Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Matti

Maatiaiset

Viesti Kirjoittaja Matti »

Vaikka tässä oon niin vannoutunut Brahma-fani, niin nyt on alkanu kiinnostamaan maatiaiset. Josko sitä ei kuitenkaan ottais niitä brahmoja vaan maatiaisia?

Nyt totaalinen ummikko :roll: kyselee taas. Niitähän on vaikka kuinka montaa eri kantaa. (Tähän mennessä oon törmännyt: piikkiöläiseen, horniolaiseen, alhoon, savitaipaleen, kiuruvetiseen kantaan. Niin ja Tyrnäväläistäkin jollakin oli.) Onkos olemassa jossakin näkyvillä mitä kaikkia maatiaiskantoja niitä oikein on olemassa?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ootko käyny Pikkusiiven sivuilla? Sieltä saattaisi löytyä. Olen lukenut, että erillisiä kantoja on reilu kymmenkunta.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

http://www.siipi.info/psp/maatiaiskana.html
Tuossa linkki sinne sivulle.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Löysin sattumalta aika kattavan listan, osoitteen olen tietty hukannut.
Kuva

Tuo on muutamia vuosia vanha lista, kanamäärät ja munintaprosentit on varmasti nousseet.
Noita kantoja on vähän yhdistelty, jussilan ja jämijärveläinen kanta ainakin todettiin samaksi jonkun kolmannen kanssa, joku kanta otti ja kuoli sukupuuttoon.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tästä löytyy viime vuotinen lista klikkaamalla Tiedote 1-2006-kohtaa...
http://www.mtt.fi/monimuotoisuus/maatiaiset13.html

Ilmajokelaisella kannalla ei ole enää säilyttäjää, mutta mahtaisiko sitä olla jollain muulla tallella :?:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No, tuo laittamani taulukko onkin sitten melko turha. Tosin noista vertaamalla näkee, että lähes kaikki kannat on kasvaneet tosi nätisti. Silti monen kannan koko on pienentynyt vuodesta 2004 vuoteen 2005. Mikä kumma siihen on syynä? Puolitoista vuotta sitten kun koitin saada ostettua maatiaisia, oli joka toisessa huushollissa käynyt paha petovahinko. Myös tosi usea tila oli laittanut kaikki kanansa pois. Säilyttäjä, jolta sain viimein ostettua muutamat lintuni, kertoi monien ihmisten luopuneen kanoista alkuinnostuksen laannuttua. :?
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minulta Matti saat listan haluamastasi kannasta/säilyttäjän.
Itselläni on Alhoja, vaatimattomia, hiljaisia, hyviä hautojia, joskus kiusallisen hyviäkin, munivat mielestäni melko hyvin, karkeasti ottaen läpi vuoden 5 munaa/vko.
Ovat sopuisia ja kesyyntyvät hoitajaansa, eivät siedä ulkopuolisia ihmisiä, piiloutuvat.
Kukot pärjäävät yleensä melko hyvin keskenään kunhan alusta alkaen marssijärjestys on selvä.
Pidän Alhojen tavasta vapaana ollessaankin tuosta omaan tarhaan sitoutumisesta, ei tarvitse iltaisin haeskella tarhaan.
Alhot elelevät vapaana hyvin pienellä reviirillä, meillä käytänntö on ollut, että kanat elävät n 50mx20m alueella.
Hyvät ravinto-/juoma-/kylpyolosuhteet pitävät Alhot hyvin pienellä alueella.
Alhot ovat hyvin oppivaisia, ne tulevat kutsusta luokse, helposti oppivat jopa kerjäämään herkkupaloja, ovat siis hoitajalleen erittäin seurallisia ja leimautuneita.
Kokonaisuudessaan minun ihannekanojani, en muuta osaa sanoa.
Muusa

Re: kanarodut

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Löysin sattumalta aika kattavan listan, osoitteen olen tietty hukannut.
Mitähän noi ton taulukon "AFE in weeks" ja "rate of lay" mahtaa tarkoittaa? :oops:
Moilanen kirjoitti: Pidän Alhojen tavasta vapaana ollessaankin tuosta omaan tarhaan sitoutumisesta, ei tarvitse iltaisin haeskella tarhaan.
Alhot elelevät vapaana hyvin pienellä reviirillä, meillä käytänntö on ollut, että kanat elävät n 50mx20m alueella.
Toi kuulostaa niin kivalle ja kätevälle ominaisuudelle (varsinkin kun mulla oli etenkin silloin kun meillä asui se yksi hybridi, ongelmana se että kanat käpsytteli tielle ja tukki liikenteen :oops: ) että kiinnostaisi tietää löytyykö samaa ominaisuutta muistakin kannoista?

Noita Hiltan lukemia tiedotteita en oo koskaan nähnytkään, pitää lukea joskus paremmalla ajalla... :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niin ja mä nyt vielä rohkaisen Mattia (ja muitakin) ottamaan maattareita, koska suomalainen maatiaiskana on kuitenkin rotuna vaarantunut, ja sen kaikki kannat ovat edelleen joko uhanalaisia tai kriittisesti uhanalaisia.
Brahmat ei kait ole uhanalaisia :wink:
Mäkin otan maattareita heti kun saan hankittua semmoisia jostain :roll:
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitoksia mielenkiintoisista tiedoista! :D Täytynee ottaa selvää noista eri maatiaiskana kannoista (jos niistä nyt jostakin tietoa löytyy). Sitten voisin, Moilanen, kysellä sulta jonkin tietyn kannan säilyttäjää. :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa, afe tarkoittaa muninnan alkamisikää, rate of lay on munintaprosentti.

Maatiaiskanat on kannasta riippumatta kutakuinkin samanlaisia, säilyttäjätila tuntuu olevan suurempi tekijä kuin kanta. ...Joskaan en väitä olevani ekspertti tässä(kään :lol:) asiassa, kun en ole käynyt kuin parilla maatiaiskanatilalla henkilökohtaisesti. Maatiaiset munivat kohtuudella ja lisäävät itse itseään. Kanat on monesti tosi vaatimattomannäköisiä, joko musta- tai ruskeasävyisiä, kukot taas voi olla hyvinkin värikkäitä. Luonteeltaan maattarit on vilkkaita, uteliaita, älykkäitä, käytännöllisiä, kiinnostuneita ihmisistä ja kohtuullisen helposti kesytettävissä. Ne etuntuvat olevan myös aika suvaitsevaisia ja sopeutuvaisia. Ne eivät tarvitse kovin lämmintä talvikanalaa, kunhan vaan vesi ei jäädy, ruokansakaan suhteen ne eivät ole kovin vaativaisia.

Maattareita on nykyisin jo niin monella tilalla, että niitä on suht helppo hankkia, eivätkä ne ole enää kovin tyyriitäkään. Silti rotu on uhanalainen, sitä olis tärkeää lisätä ja levittää ympäri pienkanaloita. Omasta mielestäni maatiainen on paras kana kotitarpeiksi.
Mitenkähän, jossain oli juttua mille fleurien ja joidenkin isojen kanojen yhteislaumasta. Mahtaisiko brahmoilla ja maatiaisilla olla niin paljon kokoeroa, että sama onnistuisi niilläkin?

Täällä on ihana keskustelu kanoista ja mm. kasvimaista. :D http://www.lampola.org/index.php?topic=700.0
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mä luulen, ettei kannat säilyis puhtaina...meinaan maatiaisten ja brahmojen kokoero on senverran pieni, että kukot saattais kiinnostua. Meillä Pekko(kääpiökoch) polki ankkoja.. noo ei IHAN onnistunut. Mulla on kääpiön ja maatiaisen sekoituksia ja kun ihan näyttäis, että syksysissä poikasissa olis vähän brahmaväriä mukana :roll:. Jos viralliseksi säilyttäjäksi aikois ei varmaan onnistuis vapaa lauma.. tälläin epävirallisesti... villikananjalostamossa, ei oo ongelmia, siis kyllä pärjääilevät kaikki sikin sokin pihalla.( mää oon aika hyvin onnistunut jalostustyössä..yks pienikokoinen lensi jo ison kuusen latvaan ja oli karkuteillä -18 asteen pakkasessa)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Moilanen hei - hoi! Mitenkäs se sun lista näyttää…montako säilyttäjää löytyy Pohjois-Suomesta ja miltä paikkakunnilta? Viitsitkö tutkailla? Nimittäin mtt: n mukaan löytyy kaksi säilyttäjää Pohjois-Karjalasta, yksi Savosta, yksi Pohjanmaalta ja yksi Etelä-Lapista. Kaikki muut olisivat tämän mukaan Etelä-Suomen läänin alueella. Mun tuttavat muutaman kilometrin päästä sanovat olevansa säilyttäjiä ja asutaan kyllä Kainuussa…Nimiä en tietenkään ole vailla, mutta ne paikkakunnat olisi kiva saada selville…

(En kyllä itse ole rupeamassakaan säilyttäjäksi, vaikka erittäin kiinnostava ja hatunnoston arvoinen asia onkin! Jos meillä joskus ruvettaisiin hautomaan, niin tekisin "maunut"=niistä tipusista tulisi risteytyksiä…Perusteluna: olen ihastunut kanoihini/kukkoihini yksilöinä en minkään rodun tai kannan edustajina…että näin.)
Moilanen

Kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin minä jäin oikeastaan odottelemaan tuon Matin kommentteja lähinnä mikä maatiaiskanta häntä kiinnostaisi. Eri kantoja nykyisellään erotetaan yksitoista.
Seuraavia poimintoja Pohjois-Suomesta;
Ylitornio 1 tilaa Piikkiöläinen
1 " Savitaipaleen
Suomussalmi 1 " Kiuruvetinen
Sotkamo 1 " Tyrnäväläinen
Sotkamo 1 " Savitaipaleen
Otin aluekäsitteeseen Kainuunkin mukaan, luettelo on n vuoden ikäinen ja olen koettanut päivittää sitä. Uusia tulee harvakseltaan ja vanhojakin sillointällöin tippuu pois.
Eipä tuo pitkä lista ole mutta pitää muistaa, että kanaperinne pohjoisen Suomen osalta on lähes olematon kun tarkastellaan tuommoista sadan vuoden jaksoa.
Maatiaiskanoja lienee Suomessa nykyisin yli tuhannen kappaleen verran olisiko tuo arvio viimeksi ollut jopa puolentoista tuhannen luokkaa.
Niin muuten sitten tämä meidän listamme, melko paljon maatiaisia, puhtaita kantojakin. Eivät ole mukana kaikki, johtuen siitä, että listani on ns säilyttäjälista.
Miksi muuten olette niin ujoja, että edes kotikuntaa ei ole merkitty tietoihinne monenkaan osalta?
Helpottaisi huomattavasti kommunikointia esimerkiksi hankintojen/vaihtojen jne osalta kun heti näkisi, että tuohan on naapurikunnasta tai muuten kohtuu matkan päässä.
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Huomasin muuten Hilta sinun pienellä kirjoittamasi kommentin vasta nyt.
Siitä säilyttäjärekisteristä, en itsekään näe sitä minään itseisarvona, itseasiassa ns rotupuhtaus on minulle vieras arvo.
Kaikki seitsemän jäljelläolevaa rekikoiraanikin polveutuvat omista risteytyksistäni, käyttökelpoisuus, käsiteltävyys jne, ratkaisevat.
Niin ja niistä maatiaisista, olen vain ihastunut Alhoihin niiden hienojen ominaisuuksien mm esim sellainen arkipäivän viisaus, vaatimattomuus ja ennenkaikkea, ne ovat meillä ainakin hyvin seurallisia, siksi en halua mitään uusia piirteitä laumaani. Yksilöitä muuten meillä kaikki ovat, kaikilla nimet, tunnisterenkaat jne.
Tämä edellämainittu vain sen takia, ettei joku käsittäisi minua jonain "puhdasrotuisuusintoilijana."
Vastaa Viestiin