Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Karhurouva

Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Muutaman päivän ollut lisävalo päällä, ja sattuneesta syystä niin, että illasta valaistaan, jotta hoidot pääsee tekemään valossa. Nyt kuitenkin lähes joka ilta on päässyt käymään niin, että kaverit on nukkumassa niillä sijoillaan, jonne on satuttu jäämään, eivät siis osaa ennakoida pimeyttä ja hipsiä orrella. Kuinka olette ratkaisseet tällaisen tilanteen?
Iloisten Munatalo

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on semmoinen lapsille tarkoitettu yövalo, jossa on hämärätunnistin. Valossa muutama led sisällä ja riittää sen verran valaisemaan että näkevät hakeyútua orrelle. olen asentanut sen niin ettei paista suoraan orrelle vaan jää nurkan taa. Meillä nimittäin kävi ihan samoin, että kun valot sammuivat niin kaamea kotkotus ja siihe ne jämähtivät kuka minnekin jos eivät olleet jo orrellaan.
Raksu

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla kanat tallissa hevosten kanssa omassa karsinassa. Kun menen iltatallille niin harvoin ovat vielä valmiina orrella. Noh kähvelsin isännältä yhden yövalon jonka laitan palamaan niin että karsinassa on suht hämärää ja sammutan muut valot tallista. Kanat nousevat orrelle sillävälin kun jaan yöheinät hepoille ja sitten hyvät yöt ja valot pois päältä. Hyvin toimii, nopeasti kanaset menevät nukkumaan kun tulee hämärää :smt023
Pia

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Pia »

Kun sammutan kanalasta valot, jätän ikkunan ulkopuolelle led-jouluvalot päälle muutamaksi tunniksi => muutaman tunnin "iltahämärä"
mik

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja mik »

no, mä meen tekeen iltatallia, niin kanat nähtävästi kuulee sen. Sit käyn kanalassa katsomassa, et kaikki on hyvin ja kerään munat (ne on yleensä jo orrella, yks tai kaks korkeintaan on lattialla) sit sanon hyvää yötä, teen iltahommat loppuun tallissa ja sit vaan nappasen valot pois. Eli ne osaa lukee kellonajan ja nukkumaanmenoajan mun touhuista. Tosin jätän yhden ulkovalon päälle yöksi, joka heijastaa valoa myös hippasen kanalaan (sekä pihaton, että ulkosuojan ovelle hevosia varten). Et meillä ei ole ongelmaa.
Chick
chabo
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Chick »

No nythän tästäkin tuli ongelma mitä en ole ennen tullut ajatelleeksikaan :smt017 Monesti siis vain käyn kanalan ulkopuolelta räppäämässä valot pois, mistäs mä nyt tiedän onko ne sillon jo orrella, ja jos ei niin osaako ne mennä sinne pimeässä?
Jos menen katsomaan ensin kanalan puolella onko ne orrella, niin sillon ne ainakin hyppää sieltä alas katsomaan toinko jotain.
En kyllä aio ruveta oottelemaan joka ilta että ne menee ensin orrelle ennenku valot sammuu.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
ellikki

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kanalan ison päävalon sammuta illalla johokin aikaan.
Ja eteisessä olevassa lampussa on ajastin, joka sammuttaa sen hämärämmän valon kymmenen maissa. Ja taas aamulla sytyttää kanoille hämärä-valon.
mik

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja mik »

Kana ei pysty lentämään orrelle pimeessä. Mut käsittääkseni pystyy esim tikasliuskaa pitkin sinne kävelemään. Eli jos on tikkaat orrelle, niin kanat pääsee orrelle pimeessäkin.

Ja tämä tieto on mun 80 v enolta, joka on pitänyt oikeetqa kanalaa entisaikaan. (oikee kanala= tuotantokanala, jossa oli maalattia ja ulkoilutarha ja kanoja säädyllinen määrä tilaan nähden). Eli mä uskon tähän tietoon, vaihdan mielipidettäni vain, jos joku pystyy sen aukottomasti kumoamaan.
Maatikko

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Meillä on annettu illalla valomerkki: valot muutamaksi sekunniksi pois, minuutiksi päälle ja sitten yöksi pois.
Iloisten Munatalo

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Toi valomerkki juttu muuten pitää paikkansa! Silloin kun testailin ajastinta ja räpsin valoja edestakasin niin porukka alkoi heti mennä orrelle kun valot sammuivat :smt045
Raksu

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kanat menee tosi nopeesti orrelle kun hämärtää valon, muutamassa minuutissa meillä ovat orrella ja sitten valot pois :smt036
Bean

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä on edellisen omistajan ajoilta kanalassa valaistus ajastettuna siten, että illalla valot sammuu yhtä lamppua lukunottamatta ja puolen tunnin kuluttua sammuu sitten se viimeinenkin. Kanat tietävät heti kun ensimmäiset valot sammuu, että on aika mennä orrelle nukkumaan. Toisen rakennuksen valot sytytetään ja sammutetaan käsin, mutta kanat kyllä ovat oppineet menemään illalla orrelle nukkumaan ennenkuin valot sammutetaan.
Karhurouva

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Melkein pakko olisi ajastimella toimivia malleja hakea, muutoin kanat pääsee nukkumaan vasta puolen yön maissa silloin kun olen vauvan kanssa yksin. Tuossa Stockmannin alennusmyynneistä koitin katsella ulkokäyttöön jotain jouluvaloja, mietin, että laittaisi ledivalaistuksen hetkeksi oikeiden valojen sammumisen jälkeen, mutta eipä siellä tietenkään ollut kuin sisäkäyttöön tarkoitettuja. Kyllä ne hiljalleen ovat omaa "sisäistä kelloaan" viilanneet oikeaan aikaan, nyt on jo harvinaista, että joku olisi lattialla, mutta varsinkin nuoriso lähtee jo otsalampun valossa hoidellessa hipsimään...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä on ajastimella kello aamusta 7.00 - 17.00 ja nyt sähkökatkoksen aikaan laitoin muutaman led- valolyhtyä valaisemaan saman ajan ja se toimi hyvin.
Kävin pikkuista vaille viisi kanala/lampolaan sammuttamaan led-lyhdyt ja kaikki istui jo valmiina orrella. Meillä onneksi ei ollut kuin päälle 20 tuntia sähköt poikki ja hyvin riitti myös lämpö hiukka alle + 10 meni eikä mitään hätää ollut.
Miusta on hyvä tuo ajastimella toimiva valot, niin ei tarvitse huolehtia siitä jos ei satu vaikka just olemaan kotona kun käyvät nukkumaan tms. :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
saralele

Re: Talvi yllätti autoilijat, eiku yö yllätti kanaset...

Viesti Kirjoittaja saralele »

Meillä on nyt yötä päivää punainen lämpölamppu päällä kanalassa, kun sammutan illalla valot, näkevät mennä hämärässä orrelle. Ennen lämpölamppua räpsäsin vaan valot kiinni, ja orrelta ne kaikki aamulla hyppeli alas kun valot kävin laittamassa ja ruokkimassa.
Vastaa Viestiin