Apua, en voi kun tunnustaa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

viiru

Apua, en voi kun tunnustaa

Viesti Kirjoittaja viiru »

Nyt on vatsa ihan kipeä ja karsea paniikki.

Candelalla oli siis yksi oma muna,
kun hain hakalasta puolihaudottuja sen alle.
Hakalan emäntä sanoi mulle ihan selvällä suomen kielellä, että heitä suosiolla pois ja anna Candelan hoitaa nyt tipunsa. No enhän mä totellu.

Muna oli sen alla siihen asti, että se lähti ihanien tipujensa kanssa pesästä. Eli kolme päivää alle lasketun ajan.
No aattelin sitte että nyt kyllä vippaan sen pois, mutta tein kuitenkin vesitestin ja sehän kellui ja heilui.
Aivot raksuttaen päädyin sitte epätoivoiseen yritykseen. Laitoin munan viilipurkkiin ja purkin vähän isompaan purkkiin,jossa on terraariolämmitin, koko komeuden laitoin akvaterraarion saarelle keikkumaan ja siihen jätin.

Kosteusmittari näytti 90 ja lämpö heitteli "lasten kylvyn" kummallakin puolella.
Laskettu aika tuli ja meni, oli viime lauantaina.
Ajattelin sillon, että odotan keskiviikkoon ja vippaan munan sitte kompostiin.
No meille tuli yllätysvieraita, jotka äsken lähtivät, ja unhdin koko munan.

Äsken kuulin outoa ääntä ja munassa on särö ja pikkuinen siellä piipittää!!!

Viisi päivää myöhässä ja kaikki arvot on kokoajan ollut ihan väärin tai korkeintaan sinnepäin.

Kyllä mä tiedän, ettei tässä hirveesti ole mahdollisuuksia, joudun varmaan pian kirjoittamaan suru-uutisen.
Mutta en enää pystynyt pitämään tätä omana tietonani, vaikka olen varmaan toiminut ihan epäeettisesti.

Antakaa onnettomalle nyt jotain viime hetken neuvoja, etten ihan maaliviivoilla tyrisi kaikkea.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt005 Ei muuta kuin tipu lämpölampun alle ja vettä ja ruokaa esille. Pidä tipu vaikka aluksi sisällä kun on yksinäinen. :smt006
Kannattaa tipun kuivuttua kokeilla ottaisko Candela sen hoiviinsa.
Viimeksi muokannut Hakalan emäntä, 17 Heinä 2008, 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Jos se nyt tosta jotenki ihmeen kaupalla selviäis aamuun, niin yritänkö laittaa sen vanhempien tipujen laumaan ja seurailen reaktioita, vai pidänkö jonkin aikaa kotihoidossa?

Piipitys siellä vaan yltyy ja halkeamakin on kasvanut...
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Sulle tulee jänskä yö :smt003
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Todellakin!

Mä ajattelin, et eihän se muna nyt voi missään akvaariossa kehittyä, mutku olosuhteet on suunnilleen kohdillaan, niin totesin et ei se mitään maksakaan, jos kokeilee.
Mä oon parantumaton pölkkypää, nyt tää vasta kauheeta onkin. Jos se ei selviä, niin olisi ollut armollisempaa luovuttaa ajoissa.

Ei kyllä varmana tuu uni silmään koko yönä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hei mä oon just samanlainen kovapää, näin sitä oppii!
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Onnistuin nukahtamaan moneksi tunniksi.
Puolenyön ja aamuviiden välillä ei ollu tapahtunu juurikaan ja tipu oli hissukseen.
Nyt munassa on 2euron kolikon kokoinen reikä, josta pieni nokka vilkuttelee. Tipu piippailee välillä, jumppaa ja sitten taas lepää.

Kuinka kauan tää voi kestää, että se vielä on normaalia? Tai eihän tässä mikään muukaan oo ollu normaalia. Mutta jos eilen ilmestyi illalla särö ja nyt ollaan kolikossa, niin mennäänkö suht normaaliaikataulun mukaan???
Viimeksi muokannut viiru, 03 Maalis 2009, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaa'a. Mäkin oon pelastanut yhden tipun "hätähautomossa" http://www.katajavuori.tarinoi.fi/186 ja siitä on tullut oikein kaunis kana: http://www.katajavuori.tarinoi.fi/214

Tipuhan yleensä "korkkaa" munan niin, että sen päästä aukeaa ikään kuin kansi. Iso reikä kuulostaa mun kokemuksella vähän poikkeukselliselta?

Koeta nyt oikein tarkasti pitää kosteus noin 70-80 % ja lämpötila noin 37,5 jos se siitä vielä kuoriutuis..
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kyllä se alkaa tonne sivuille halkeemaan ihan oikeaoppisesti, mutta ei oo kansi vielä irronnu.
Tää on kyllä kestäny jo tosi kauan. Huolestuttaa.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Pää on ulkona.
Munasta ei oo varsinaista kantta irronnu, pieninä palasina lähti.
Kova ääni on tipulla, että siinä mielessä vaikuttaa reippaalta.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä se varmaan siitä.. Anna vain itse kuoriutua. Onnea loppurutistukseen!
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kovaa ääntä se pitää ja kun kokoajan ramppaan siinä kurkkimassa niin kääntää heti pään ja katsoo ja vaativasti piippaa. Voi kun olis kaikki kunnossa.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Se on nyt tullut kokonaan kuoresta.
Märkä ja väsyneeltä vaikuttaa, kovaan ääneen piippaa. On nyt villan alla lämmittelemässä kaverinaan DDR:läinen saappaanlämmitin, jolla on kasvatettu aikoinaan hyvällä menestyksellä eräs talitintti.
Tilly

Viesti Kirjoittaja Tilly »

Voi , mikä dekkarikertomus, kesän paras! Varsinainen taistelojaluonne kuivumassa, Onnea jatkossakin =D>
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

:smt005 :smt005 Tällehän ei voi muuta kuin nauraa! Aivan mahtava juttu! Se DDR:lläinen saappaanlämmitin oli piste iin päälle. Ja jotkut vielä luulevat, että kanalan pitäminen olisi tylsää :smt003
Vastaa Viestiin