Munat piippaa!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Gizzmo

Munat piippaa!

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mulla on kolmella kanalla munaa alla ja tänään piipitti kääpiökutsin alla olevat hampurilaiset.19 päivä tänää yritin ajottaa ne niin et ne ois kuoriutunu huomenna kun on uusikuu.(kolmena päivänä ennen uuttakuuta on kaikista huonoin ajankohta minkään syntymälle).

Sitten on tulossa toiselta kutsilta milletipuja sunnuntaina. Itse millemammalla oli huonompi tuuri munien suhteen;laitoin sille eilen uudet munat alle kun sen ensimmäinen pesä oli mystisesti tuhottu.Pesä oli korkealla katonrajassa olevassa kaapissa missä on liukuovi.Jouluaattoaamuna ihmettelin ku munat oli vieriny pitkin kaappia.,siis ne 3 mitkä oli enää ehjänä.loppuja ei näkyny missään.No petasin sitten uuden pesän ja 8 hampparimunaa.Ja laitoi vielä liukuoven niin kiinni että vaan pieni millekana siitä sopii sisään.

Oltiin sitten yks yö poissa sukulaisissa ja kun menin kanalaan seuraavana päivänä niin ROKKIKANA SE SIELLÄ PESÄSSÄ SEISOO JA HÄÄRÄÄ! kaheksasta munasta 2 enää jäljellä.Mulla oli tarkotus siirtää millet niiden omaan osastoon mutta kun tää mamma keksi just alkaa hautoon siellä rokkipuolella.
Ei muuta kun kolmatta kertaa munaa alle ja hampparimunia ei ollu ku 1 niin jouduin laitta orpingtonin munia vaikka ne on ollu nippa nappa 2 viikkoa omassa karsinassa.Saas nähä tuleeko puhdasta orpia.
Jäin sitte kanalaan seuraamaan mikä rokkikana sinne menee ja ei menny ku muutama minuutti kun syyllinen oli taas kiipeämässä munansyöntiin.Tää kyseinen rokki meni nyt kolmeksi viikoksi lomailemaan orpilaan....
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

valtavaa dramatiikkaa siellä! :smt017
Mut onnea ja peukutusta piippaaville, kerro miten etenee :smt001

Voi nyt mulla on viirukuume ja ankatkin on jo pohjustettu, kevääksi saa sit tulla jos on tullakseen (eli pitääkin laitella ilmoitusta valmiiksi, jos ankkalapsia on ylimääräisiä (valkoisia pieniä lättänokkia :smt003 ))
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munat piippaa!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Gizzmo kirjoitti:Tää kyseinen rokki meni nyt kolmeksi viikoksi lomailemaan orpilaan....
Aivan oikein mokomalle munarosvolle :smt019
Laitapa kuvia tipuista! Mielenkiintoinen juttu tuo uusikuu...enpä ole koskaan kuullutkaan.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Eilen illalla kun kävin vielä kanalassa nii oli yks tipu kuoriutunu ja aamulla se oli sitte vainaa :smt009 .4 muuta on vissiin tullu ihan aamusta.5 munaa sillä vaan oli alla.(miks mä olin laittanu vaan 5? idiootti)

Niin mä olen tällänen kuututkija (omistan kaikki suomennetut kuukirjat),ja paras ajankohta kuoriutumiselle olis täysikuu.Mut vaikeahan se on ajottaa justiinsa siihen ajankohtaan mutta edes kun sais kasvavalle kuulle sen kuoriutumisen.

Ne 3 päivää ennen uusikuuta on ns.hävityspäivät eli jos vaikka kaadat pajukkoa niinä päivinä nii eivät verso takasin.Eipä ole kovin suotuisa ajankohta pienten hentoisten tipujen kuoriutua.Olis munkin pitäny laittaa noi munat alle päivää myöhemmin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En halua kysyä, mutta kysyn kuitenkin... Onko ihmislapsen kuoriutumisessa sama homma?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Itseasiassa on.Ja täydenkuun aikana syntyykin tavallista enemmän vauvoja.Nämä lapset saavatkin terveen ja elinvoimaisen kehon.Suotuisaa on myös syntyä kasvavan kuun puolella ylipäätään.

Vähenevän kuun puolella syntyneet ei oo yhtä terveitä,ennenvanhaan jopa vietiin epäsuotuisaan aikaan syntyneet vauvat suolle koska tiedettiin että ne ei selviä aikuisikään kuitenkaan.(kamalaa).

Nykyään kyllä vauvojen terveys tuhotaan ensimmäisen elinvuoden aikana pumppaamalla kehittymättömään elimistöön sen seittämän taudinaiheuttajaa rokotuksina....asia josta voisin pitää kunnon palopuheen mutta eipä mennä ohi aiheen....

Se on harmillista miten tää kuun vaikutus kaikkeen on teknistymisen myötä vaipunut lähes unholaan.Kuutietoutta pitäis opettaa kouluissa.
Suosittelen kyllä kaikille alkaa opiskelemaan tätä äärimmäisen kiehtovaa asiaa.Elämä muuttuu helpommaks kun osaa ajoituksen taidon.

Ja ettei asia olis liian yksinkertainen myös se missä aurinkomerkissä kuu on vaikuttaa siihen ajoitukseen......
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kuva
Kuva-arvoitus;etsi 2 tipun naamaa

Kuva
Hampurilaistipun selkäkuvio on ihq!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Upean ihanat kuvat!!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tiput ovat somia kuin mitkä mutta kyllä niitten kauneus kalpenee emon rinnalla, ihana väritys! :smt007
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Onhan toi splash ihan kaunis.Mut kyllä hamppareiden silver spangled aikuisena on vielä kauniimpi.

Laitoin emon ja tiput jyrsijähäkkiin ulkorakennuksen lämpöiseen huoneeseen missä nämä kylmänarat rotupuputkin asuu.sielä on 18 astetta.Ei tartte sitte sählätä lämpölamppujen kanssa kun se autotallikanala misä noi kutsit asuu ei mikään kauheen lämmin ovista falskaa niin paljon.

Pitäis hommaa lisää noita jyrsijähäkkejä just talvitipuja varten.
Harmi kun lähin ikea on niin kaukana vois muuten hommaa niitä Muusa tipuloita.Nykyään eläinkaupasta löytyy ihan törkeen isoja häkkejä.Pitää olla paku et saa kyytiin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kaunis emo on kyllä! Wau! :smt007
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

MUNAT PIIPPAA PART 2:
Toisen kutsin munat piippasi maanantai-iltana ja eilen sitten niitä kuoriutu,ainakin 5 tipua tullu en oo tarkemmin kattonu.Mahanalus täynnä.En koskaan muista montako munaa laitoin alle.Sen verran näin että se ainoa hampurilaismuna on tullut tipuksi(metamorfoosi tapahtunut hänelle).Muut munat on Mille fleuria.Tää kana kun poistui pesästä syömään kesken kuoriutumisprosessin.
meinas pieni hampurilainen kohmettua sinä aikana.Onneks olin pihalla ja kuulin kuinka tiput hädissään piipitti kun hölmö teiniäiti lähtee safkalle.

Kuva

Kuva
Mikähän siinä oli että edelliset kuoriutu 19 pvä ja nää 21? siis 2 päivää eroo.munat yhtä tuoreita.sama lämpötila molemmilla emoilla.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Ihania kirjavia tipusia :smt007
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Gizzmo sulla on ihku kana :smt055
tahtoo tuollasen tahtoo
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Ai kumpi kana? jos tarkotit tota kirjavempaa,"Hakkaraista",täytyy sille perustaa oma fan-club.
Toi toinen on Mönkkönen.
Täytyyki haudottaa Hakkaraisen seuraavat omat munat jos tulis lisää tota splassiä.
Vastaa Viestiin