Blondin haudonnat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tipuilla on hauskat mustat viirut päässä. Onnea! :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hauskoja nuo yhteishuoltajuudet. Mulla on käynyt yleensä niin, että yhdessä hautoneet emot hoitavat lapsensa ristiin rastiin, mutta erikseen hautoneet saattavat olla äkäisiä toisilleen. Hauskin juttu minusta on kuitenkin, kun viime kesänä Pipari-kana pölli toiselta hautojalta munan ja sai yhden tipun, niin Piparin edellisen haudonnan nuorikkokanat hoitivat tätä "pikku-veljeä" koko kesän. Toimivat kuin parhaatkin henkivartijat:

Kuva

Kuva
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ihana tarina Smari :smt007
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Hauskoja tarinoita. Tämä Blondin ja Viirun yhteishuoltajuus perustuu varmaankin niiden vahvaan siteeseen toisiinsa; Ovat sisaruksia, jotka turvautuivat toisiinsa laumaan tullessaan. Blondi haki tällöin turvaa Viirun siiven alta ja muutenkin ovat koko ajan kuljeskelleet keskenään.
Haudontakin alkoi niin että Blondi hautoi ensin ja sitten Viiru vei pesän. Kun sain Tiinalta siitosmunia, niin hautoivat molemmat samassa pesässä. Omien kanojen munat eivät olleet hedelmöittyneitä, joten kun ne otettiin pois, niin haudottavaa jäi vain Viirulle. Eli pesään olivat molemmat leimautuneita.
Pikkutirpat ovat kaikki hyvissä voimissa ja mennä vilistävät sen minkä ehtivät. Ja nehän näyttävät ehtiävän. Tänään kun lähdin töihin, niin laiton varmuuden vuoksi ruokakippoja 3 ja vesikippoja 4, kun tuntuvat sotkeentuvan niin äkkiä.
Toivottavasti pärjäävät.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Blondi lienee päättänyt perustaa oman perheen. 1 muna nimittäin ilmaantunut ja minä kun olin varautunut syömään kaupan munia koko kesän :smt003
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jaahas, no jos neiti intoutuu hautomaan, niin tulehan piipahtamaan täällä uudelleen :smt002
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Olen tässä miettinyt koska uskaltaisin laskea tipuset ulos. Minkä ikäisinä olette laskeneet ne ulkoilemaan näin keväällä? Jotenkin tuntuu pahalta kun ovat sisällä ja ulkona on kaunis ilma.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä mä laittaisin jo ulos. Ainoo, mikä noin pienissä on, niin ne on niin pieniä, että jos ne joutuu tarhasta ulos, ne joutuu helposti jonkun saaliiksi. Paria karvasta kokemusta viisaampana päästän pihalle vapaaksi vasta noin kolme viikkoisena. Eihän nyt tietenkään saa muutenkaan irrallaan pitää, mutta tarkoitan vaan sitä, että kannattaa tarkistaa tarha kunnolla läpi, etteivät vahingossa joudu ulkopuolelle.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, täällä meillä päin en vielä laittais, mut täällä onkin vielä yöpakkasia yms. Höyhenet päälle niin sitten pihalle. Tai tietysti jos ulkona on yhtä lämmin kuin sisälläkin..
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Ensi viikolle on luvassa jo 18 astetta. Taidan laittaa sitten ulos. Täytyy ensin rakennella joku silta, jotta pääsevät rappuset alas. Alue on katettu ja verkot ympärillä. Alimpana on (n. 30 cm korkeaa)tiheäsilmäistä verkkoa, joten eivät sen raoistakaan pääse. Blondi on ulkoillut joka ilta ja Viiru näyttää siltä että sen tekisi mieli jättää poikaset hetkeksi ja mennä ulos. Olen kuitenkin toistaiseksi laskenut vain Blondin ulos ja laittanut oven kiinni jotta lämpö pysyisi sisällä. Illalla sitten ennen auringonlaskua se on mennyt sisälle, aiemmin ei ole suostunut menemään.
Poikaset kasvavat hämmästyttävän nopeasti. En olisi uskonut että reilussa viikossa niille tulee siipisulat ja pyrstösulkienkin alut näkyvät. Ihana seurata niiden kasvua ja muutakin menoa. Ovat tosi hellyttävän näköisiä illalla pesässä, emon vieressä nukkumassa.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mimmi, meillä on ulkona lämpimämpää ku sisällä :smt003 Noh, oon mä tietty yöks laittanut 'luukun' kiinni, mutta täällä on tosiaan miltei t-paita kelit :smt003 Ihanaa! Lampaatkin on jo vihreellä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ihanaa kesäidylliä noissa Mimmin kuvissa :smt001
weemano

Viesti Kirjoittaja weemano »

mimmin kuvien nuorikko on niin hellyttävän näköinen, tuollainen terhakka teini. :D
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Nyt on rakenneltu "sillat" rappusille, että pikkutirpat pääsevät ulos halutessaan. Viiru onkin jo muutaman kerran käynyt ulkoilmaa nuuhkimassa, mutta rientänyt aina vauhdilla takaisin. Ilmeisesti poikaset kutsuvat emoaan heti takaisin. Ulkona on varjossa 18,5 astetta, joten en usko pikkuisille tulevan kylmä. Kunhan nyt uskaltautuvat ensin ulkosalle.

Mimmi, minkä ikäinen pikkukukko on tuossa ylemmässä kuvassa?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Elviira kirjoitti:Mimmi, minkä ikäinen pikkukukko on tuossa ylemmässä kuvassa?
Kuoriutui 19.6. ja kuva otettu 7.7. eli tuleeko siitä 2½ vk..
Vastaa Viestiin