Kaneli hautoo!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tupis

Kaneli hautoo!!

Viesti Kirjoittaja tupis »

Mun Ilmismuorini, Kaneli, hautoo :smt040 :smt040 Tää on eka kerta meillä ja arvatkaa, kuka on iiiihan täpinöissään :smt040 :smt040 Eilen Kaneli-rouva oli koko päivän kuin tulisilla hiilillä ja vähän kävi mielessä, että näinköhän sitä alkaa haudotuttaa :smt005 Ja tänään päivällä se oli jo pesässä. Enhän mä siinä vaiheessa vielä mitään aatellut, mutta kun nyt illalla isäntä tuli kanalasta ja kun kyselin siltä, tuliko munia, niin vastaus oli, että Kaneli oli pesässä. Siinä samassa mä sitten tajusin, mistä nyt tuulee :smt047 Ja äkkiä juoksin itekkin kattomaan ja siellähän se oli lättynä pesässä :smt041 :smt041 Toisessa pesässä oli yks muna ja sujautin sen saman tien Kanelin alle ja olin näkevinäni kaks munaa siellä ennestään eli nyt siellä on ainakin kolme. En viitsinyt enempää häiritä rouvaa, että oisin tarkastanut, oliko lisääkin, mutta eiköhän se jossain vaiheessa selviä :smt045 :smt045 Apua, mua jännittääääää :smt003 Saankohan mä nukuttua seuraavaan kolmeen viikkoon :smt044 :smt044
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kaneli hautoo!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tsempitystä Kanelin haudontaan! Perjantaina munitut munat voit vielä lykätä sen alle ja kannattaa merkitä haudottavat munat siltä varalta, että joku muu kana käy munimassa hautojan pesään. Helppo poistaa sitten merkkaamattomat munat päivittäin.
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Onnea haudontaan! Varmasti on jännää :smt003 Mä toivoisin että noi meidän kanat kans rupeis hautomaan .Tiput olis niin ihania.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hiano homma! Jättipeukutus, ja Kaneli kyl varmasti osaa lapset hoitaa maalimaan !! :smt023
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Upeeta!

Toivottavasti mullakin joku joskus alkaa hautomaan :smt003
tupis

Onneks tää meidän eka hautoja on Kaneli, "vanha"-rouva, joka on jo kaks (ko? kanamummo??) pesuetta hautonut :smt001 Helpottaa mun jännitystä, ku tietää, että rouva osaa hommansa :smt045 Kunhan vain ite malttais ootta rauhassa :smt005 :smt005

Eilen, kun menin aamupäivästä kanalaan, siellä oli Pipari parkkeerannut itsensä Kanelin kylkeen ja kävi munimassa samaan pesään :smt042 Kaneli nappasi munan allensa ihan tyytyväisenä :smt045 Nostin kanaa ja siellä oli kuusi kaunista munaa rouvan alla eli sinne oli käynyt joku muukin pyöräyttämässä munansa :smt042 Ja viereisessä pesässä oli yks muna, ni pistin senkin vielä alle, joten 7 munaa siellä nyt muhii! Sitten eristettiin pesän alue, ettei muut pääse häiritsemään hautojaa tai munimaan lisää munia pesään! Ja kyllä oli Piparilla kauhea vaiva oven takana, koko ajan kiersi ja pyöri ja hääri, että hänenki ois pitänyt päästä sinne Kanelin haudontapuolelle.

Mutta siellä rouva nyt saa ihan omassa rauhassaan hautoa muniaan ja toivottavasti sieltä jotain kuoriutuisikin :smt055
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onnea haudontaa. Meillä pitäisi alkaa pikku hiljaa kuoriutumaan jo niitä tipuja.
kanamummo

Joo, Kaneli on tehny täällä kahet tiput. Hyvin on hommansa hoitanu kummallakin kertaa!
tupis

Nyt kuuluu jo piipitys munista :smt041 :smt041 Ihan tässä alkaa jo jännitys kipristellä mahan pohjassa :smt005 :smt005 Huomenna tulee 21 vrk:ta hautomisen aloituksesta :smt045

Tyhmänä nyt vielä kysyn sellasta, että tartteeko tipuille laittaa lämpölamppua ees varmuuden vuoksi vai luotanko siihen, että emo huolehtiiko tipuista?
kanamummo

Emo huoltaa, paree kun ei ole lämpölamppua!
Jännää!!!
tupis

Ekat kaks tipua kuoriutunut :smt049 :smt049 Vaalea ja tumma tipu :smt055 Ja ainaski kolmannessaki munassa kovasti säröjä! Enempää en oo uskaltanu kurkkia, ettei vaan tapahdu mitään kamalaa :shock: Nuo kaks tipusta vähän jo siiven alta näyttikin itseään. Kyllä tää on jännää :smt050
tupis

Kuva

Kuva

Kuva
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihanaa! Paljon onnea pikkuisista! Että osaa ollakin tuo vaalea tipu varsin tärkeän näköinen emon alta kurkistellessaan :smt050
tupis

Kiitos onnitteluista Hilta :smt001

Tänään saatu laskettua ainakin viisi tipusta :smt007 En oo kauheesti uskaltanut nostella emoa, ettei suutu mulle, mutta neljä tummaa tipua ja yksi keltainen sieltä siiven alta on ainakin kurkistellut :smt041 Pianhan sen näkee, montako on lopullinen saldo. On tämä eka haudonta vain tosi jännittävä kokemus :smt050 Ja tipit on iiiiiihania :smt055
kanamummo

Onnea!! :smt041
Vastaa Viestiin