Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ivi

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja ivi »

smari kirjoitti: mutta tiedän mistä saat ja vieläpä ehkä juuri sen kauniin sinisen jota pienenä katsoit meillä. :smt001 Laitan yksärillä tiedot.
Valitettavasti sinne myöhästyin :( joten kukko-virka on vieläkin avoin orpington-kukolle joka olisi vähintään 5-6 kk ikäinen, mielummin sininen, mutta mustakin käy kun vain olisi kohtullisen matkan päässä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Laitettiin tänään yksi orpingtonryhmä tarhaan ja kun madotin samalla, niin tuli taas punnittua. Kanoista pienin oli tasan 4 kiloa ja suurin 5 kiloa, muut siltä väliltä. Kukko oli reilu 5 kiloa. Nämä oli väriltään mustia, splashejä ja sinisiä. Olin tyytyväinen :smt049 , vaikka kädet väsyy jos kauan kahta pitelee yhtä aikaa. :smt003 Onko muut punninnut?
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Nythän oli pakko mennä vaa'an kanssa kanalaan. Tuolta avattaresta kurkkiva kukko painoi 4,2 kg. Ja keittiössä on häkki, jossa on kasvamassa 9 pikkuorppia lisää. Ikää 10-11 vrk ja painoa noin 170 g / kpl.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Onkohan nuo mun orpit jotenkin pieniä/huonolla ruualla? Vaikka melkein koko ajan niillä on täysrehua tarjolla... Eilen illalla ennen uloslaskua punnitsin Andre- kukon ja yhden kanoista. Kukko painoi vaan n. 3,8 kg vaikka on tosi muhkean näköinen ja yksi kanoista reilu 3 kg. Tai sit mulla oli vaa'assa vikaa.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Jos se Andre-kukko on meiltä lähtöisin, niin sehän on just nyt vasta vuoden. Olen käsittänyt, että nuo pyöristyvät sinne kahden vuoden ikään asti. Toki jotkut kai voi vaan olla pienempiä kuin toiset?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän orppikukko painoi 4kg, hänkin nuorukainen, syksyllä täyttää vuoden. Kana hautoo joten häntä en häirinnyt, muut ovat 3kk ja tiput 2 viikkoisia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kammomunanen

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Meillä on viikon verran ollut nyt kolme ihanaista orppia, kaksi kanaa ja Pate-kukko. Ullalta Orivedeltä hain, ja nyt haluaisin lisääkin..... Noh, en olis kyllä uskonut kuinka hauskoja kanojen toimia on seurata, meinaa jäädä muut hommat tekemättä, kun vaan istun kanalan rappusilla seuraamassa heidän touhujaan. Kanat on niinkuin naisihmiset yleensäkin, aina tarvii kaverin kun johonkin lähdetään, hyvä etteivät kävele käsikynkkää (siipikynkkää?), kukko sit katselee vähän hölmön näköisenä. Jos joku munislainen seuraa Emmerdalea tv:stä, siinä on nämä kaksi vanhempaa rouvaa Betty ja Pearl, niin nämä kanarouvat muistuttavat heitä, hattu vaan puuttuu päästä.

Sitten kysymyksiä:
-Kärsiikö kanat mäkäristä/mäkäräisistä? (miten se nyt missäkinpäin Suomea sanotaan) Asumme metsän reunassa pienen joen varressa, ja oikeastaan eilen alkoi mäkäräkausi. Tänään sitten kanalassa kävi vimmattu kylpeminen, luulin ensin, että koko porukka heittää kerralla veivinsä, kun näytti lähinnä kuolinkouristuksilta äkkinäisen silmään se touhu. Eihän näitä mäkäriä ole kuin pari viikkoa, mutta koira ainakin on ihan surkeana, kun koko alapuoli ja korvat on puremilla.

-Kuinka kauan yleensä kanat kärsii stressistä muuton jälkeen? Nämä on muuten ihan ok, mutta munia ei tule, ja kukon en ole kuullut kertaakan kiekuvan. Vai luuleeko nää nyt olevansa maailman ainoat kanat, kun muuttivat isosta "kanamaailmasta" paikkaan jossa ovat vaan he kolme? Pesiä on erilaisia, ja ainakin kukko osaa mennä pesään nukkumaan :smt003 , kanat nukkuu pesäkopin päällä.

-Jos ne munii, ja syö munansa, eikö siitä tosiaan jää edes märkää länttiä?

Vaikka ei silti, vaikka nää ei tekis munan munaa, jo se, että adhd-lapseni istuu toista tuntia päivässä lähes liikkumatta seuraamassa kanojen touhuja, tekee niistä vaivan arvoiset :smt038 ! (terapiakanoja)
kammomunanen

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Haa! Orpit munii, muna päivässä on putkahtanut nyt viikn verran. Lattialle, tai tänään jopa ulkotarhaan. Maantiekiitäjät (maattari/brahma) munii pesään pieniä sieviä, melkein valkoisia munia, niin siitä olen päätellyt, että lattialle ilmaantuneet isot ruskeat ovat orpin munia.

Kukko keksi sitten kiekumisen ilon juhannusaamuna, kun olis oikein nukkuttanut, ja vähän oli grillistä vissiin mennyt savua henkeen, kun päätäkin vähän särki. Niin eikös Pate vedä keuhkojen täydeltä neljän jälkeen, että: KUKKOKII, ja hartaasti ja pitkään :smt005 ! Vielä jäi siitä kiekaisusta tavallaan yksi tavu pois, mutta jos se tulisi sit seuraavalla kerralla, kun ei se sit taas kahtena aamuna sen jälkeen ole mitään puhunut.

Orpit on keksineet, että kun talon ulko-ovi käy, kannattaa käydä kurkkaamassa tuliko sieltä herkkuja. Ja jos minä menen kanalaan, niin orpit tulee vastaan nnin, että ei meinaa saappaalle olla oven takana tilaa, kun herrasväki on vastassa :smt055. Ja nyt on parina iltana ollut niin, että orpit tulee ulos kun minä menen laittamaan kanalan ovea kiinni, sit ne ei meinaa mennä sisälle, vaan pitäis seurustella heidän kanssaan. Lapsilla on hauskaa kun minä yritän lempeästi ohjata yhtä sisälle, niin kaks tulee ulos. Tänään onneksi älysin, että kun pidin kukon sisällä, niin kanat tulee perässä. Koko ajan maantiekiitäjät katseli moittivasti hyllyltään sen näköisinä, että miksei täällä saa rauhassa nukkua!
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Tuo kuulosti niin tutulta. :)

Meillä kanssa ryntäävät kunnon "kanalaukkaa" miljuunaa kohti kun kuulevat oven käyvän. Ovat siis pihassa "lähes vapaana" ;) Pelkää ihan alle jäävänsä. :smt005

Ja kanat ON terapiaa :smt003
Metu

Viesti Kirjoittaja Metu »

Heip, kertokaapa viisaammat orppien värien peritymisestä. Jos goldlaced kukko ja otan sinisen ja goldlacedin kanan millaisia jälkeläisiä saattaisi tulla. Lacedin kanssa vain laced? Sinisen kanssa lacedeja, bluelacedeja ja sinisiä? Ei se nyt noin helppoa ole, voisiko joku geeni ekspertti valaista minua. Kiitos.
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Miksi ostaa hautomakonetta, kun voi hankkia Orpingtonin.. viime viikolla hautoi neljä ja tänään innostui jo yhdeksäskin.. voi elämänkevät
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aina vaan kovenee halu hankkia noita buffeja :smt055 Onks täälläpäin ketään kellä olis myydä mulle pari kanaa ja kukko? Kuttula näyttäis pysyvän plussan puolella aikas hyvin ja taistelen vimmatusti kestopehkun kanssa, jotta saisin lämpöä ja omat kullannuppunikin kotiin! Tosin menee hankinta vielä ainakin ensi kuun puolelle, ellei maaliskuulle. Tipusta voisin sisälläkin kasvattaa, kunhan pidän ne sisällä sellasen kokosiks, ettei niille varmasti mitään tapahdu!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla ainakin on tarkoitus hautoa buffeja keväällä. :smt001
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ihanaa jos sais niitä ostaa! :smt044 Onko miten kaukana vaan tuo satakunta? Voisin ehkä saada veljen puhuttua ympäri niitä mun kanssa hakemaan... Nuo buffit ja siniset on niin sulosia :smt054
Metu

Viesti Kirjoittaja Metu »

Tahtoo lisää kanssa orppeja. Smari vieraillaan taas keväämmällä teillä kunhan silkkimammat saavat aikaisemmat tirppansa vierotettua ja innostuvat taas hautomaan. Faverolleja tuli viimeksi mukavasti ja noita sinivihreitä munivia. Nyt tahtoo orppeja, värillä ei ole väliä niin mukava tuo yksi kana tuolla on.
Vastaa Viestiin