Koska hautomakone hyrräämään?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

SannaT

Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tipukuume nostaa päätään ja aloin miettimään, että milloinkas lataisi tuon pienen koneen omien kanojen munilla :smt003 (eka kerta)
Meillä on eristämätön hirsirunkoinen kanala, jossa kestopehku. Pakkanen tulee kuitenkin sisään jos ulkona jatkuvasti - 10 tienoilla.

Lämpölamppu on tälläkin hetkellä päällä, mutta miten herkkiä ne tipuset on?

Viikon verran sisällä voi pitää, mutta sen jälkeen saavat luvan lähteä keittiöstä :smt004
kukkokiekuu

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

SannaT kirjoitti:Tipukuume nostaa päätään ja aloin miettimään, että milloinkas lataisi tuon pienen koneen omien kanojen munilla :smt003 (eka kerta)
Meillä on eristämätön hirsirunkoinen kanala, jossa kestopehku. Pakkanen tulee kuitenkin sisään jos ulkona jatkuvasti - 10 tienoilla.

Lämpölamppu on tälläkin hetkellä päällä, mutta miten herkkiä ne tipuset on?

Viikon verran sisällä voi pitää, mutta sen jälkeen saavat luvan lähteä keittiöstä :smt004
Pienet ei pärjää kylmässä,omani 5viikkoiset partasilkkilapsoset ovat vieläkin saunan pukuhuoneessa lämpölaatikossa.Lähipäivinä, jos raskin luopua, vien ne lämpöiseen rehuhuoneeseen lampun alle.Pidin lapsoisia 3 päivää kuoriutumiskoneen lämmössä ennen laatikkoon laittoa.Viirut ovat potenssiin kymmenen vielä arempia kylmälle.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Hyviä ohjeita ja nyrkkisääntöjä löytyy täältä ohjetopicista

Siinä 5-viikon iässä alkavat pärjätä kanatiput 15-20*C paikkeilla. Jos lämpötila kanalassa laskee jopa pakkaselle, pitää höyhenpeitteen kyllä olla siihen mennessä kehittynyt jo kokonaan ennen kuin ovat ilman lisälämpöä.

Joten jos tila on niin vilpoinen, niin suosittelisin, että käynnistät koneen vasta keväällä ilmojen lämmettyä. Tai sitten varmistat lämpömittarilla, että tipuilla on kanalassa riittävä lämpö lämpölampun alla.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Saisitko ne kanaset hautomaan?
Jos emo tekee poikasia, niin pärjäävät hyvinkin viileessä.
Mutta lampun alla kasvaneet on tosi herkkiä ja palelevaisia.
Emma

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Emma »

Mulla on kone jo hyrräämässä :smt006

:smt041 vihdoin minäkin pääsen keskusteluihin mukaan -heh, kun on mistä keskustella. Mulla on tuolla hautomakone (ostin viikko sitten käytetyn) koekäytössä ja K-marketin luomumunat masussa -ei suuria odotuksia niistä, mutta ajattelin että varmistan säädöt ja kosteuden pysyvyyden yms koneessa ennen kuin laitan sinne muita munia kuten mun himoitsemiani rokkeja ja brahmoja :smt007 .

Meillä sikäli helppoa olis saattaa uusia tipuja nyt maailmaan vaikka kylmä olisikin, sillä meillä on entinen iso olohuone muutettu lintuhuoneeksi -siellä siis asustaa papukaijoja -kosteus on melko korkea ja lämpöä runsaasti ja ilmanpuhdistinkin pyörii tasaisin väliajoin (niin ja siivoojatäti -siis minä- käy siellä imurin kanssa heilumassa kaks kertaa päivässä), sinne ajattelin tipuja laittaa lämpölampun alle kasvaan omaan pikku tarhaansa, kun ensin vahvistuvat keinoemossa.
Suvianne

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mukava kuulla Emma! Pidän peukkuja!!
Emma

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Emma »

^Kiitos -heh, ei mulla vielä täällä oo ees siitosmunia joita alkaisin koneessa hautoa, mutta niitä odotellessa tässä yritän epätoivoisesti toimia :smt045 juuh, intoa löytyy nyt.

Niin ja vielä sen verran jotta, sittenhän ne tuolta lintuhuoneesta siirretään -ne tiput ihan oikeaan kanalaankin kunhan ilmat tässä sen sallii -niih, jos joskus meille nyt niitä tipuja ees tulis tai munia joita hautois :-"
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä systeemi Emmalla tuo koneen testikäyttö! Ja saattaahan sieltä joku tipukin vaivan palkaksi tulla. Moni tekee malttamattomuuttaan sen tempun, että tällää siitosmunat heti koneeseen, vaikkei ole tietoa koneen säädöistä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voih, mä haluan kanssa papukaijahuoneen :smt007
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakatin

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Niin mäkin haluaisin papukaijahuoneen, mutta sitten mä haluun myös sen siivooja-tädin joka imurois kaks kertaa päivässä. :smt003
Nimumerkillä roikkuu mieluummin muniksessa, kuin menee imuroimaan kissojen huonetta :smt003
Emma

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Emma »

Kiitos rohkaisusta HiltaH!
Nyt menee OT mut papukaijat on kivoja ja siivoominen on mukavaa :smt050
:smt049 kuka tällästä kainalokanasta voisi vastustaa :smt049
Kuva
Suvianne

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hieno on lintu vaan vielä hienompi tatska!!!!
SannaT

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Niin, ei sitä vielä voi laittaa, koska voi tulla vielä todella koviakin pakkasia. Lämpölampulla saan tipujen asumuksen siihen 15-20 asteen tienoille, vaikka muualla kanalassa olisikin nollan paikkeilla.

Meillä oli viimeksi kun noita nykyisä kanoja haudoin, niin tiput ensimmäisen viikon keittiössä ja sen jälkeen kuukauden ainakin lämpimässä autotallissa.
Mutta sinne enää en viitsi laittaa, koska sitä pölyä oli koko autotalli täynnä ja pölyjen pyyhkiminen autotallissa on jokseenkin hankalaa :smt004

Tosi hienolta kuulostaa kyllä Emman lintuhuone!
kanamummo

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

On ihana papegoija, mutta tatska on kylla LAink-tasoa! :smt023
Emma

Re: Koska hautomakone hyrräämään?

Viesti Kirjoittaja Emma »

:smt005 Voi teitä -hautomakoneestahan tässä...nih ja tatskan olen ihan itse omin käsin tehnyt, kiitos siis kommenteista.
Vastaa Viestiin