Riikinkukko- ja naurukyyhkyjen yhteiselo

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lupiini

Riikinkukko- ja naurukyyhkyjen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Olisin tiedustellut kokemuksianne riikinkukkokyyhkyjen ja naurukyyhkyjen yhteiselosta.

Olen tässä ottamassa naurukyyhkyjä ja ajattelin ne laittaa riikinkukkokyyhkyjen ja kääpiökanojen kanssa tonne meidän "lintutaloon". Siellä on kämmintä n. 15 astetta. Kesällä ovat isossa katollisessa ulkotarhassa.

Huomasin viikonloppuna, että 3 naurukyyhkypariskuntaa hakee uutta kotia erään toisen foorumin kautta, ovat siis ns. rescuelintuja. Ajattelin, että kun olen kuitenkin naurukyyhkyjä ottamassa, voin antaa niille hyvän kodin.

Vastauksesi sain liudan kysymyksiä (kolmannenasteen kuulustelu). Loppujen lopuksi kyyhkyjä ei voi luovuttaa riikinkukkokyyhkyjen seuraksi, eikä niitä saa pitää yhdessäkään, siis näitä kolmea naurukyyhkyparia. Kuulemma tappelevat.

Äidilläni on naurukyyhkyt yhdessä isossa tilassa. Niillä on oma huone ja niitä on parhaimmillaan ollut 20. Mitään konflikteja ei ole KOSKAAN ole ollut. Niiden kanssa on hyvällä menestyksellä myös 6 kaunista riikinkukko-viestikyyhkysekoitusta. Kokemusta meillä on näistä kyyhkyistä parin vuosikymmenen ajalta.

Tuli tosi paha mieli, :sad7: kun yritin vain auttaa. Menee kyllä pitkään, kun seuraavan kerran harkitsen löytöeläinten "pelastamista".
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:smt009 No olipa ikävä vastaus kannaltasi!

Kyllä täytyy melkoisesti ihmetellä, että mitä ajatteli linnuille uutta kotia etsivä taho tuossa kohtaa?! Olisi sitä kai voinut edes kokeilla, jos kerta kokemustakin jo noin hyvästi teiltä löytyy.
Mieltään ei kuitenkaan kannata moisesta pahoittaa. Tokihan aina kannattaa kysellä myös rescue-lintuja, joku toinen voikin ajatella jo hieman kauaskantoisemmin ja nähdä luonanne hyvän kodin ja antaa mahdollisuuden.

Harvoin muuten "kissataloistakaan" saa hommattua itselleen aikuista kissaa sillä ehdolla, että siitä tulisi ulkokissa :smt009 Itse olisin tarjonnut sen tuhannen kertaa kissalle hyvää kotia maalla, mutta aina on törmätty siihen suppeaan ajattelumaailmaan, että kissa EI KUULU vapaana ulos, vaikka tiedossa olisi ollut luonamme hyvä, huolehtiva ja loppuelämän mittainen koti! (onneksi löysimme tällaisen apua tarvitsevan aikuisen kissan muuta kautta ja tuossa se elelee onnellisena vapaan kissan elämää :smt016).

Ja tällä puheella en mitenkään arvostele löytöeläinten ym. työtä, se on arvokasta ja nostan hattua sitä tekeville vilpittömästi!!
Joskus olisi vaan mukava, että osattaisiin katsoa tilanteita hiukan vapaamminkin eläinten kannalta...

Mutta tsemppiä Lupiinille, kyllä ne juuri sinulle oikeat kyyhkyt vielä kohdalle osuu, jatka ihmeessä vaan etsintää!
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllähän noihin ihmeellisyyksiin aina välillä törmää.
Itse kyselin muutamaa kanaa, kun oli myynti-ilmoitus. Ei myynyt, kun myy kaikki kerralla samaanpaikkaan 6 kanaa ja 6 kukkoa. Noinkohan joku tuon satsin ostaa?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä mä voisin ostaa: Kuusi kanaa, yksi kukko ja viisi päivällistä. :smt003
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

^ :smt005 :smt005
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Pootsi, toi kyllä tuli mullekin mieleen yhtenä vaihtoehtona :smt005
Lupiini

Riikinkukkokyyhkyjen ja naurukyyhkyjen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Kiitos Volmari ja muut kannustavista vastauksista! Tuli heti parempi olo. :smt002

Ja mitä tohon kissa-asiaan tulee, kyllä kissa itse mielummin valitsisi elämän vapaana maalla, kun kaupungissa sisäkissana. :cat:
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllä leikattu kissa maalla vapaana on mielestäni kissalle paras vaihtoehto.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Justiinsa, kyllä kissa maalla saa ulkoilla.Ilman talutinta. Ja vielä jos on leikkattuja niin miköjottei!!!
tiedän kyllä mistä puhun. Kun meille noita pikkuisia on tullut 20 kpl. Enemmälle en pysty turvapaikkaa antamaan loppuiäksi. Ja olen välittänyt kissoja niitä haluaville, ja mielellään oon maalle laittanu.
Voi elämän kevät. kohta niitä taas alkaa ilmestyilemään, kesäkissoja, ja niiden tapaisia.
jos joku tahtoo kissan niin kertokaa.. pistän muistiin. Ainoa minkä olen kiristänyt on että uusi koti leikkauttaa perheen jäsenensä. Eikä kissasta tule mitään kiertopalkintoa! Sama pätee muihin eläimiin, jos koti on hyvä, ja aikaisempaa kokemusta eläimistä. Niin en näe mitään syytä mihinkään kolmannen asteen kuulusteluihi ynm..
Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Kyselin itsekin kissatalosta aikoinaan kahta kissaa nimenomaan tänne maalle hiiri ja myyrä hommiin, mutta samoin kävi. Luovuttivat vain jos ulkoilutetaan valjaissa ja muutoin pidetään sisällä. Tää on taas tätä, kun kiivetään pylly edellä puuhun näissä lakien säätämisissä... :evil3: :smt004 Kyllä maalla kissojen pitää saada olla kissoja ja hoitaa ne hommat, joita iät ajat tehneet. :cat:
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

no sen verran osallistun et antakaa niitten pitää ja taluttaa kissasa onkai noita muuallakin kuin tuolla. eli pitäkööt kissansa! osaisko noi edes pyydystää hiiriä???????
Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Ei kait sen kissan vietit mihinkään häviää pitopaikasta riippumatta :smt002 Hyvää työtä tekevät, mutta järki käteen luovutusten suhteen, muutoin hukkuvat kissoihin :smt018
Pigeon

naurut

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Naurukyyhkyt on aika agresiivisia toisia kyyhkyjä kohtaan. Mulla tulevat hyvin toimeen ainoastaan timanttikyyhkyjen kanssa (sisällä).Ja viimekesänä oli lakassa yksi naurukyyhky kirjekyyhkyjen kanssa ja siellä yhteiselo sujui varsin hyvin. Ilmeisesti jos on tarpeeksi tilaa, niin tulevat toimeen.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Lupiini, ollaan näköjään kyselty samasta paikasta naurukyyhkyjä. Tuli mullekin sellainen vastaus että taitaa lintujen kyselyt lintutaloilta ym. löytöeläintaloilta jäädä poies ainakin joksikin aikaa. :smt009

Kerroin lähettämissäni viesteissä vielä senkin, että linnut (naurukyyhkyt) saadaan kyllä erotettua omiin tiloihinsa jos kiistoja näyttäis syntyvän. Mutta ei kuulemma käy sekään.

Pisti vaan miettimään että minkälaisiin bunkkereihin nämä sitten halutaan luovuttaa... :smt012

EDIT: Täyty sekin vielä lisätä, että tuntemillani naurukyyhkyjen omistajilla ovat kyyhkyt olleet kyllä paljon rauhallisempia ja suvaitsevaisempia kuin mitä sain vastaukseksi kun nauruja lintutalolta kyselin...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Älkää tytöt olko pahoillanne.. on niin paljon asioita joita tiukkapipoiset ei käsitä..mitähän ne mulle vastais.. kysäsenkö, että otan ja sotken kaikki sekaisin ja haen vielä sen Kuukernupin Arskan siihen joukkoon ;).. taitaa olla sellainen paikka, ettei maksa vaivaa ees kysyä.. meikäläisen :smt005 , kun yritän epätoivoisesti risteyttää niitä neitokakaduja kahteen eri kyyhkyrotuun :smt044
Vastaa Viestiin