyl nyt syksyyn asti pitää noi kipot ja kupit tuolla ulkotarhassa kun ne sieltä niin kivasti menee juomaan ja syömään ja yks päivä kun satoi niin oli hienoa katsoa kun melkein kaikki kanat värjötti ulkona pikku katoksen alla niin veikeenä ett he ei kyl mee sisälle vaikka mitä tulis taivaalta ales... :smt036
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en perusta nuista pöpön tappajista, mutta moni vannoo niitten nimeen.
Mutta kyllä orret olis varmasti hyvä vaan polttaa pois. Niissä kun elelee se kanapunkki ja vissiin kalkkijalkakin voi niistä levitä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä siivoan näkyvät kakat kakkalaudoilta ja lattialta päivittäin. No joo...saapi nauraa: joskus talvella parikin kertaa päivässä :smt003 Pehkut vaihdan nykyisin vain kerran vuodessa. Seinät pesen kerran vuoteen pelkällä vedellä tai nykyisin mieluummin mäntysuopavedellä, kun siitä tulee niin kiva tuoksu! Katon pesen kerran vuoteen tai kahden vuoden välein...riippuen siitä miltä se näyttää. Seinät ja katto filmivaneria. Sementtilattiaa en ole pessyt vielä koskaan :smt018 , se on valettu yli seitsemän vuotta sitten.

Orret ovat olleet samat jo vuosikausia, pesen ne kerran vuodessa ja nyt tuo isäntä innostui hiomaan niihin uudet kirkkaat pinnat :smt041 Meille tuli viime syksynä pari kalkkijalkaista kanaa, jotka oli lääkitty jo siellä kotitilalla, eikä niiden koivet ole enää oireilleet. Kanapunkkeja metsästän koko ajan pyydyksillä, mutta onneksi ovat pysyneet tyhjinä.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä olen semmoinen siivoaja, että siivoan kerran viikossa kaikki kopit aika tarkkaan. Kuivikkeena minulla on turpeen ja purun seos, määrä vaihtelee lämpötilan mukaan. Turve vähentää hajuja huomattavasti vaikka pelkkä puru olisi mukavamman näköinen alusta.

Seinät ja ikkunat pesen kerran vuodessa mäntysuovalla ja samalla vaihdan orret. Orret vaihdan aina tarvittaessa pitkin talvea, jos ovat pahasti tuhraantuneet. Mitään desinfiointia en ole harrastanut, oikein pahasti jos on kärpäsiä niin ikkunalaudat ja seinänrakoset olen suihkuttanut BioKill suihkeella.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mun talvikanalan siivousurakka on vielä edessä mut piakkoin tarttis ruveta .Viimesyksynä kirppujen takia uusin orret mut joka vuosi en uusi.Pesen ensin ja viimeksi kun on hyvä laitan vielä mäntysuopaa ja sit saa olla kesän kuivumassa.Laitoin viimesyksynä vähän olkia ja varmaa sitä purua tulee nytkin laitettu kun sisäänoton aika tulee
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Minä olen tässä aloittanut kans tuon kanalan siivousurakan. Mulla on kestopehkuna turvetta. Orret harjaan ensin teräsharjalla ja sitten hiomapaperia perään, saman ajattelin tehdä pesärivarin etuseinälle, jossa roiskeita :smt003 En aio pestä seiniä enkä muitakaan, kanat on terveitä eikä niissä ole ollut loisia, joten en "lääkitse" etukäteen, vain tarpeen vaatiessa (ainoa poikkeus matolääke 2x vuodessa). Katon ja ikkunat harjaan ja samoin seinät, thats it. Lattia on betonia ja se nousee seinälle 40 cm, joten lakaisen vain sen ja laitan uuden turvekerroksen ja sotken sahanpurua joukkoon kesäksi. Näin ajattelin toimia, ihan maalaisjärjellä mennään eteepäin tässäkin asiassa.
piiparinen

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

heips! minkälaista turvetta porukka täällä käyttää kun näyttäis moni käyttävän turpeen ja sahanpurun sekoitusta? meillä on nyt eka talvi maatiaisten kans takana mulla oli vaan sitä kutteri purua ja pehkuja...kokonaisia paaleja myös... kiinnostais tuon turpeen ominaisuudet et onko se hyvä käyttää? ensi talvea ajatellen...en vielä ole kesä siivousta tehnyt...
mimmu
faverolle

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Olen laittanut nyt kesätarhaan sisälle jossa osa kanoista kukko on ilta/yöt, niin petonilattialla on hienoa hiekkaa sekä purua sekä yhdellä seinustalla heinää jossa pötköttelevät.
Talveksi sitten laitan turvetta ja purua sekaisin paksummalti.
Sen verran uusi on tämä puoli kanalaa jotta seinät on maalattu, mutta täytyy varmaan syksyllä kalkita jos vaikka pysyisi puhtaampana.
Meinaan orsilta sen verran tulee ikkunan alle "ruitteja" niin sotkee seinää alapuolelta.
Orret ja kävelysillat otan pari kertaa viikossa ja lattia tason jos on isompia "kasoja", muuten on viikottainen tarkempi siivous pesät ym. Ikkunat pesen tarpeen mukaan. Kylpylaatikon putsaan myös viikottain.

On kivempi ottaa useammin kuin että pitää pidempää väliä, niin ei ole sitten kovaa siivoamista :smt045 ehkä joskus olen liiankin "siisti" :-"
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin