munien läpivalaisusta taas kerran

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

munien läpivalaisusta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Bongasin tuolta säilyttäjäkirjeestä kohdan, missä luki että hedelmöittyneet munat voi perkata pois ennen haudonnan aloittamista. Mistä niistä silloin tietää mitkä on hedelmöittyneitä, eikö ne näytä kaikki ihan samalta alussa???? Vai ymmärsinkö nyt jotenkin väärin tuon vaikka monta kertaa luin?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jahas...mä kyllä tipuin nyt ihan pihalle. Siis, ettäkö hedelmöittyneet munat pois ennen haudontaa :smt005
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

ääk, mitä mää kirjotan! Siis pois tietysti otetaan ne hedelmöittymättömät! :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mut.. eihän sitä voi nähdä mitenkään, ennen haudontaa....
ja sittenkin vasta useamman päivän päästä varmasti..
Että mitäköhän ne nyt tarkoittaa?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ei kyllä munkaan päähän millään mahdu ajatus, että läpivalaisemalla voisi tietää mitkä munat on hedelmöittyny ja mitkä ei ennen haudontaa :smt017 :smt001
Jos sillä yritetään tarkottaa sitä et muutaman päivän haudonnan jälkeen :smt017

Tai jossainhan oli joskus jotain veripilkusta tai jostain jotain ????????
Enpä tiiä sitte.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä siellä hedelmöittyneessä munassa pitäisi näkyä piste. Minä en ole sitä koskaan onnistunut näkemään, pitäis kai olla parempi läpivalaisusysteemi ku mulla. Mä oon käyttäny otsalamppua. Sen ku laittaa ihan munaan kiinni, näkee viikon haudotuista munista kirkkaat tosi helposti.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minäkin ihmettelin samaa. Enkä tajua. Meillä yleensä kun olen hautonut niin melkein jokainen muna lähtee itämään. Mutta jos taas syön munat niin harvoinpa niissä mitään pistettä näkyy. Joskus olen kiinnittänyt huomiota että keltuaisen pinnalla on pieni tumma läntti ja ajatellut että olisiko se se niinsanottu alkiolevy. Mutta tosi harvoin, yleensä munat ovat ihan "kirkkaita"... voisi kai tässä kehitellä jonkun teorian miten painovoiman vaikutuksesta munan rikkoessani se alkiolevy putoaa pohjimmaiseksi enkä huomaa sitä kun se jää kulhossa tai pannulla keltuaisen alle piiloon :toothy5:
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuon minäkin olen huomannut, että nuppineulanpäätä pienempi läntti on jossain munissa. Mutta ei sitä nää jos niitä ei riko.
Kaikki munat on kirkkaita läpivalaisussa, oli ne sitten hedelmöittyneitä tai ei. (piti koittaa)
Mullakin yleensä kaikki munat lähtee itämään. Että ois pitänyt nähdä jos on eroja.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Tungen tänne hihkuttelemaan mun elämäni ensimmäistä läpivalaisua... Meidän pannari sai siis munat allensa perjantaina ja eilen illalla pimeässä jaloittelutin sitä pannaria (ai kamalaa, ne plöröt! se haju) :smt078

No mut siis se läpivalaisu, kun mulla kerta oli lamppu kädessä ja kanalassa hämärää, niin ajattelin että ei siitä varmaan haittaakaan ole, munat siis haudottu neljä päivää ja mun mielestä (ellei ole kuoren säröjä) niin parissa oli ihan selkeästi hämppistä, parista ei näkynyt ei sitten yhtään mitään eli tyhjiä lienevät. Munathan on alhojen vaalean beigejä väriltään, tuskin haittaa läpivalaisu-hommissa. Mutta siis kysymys on, että voiko elämänsä ensimmäistä läpivalaisua tekevä nähdä millään neljän päivän ikäisistä mitään? Vai kuvittelinko mää vaan kaiken :smt017

Mä nyt siis uhallakin haudotutan noita, saakoot sitten matokuurin heti kun alkaa syömään, jos sieltä mitään nyt lopulta sit tulee.

Ainakin meidän pannari oli ihan oikea äiskä, se jaloitteli nytkin aamulla vähän (peitin munat Minnimannin vinkin mukaisesti (villahanskoilla) siksi aikaa) ja sitten hetken päästä pannarille tuli kamala kiire takaisin, ei kelvannut ruoka eikä juoma millään, joten päästin kanan pälkähästä ja laskin takaisin kakuttamaan, se oli niin onnellisen näköinen, et melkein kateeks käy :love7:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on mennyt ohi, että miksi peität munat siksi aikaa, kun emo on jäähyllä? Sehän on kuitenkin ihan tarkoituksenmukaista, että munat silloin vähän jäähtyvät, luonto sen on niin järjestänyt. Se vaikuttaa mm. sikiön verenkierron kehitykseen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

ann75 kirjoitti:Mutta siis kysymys on, että voiko elämänsä ensimmäistä läpivalaisua tekevä nähdä millään neljän päivän ikäisistä mitään? Vai kuvittelinko mää vaan kaiken :smt017
Miksei voisi? Tehokas lamppu ja riittävän pimeä tila, niin kyllä ne hämikset hyvin näkyy! Eli voisin jo onnitella tulevista tipuista :smt007
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

no mä peitin tietenkin, ettei ne palellu :smt005

meil on kanalassa just plussalla, mut ei montaa astetta, voikos ne sit kuitenkin jättää jäähtymään vaikka esim n. 10 minuuttia jaloittelun ajaksi?

Tää on siis eka haudonta koko perheessä ja yritän pitää jalat maassa. tässä on niin monta mutkaa vielä matkassa, että vielä ei oteta onnitteluja vastaan mutta kiitos kuitenkin :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ann75 kirjoitti:meil on kanalassa just plussalla, mut ei montaa astetta, voikos ne sit kuitenkin jättää jäähtymään vaikka esim n. 10 minuuttia jaloittelun ajaksi? :smt003
Joo, voi jättää ja on ihan hyväkin jättää. Ei ne munat siinä ajassa (tai vähän pidemmässäkään) läpi saakka kylmene.

Onnea vain haudontaan! Paras ohje onnistumisen takaamiseksi on varmastikin, että anna emon hoitaa homma ja pysyttele pois haitolta! :smt005
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

hurraa! Sit mä meen kohta vippaa mamman taas jaloittelee ja pakotan sen syömään ja juomaan jollain konstilla vielä. (paitsi et söin just itse lounasta enkä voi riskeerata ihan heti, ne pläjäykset meinaan.. huh..)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Annahan sen nyt ihan itse hoitaa itsensä. Kyllä se käy syömässä ja juomassa. Se haluaa tehdä sen silloin, kun on varmasti sen omasta mielestä rauhallista ja turvallista, eli luultavasti juuri silloin, kun sinä ET ole siellä. :smt002
Vastaa Viestiin