Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1165
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Etsin ja etsin, luin lukuisia vanhoja ketjuja mutten löytänyt vastausta joihinkin kysymyksiin. Olen siis hankkinut Colombine Spraytä aikomuksenani tehdä kanoille ulkoloishäätö talvea vasten (ulkoloisia en ole huomannut, mutta nyt on useimmilla kanoilla munintatauko, ja matokuurikin annettu kaikille joten samalla varoajalla menisi). Miten te kokeneemmat olette tehneet homman käytännössä? Purkissa lukee, että suihkutus tehdään 25-30 cm etäisyydeltä ja että linnun silmät on huolella suojattava. Miten olette hoitaneet silmien suojauksen? Pitääkö koko kana suihkuttaa huolellisesti läpi vai riittääkö esim. pikku suihkaus johinkin kohtiin? Iholle vai riittääkö sulkien päälle? Toinen pulmani on se, että kanani eivät ole tottuneet käsittelyyn joten niiden saaminen yksitellen kiinni on hankalaa. Pelkään, että ihanaluonteinen kukkoni menettää luottamuksensa minuun jos se uskoo minun ahdistelevan kanojaan... Olisiko parasta hiiviskellä punaisen valon kanssa pimeään aikaan ja ottaa kanat ja kukko yksitellen yöpuulta käsittelyyn :smt017 ? Miten te muut olette käytännössä toimineet? Ja onko muilla ollut tapana tehdä ulkoloishäätö varmuuden vuoksi? Itse ajattelin, että parempi häätää nyt kun kanalassa on pelkkiä aikuisia lintuja.

Nyt saisi kyllä maa jäätyä, kun tuli tosiaan matokuurikin jo annettua :smt012 . Annoin muutama päivä sitten toisen satsin Axiluria. Ensi syksynä odotan, että maa jäätyy ensin ja annan matolääkkeen vasta sitten.
Maatikko

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Orrelta hämärässä otetaan kana. Sille sukka päähän hupuksi (ihan oikeesti! näin meillä tehdään!). Tsupsaukset kainaloihin. Takaisin orrelle.
En usko että jää sen kummempia traumoja.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1165
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Siispä sukka päähän, hyvä idea :smt001 , kiitos! Ja homma kuulostaa heti paljon helpommalta ja lintuystävällisemmältä jos pikku suihkaukset riittävät!
Viktoria

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Mä olen suihkauttanut pyrstön alle, molempiin kainaloihin ja niskaan, kun olen löytänyt ulkoloisia.
Maatikko

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Noin mäkin tekisin jos actually olisi loishavaintoja. Meinasinkin sanoa, hyvä että täydensit.
Pia

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Pia »

Juuri näin meilläkin tehtiin muutama päivä sitten :smt001 Kana yöpuulta kainaloon, sukka päähän, suihkaukset siipien alle, peppuun ja niskaan. Hommaa helpottaa jos on kaveri joka suihkuttaa Columbine spary:ta kun itse pitelee kanaa. Ja lopuksi sitten kaikki vaatteet koneeseen.... kanoilta kun tuli hätäkakat tietty suoraan päälle... :smt012
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1165
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt on 'koekappale' spreijattu :smt001 ! Kanoistamme Floora on mielestäni rapsutellut itseään jonkin verran ja päätin aloittaa harjoittelun siitä. Siispä eilen menimme mieheni kanssa kanalaan mukanamme spray, musta sukka, suurennuslasi ja kupillinen herkkuruokaa tirpoille. Me päätimme kuitenkin nimittäin toimia päivänvalossa, ainakin yrittää josko se kävisi helposti. Kun kanat ahmivat herkkuja (kauramakaroonia ja porkkanasosetta) niin minä vain nostin Flooran hellästi siipien päältä kiinnipitäen syliin. Kun kukko huomasi, että Floora on sylissäni, se aloitti varoituskookotuksen (siis kukko, ei Floora, Floora oli vain hämmentynyt). Mutta viisas Alfred-kukkoni lopetti hälytyksen heti kun juttelin rauhoittavasti, ja parvi jatkoi herkutteluaan. Flooralle musta sukka päähän ja kanan kanssa eteisen puolelle. Siellä tutkin ihoa sieltä täältä suurennuslasilla. Enkä löytänyt mitään :smt001 ! Jos ulkoloisia on, niin ei niitä vielä paljoa ole. Joka tapauksessa suihkautimme Colombine Spraytä siipien alle, pyrstön alle ja rintaan, vähän myös niskaan. Meni hienosti, kunnes kukko alkoi kiekumaan kanalan puolella (taisi huudella Flooran perään). Hiljaa paikoillaan ollut Floora sai samassa pyristelykohtauksen. Se oli sitä mieltä, että musta sukka päässä voi hyvin lentää kun kukko kerran kutsuu :smt005 . Ihmeellisillä akrobaattitempuilla saimme siipiä läpyttelevän kanan pidettyä turvallisesti käsissämme. Kun sain käteni takaisin siipien päälle niin otimme sukan pois ja veimme kanan takaisin kanalaan. Laskin sen hellästi lattialle. Siinä se nökötti hetken ja meni sitten muina kanoina syömään. Kukkokin oli ihan rauhallinen. Eivät ne näköjään vähästä hätkähdä :shock: !

Nyt olen vähän kahden vaiheilla, käsittelenkö loput siivekkäät tänään. Tuntuu siltä, ettei niillä ehkä ole ulkoloisia. Mutta liekö tuosta haittaakaan. Floora oli tänään ainakin ihan normaalin näköinen. Henkinen puolikin tuntui olevan kunnossa, koskei varonut minua yhtään :smt001 . Ehkäpä käsittelen kaikki. Nyt kuitenkin yöpuulta, kuten Pia, koska on enemmän käsiteltäviä. Vien samalla oljet munintapesistä kompostiin, suihkautan spraytä pesiin ja laitan puhtaat oljet tilalle.

Nyt olen taas oppinut uuden asian kanojen käytännön hoidosta :smt041 !
emilia

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

olisin kysynyt semmoista asiaa, jos ja kun on kanoilla poikasia, niin voiko niitä silloin sumutella, koska poikaset nukkuu mamman mahan alla. Hei kaikki jotka jotain tietävät niin please vastatkaa

kiitti etukäteen infosta
milkkis]

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä oon ymmärtänyt että kyllä sellasen emokanan voi suihkuttaa jolla on pienet tiput, mutta ei saa tipuja suihkutella kun ovat pieniä :smt001
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Juuri näin se menee; emon annoksesta välittyy poikasille riittävä määrä ja se on toimiva systeemi.
onnikas

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kyssäri:

Voiko niitä munia keittää ja syöttää kanoille mitkä on 2 viikkoa spraystä munittu? Niitä ois nyt kasa tuolla, mutta kun niitä ei voi tarjoilla ihmisille niin ovat vain tyhjän panttina. Jos niitä nyt alkaa syöttämään kanoille niin tuleeko varoaikaan pidennystä?

Ja sit kerron miten suihkuttelin nuo omani. Tein ehkä mokan siinä etten erikseen suojannut silmiä, mutta otin kanat rauhallisesti kiinni niin et pullo oli vieressä valmiina. Menin kyykkyyn kana sylissäni ja rauhallisesti käänsin kanan selälleen. Osa yritti räpyttää siipiä, mutta osa oli ihan vaan paikoillaan. Pidin siis kanaa jaloista varovasti kiinni toisella kädellä ja se oli selällään polviani vasten. Sitten suhautus siipien alle.. Osalta piti vähän raottaa siipeä, mutta suurin osa piti niitä melko auki jo ihan itse. Minusta tämä kävi melko vaivattomasti, helposti ja rauhallisesti näin. Jos olisi pitänyt alkaa laittaa sukkaa päähän kanalle niin olisin tarvinnut kaverin.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Munista en osaa sanoa mutta hyvä vinkki toi selätys :smt002
siimis

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen suihkinut niin, että otan nätisti kiinni koivista vasemmalla kädellä ja nostan koipia sen verran ilmaan, että kanan rinta vaan on maassa. Silloin se makaa päätään maahan ja levittää siipensä levälleen. Kun sen tekee rauhallisesti ja kanat tottuu siihen, ne ei edes pahemmin räpistele. Siitä on nopea suihkauttaa suihketta kainaloon ja takapuoleen, pään päälle voi vaikka heittää pyyhkeen siksi aikaa. Isommankin parven suihkutus käy noin aika nopeasti ja ihan yhdeltä ihmiseltä, ja kun on hanskat kädessä ei ainetta kulkeudu omaan nahkaan...
sannikki

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kuinkas viiriäisten suihkutus???? Meillä on viiriäishäkki kanalassa, en epäile loisia mutta ajattelin jos joskus tarttee häätöön ryhtyä niin tehdäänkö se viiriäisille myös???
snuigu

Re: Kanojen käsittely Colombine Sprayllä

Viesti Kirjoittaja snuigu »

Eli siis Colombine Sprayllä on kahden viikon varoaika? Miten on tuon axilurin laita sitten, paljonko siinä on varoaika?
Vastaa Viestiin