Vanha kana/nuori kana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kanamummo

Vanha kana/nuori kana

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

eli onko havaintoa tekeekö kumpi enempi kanapuolisia tipusia? Oma veikkaus olis et vanha kana tuottas tyttöjä enemmän, kuis muut aattelee?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mäpäs aattelisin, ettei kanan iällä ole mitään merkitystä, tyttöjä ja poikia tulee kutakuinkin puolet ja puolet. Mutta jos oikein tuumaamaan rupeaa, niin siittiöhän sen sukupuolen määrää, ei munasolu. Eli tuleeko vanhasta kukosta enemmän tyttö- vai poikatipuja nuoreen kukkoon verrattuna. Kaikilla lajeilla taitaa syntyä uroksia hitusen enemmän kuin naaraita, siihen on syyksi arveltu, että josko x-kromosomia pienemmän y-kromosomin sisältävä siittiö olis hitusen kevyempi ja siten vilkkaampi. Veikkaan, että vanhan kukon siittiöt on laiskistuneet ja pienellä painoerolla on entistä suurempi merkitys. Eli että vanha kukko tuottaisi enemmän kukkotipuja kuin nuori kukko. :smt003 :smt002 :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitä useammin kukko astuu sen varmemmin tulee kukkoja. koska y-siittiöt ovat lyhyt ikäisempiä kuin x ja prosentuaalinen mahollisuus kukkoihin lisääntyy, kun on tuore tavara. Tämä koskee ihmisiä myös. On kuulemma tutkittu juttu.
Jo vanha kansa sanoi että ei sillä kirveellä mitään siellä sängyn alla tee vaan eka lasti poskille ja toine sisään niin tulee taloon poikia.
Anteeksi karu kielenkäyttöni. Tämä on vain toisinto noin 86 vuotiaalta papalta joka oli sitä mieltä että pitää synnyttää painioita!! :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vitsi mää luulin et kanalla munasolu määrää sukupuolen :smt005 Pitääpä googlettaa... :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Löyty:
Päivi Siipikarjaliitosta vastaa: 04.06.04
Sukupuolen määräävät perintötekijät ovat kehittyneemmillä eliölajeilla sukupuolikromosomeissa. Yleensä sukupuolikromosomeja on kahta tyyppiä, nisäkkäillä X ja Y, linnuilla Z ja W. Nisäkkäillä kuten ihmisellä jälkeläisen sukupuolen määrää uros, jolla on kromosomistossaan sekä X- että Y-kromosomi, kun taas naaraalla on kaksi X-kromosomia eli Y puuttuu. Linnuilla on kuitenkin päinvastoin: naaras tuottaa kahdenlaisia munasoluja, Z ja W, mutta koiras vain yhtä eli Z-kromosomia sisältäviä siittiöitä. Jos kanan Z-munasolu hedelmöittyy, jälkeläisestä kehittyy kukko (ZZ), jos hedelmöittynyt munasolu on ZW, siitä tulee kana. Itse asiassa poikasen sukupuoli onkin määräytynyt jo ennen munan hedelmöittymistä!

Joitain nettisivuja, joilla asiasta enemmän: http://www.edu.lahti.fi/~verkko/bi/II_perinnoll.htm http://www.helsinki.fi/~lhalkka/KrMaa99 ... romos.html http://marsa_sellers.tripod.com/geneticspages/page0.html
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No ja tähän se perustui, kun joskus luin jostain, että joku vanhempi henkilö väitti, että hän erottaa jo munasta, kumpaa sukupuolta siitä tulee ja haudottaa sitten haluamansa määrän kanoja ja kukkoja. Kerroin siitä kerran Wuohettarelle ja yhdessä naureskeltiin, että ei siinä ole mitään järkiperusteita.. Mutta kun se sukupuoli kerran on jo munassa, niin jättäähän se sitten tällekin väitteelle jonkinlaisen mahdollisuuden totuuteen. (Eipä silti, että vieläkään asiaa uskoisin..)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti:Mutta kun se sukupuoli kerran on jo munassa
No oishan se siinä jo sittenkin jos sukupuoli riippuisi munasolun hedelmöittäneestä siittiöstä :smt017

Mutta aina vaan oppii uutta! En minäkään tiennyt että linnuilla sukupuoli riippuu munasolusta eikä siittiöstä.

Meillä on nyt lähestulkoon vain nuoria kanoja ja tiput ovat olleet aika tarkkaan fifti-fifti kanoja ja kukkoja.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuo oli minulle ihan uutta. Olipa mielenkiintoista!!!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ohoo, kiitos Kanamummo tiedosta.. :smt001 Mä olin aivan siinä uskossa, että siittiö olis aina se määräävä. Onkohan siitä sitten jotain etua, että linnuilla asia onkin toisinpäin?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olis jännä tietää vaikuttaako esim kanan ikä siihen minkälaisia munia tuottaa..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tiedän mummelin joka valkkasi munista ne joista tulee kana. En uskonut sitä oikeen millään, mutta kuulemma kun se valisi 12 munaa niin tuli aina 12 kanaa. Ja jos halusi myös kukon, niin sitten tuli 11 kanaa ja 1 kukko.

En siis ole kyllä itse nähnyt, mutta todeksi sitä on vakuutettu. Koikeilin joskus itsekkin niillä neuvoilla, mutta ei se nyt ihan noin mennyt :smt017 Olikohan harjaantumisen puutetta vai mitä :smt003 :smt004
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Uutta tietoa kyllä minullekin. No, koskas joku tietäväinen paljastaa että miten sen munasta jo erottaa, että päästään kaikki kotona kokeilemaan?? :smt003
tarhuri

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Melenkiintoisia teorioita. Sanokaas miksi minun omat kanani tekivät tänä vuonna 9 kanaa ja vain 3 kukkopoikaa. Valitsin hautovan kanan alle keskikokoisia ja pienempiä munia... oliskohan siinä jotain taikaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Toisaalta jos sen munista näkisi, niin uskon että isoissa siitoskanaloissa ei syntyisi puolet kukkoja...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä tiedän tarinan, jonka mukaan pappa osasi valita munista sukupuolet. Pyydettiinpä pappa valitsemaan tusina vain kanatipuja tuottavia munia, mutta kaikista tuli kuitenkin kukkoja :smt005 Taitaa olla legendaa, että jo munasta voisi sukupuolen määrittää...Jos joku sen oikeesti keksii, niin melkoisen bisneksen voisi saada aikaan :smt006

Pst. smari: lähetä mulle vain niitä munia, joista tulee kanoja :smt040
Vastaa Viestiin