Uusien kanojen totuttaminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kuusiaita.com

Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Hei kanakansalaiset!
Minkälaisia kokemuksia teillä on uusien kanojen totuttamisesta vanhaan kanalaumaan? Kuinka sujuu kivuttomimmin? Työnnetäänkö heti kaikki samaan tilaan vai olisiko syytä pitää jonkin aikaa "hajurakoa"?
Ana

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ana »

Itse laitoin suoraan samaan ja tarkkailin tilannetta, olin varautunut myös että pystyn eristämään ne tarvittaessa. Mutta eipä tarvinnut. Kyllähän ne tietenkin järjestyksensä selvitti, mutta ei kenellekkään mitään kuitenkaan käynyt. :smt001 Sanokaa joku viisaampi enemmän. :smt047
kesaheina

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

mulle tuli just pari uutta kanaa. sinne sekaan laitettiin.

toinen kukoista nakkeli ne pitkin seiniä ja löylytti lauman vanhat kanatki. kukko erotettii ja nyt on sopu laumassa tuon toisen kukon kanssa.

valkoinen kukko mahtaa lähteä kirveen alle. se on muutenkin vähän ollu semmonen vihasen olonen
kanamari

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja kanamari »

Miulla sujui loppujenlopuksi ihan hyvin. Ei kannata olla liian hellämielinen. Kyllä ne paikkansa löytää laumassa.

Hiissasin kanoja eestakasin monta päivää kun aina näytti siltä että joku saa selkään. Mutta sitten kyllästyin jatkuvaan siirtelyyn ja ajattelin että kyllä luonto hoitaa. Ja yks hyvä vinkki oli, että päästää kaikki, uudet ja vanhat, pihalle ns. ei kenenkään reviirille.

Kunhan on tilaa väistää.

Lykkyä, kyllä ne asettuu
kuusiaita.com

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Kiitos paljon kaikille vinkeistä! Kyllä kait se terve maalaisjärki tässäki asiassa pätee. :smt001
outi s

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja outi s »

Mä olen tähän mennessä linkassu vaan muiden sekaan,mutta kait se johtuu tosta kukosta,fiksumpaa saa hakea :smt049 Gille kertoo heti että juttu menee näin: "mää määrään ja ämmät tekee niinko mää sanon" Sillon kun fave-tirpat tuli niin tehotytöt meinas jotain uhitella,mutta Gille tunkes väliin ja homma oli sillä selvä,meillä ei kanat tappele.Piste.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No meille kun haettiin tuo Pikku-suklaa tuolta Koskelta muutama viikko sitten. Sinne laitettiin vaan muiden sekaan yöksi ja aamusella kun ovet avattiin, Pikku-suklaa jäi vähän kuin orpona menemään omia polkujaan. Muutamia päiviä meni kun liittyi laumaan ja oppipa syömään kokonaisia maissinjyviäkin sitten aikanaan. Aluksi ei niihin osannut suhtautua mitenkään.
Se on se peruslauman harmonia ja arvojärjestys, kun se on kunnossa, kyllä se uusikin sinne johonkin väliin sovittautuu.
kuusiaita.com

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Ihan hyvinhän tuo meni loppujen lopuksi. :smt001 Kukko veteli sutia aikansa ja elvisteli uusille, nyt ne nukkuu kaikki sulassa sovussa kanalassa..Sinne minä ne nakkasin kaikki uudet kerralla, kävivät sitten ulkona ja sisällä omassa tahdissa ja selvittelivät paikkaansa. Kattelin siinä vieressä jonkin aikaa ja sitten siirryin kauemmaksi, kun hoksasin että olin jonkinmoinen jännitysmomentti siinä vieressä. Huvittavinta oli kyllä se, että vanhat tuntui olevan "mustasukkaisia" jopa meistä omistajista..En tiiä onko mielikuvitusta vai mitä... :smt043
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Uusien kanojen totuttaminen

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meille tuli viikolla emo ja sen tytär 2kk:nen meille ja vastassa oli vaan yksi kana ja pikkuinen kukko.
Ensin se tepasteli rehvaana "haju" etäisyydellä mutta sitten sen uteliaisuus voitti ja meni lähemmäs.
Kopsautti kerran toista kanaa päähän ja kukko siitä sitten herrasmiehenä siirtyi sivuun.
Pari tuntia niitä seurasin että mitä jatkoksi muttei mitään, joten ihan rauhassa sai tutustua sitten toisiinsa.
Nyt kahden päivän jälkeen kutvottaa orrella vieretysten kukko hurmiossaan uudesta frouvastaan, mutta pikkuinen vaikka on utelias ja kesy niin ei ihan lähelle uskaltaudu.
Pikkuinen on kyllä lähettyvillä ja nukkuu yksi orsi alempana eli arvojärjestys tietty.
Joten hyvin ovat sopeutuneet :smt045
Nyt olisi tarkoitus kaksi hautomisen lopettavaa saman parven kanaa sekoittaa joukkoon saas sitten nähdä onko mustis kukko ja onko kanoilla välien selvittelyjä edessä. Toivotaan ettei. :smt017
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin