Blondin haudonnat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Elviira

Blondin haudonnat

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Blondi on nyt hautonut 1,5 viikkoa. Tänään tapahtui sellainen käänne että Viiru omi Blondin pesän ja Blondi-parka odottelee vieressä että Viiru luovuttaisi pesän hänelle takaisin.
Toivottavasti edes munissa on jotain etteivät turhaan haudo (kumpi sitten tästä jatkaakaan). Eilen yritin läpivalaista munia eikä niissä mielestäni ketään ollut kotona. Yksi muna oli säröillä ja kun sen rikoin niin ei ollut kehittynyt.

Kaksi muuta pesää siirrettiin tänään ylemmäs ja nyt sielläkin istuu puumunien päällä yksi vanhemmista kanoista (Älli).
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Saatko sä laitettua ihan pesän viereen toisen pesän? Mulla kävi nimittäin viime kesänä noin, toinen kana kana pölli toisen aloittaman pesän. Kävi sillälailla hyvä tuuri, että pesä oli kiukaan (!) päällä ja mä sain tungettua sen laidalle toisen pesän. Kana hyväksyi sen muitta mutkitta.
Mä osaan katsoa vain kirkkaat munat, eli ne, jotka on 'läpinäkyvät'. Muut mä jätän pesään ja suurin osa niistä onkin sitten kuoriutunut. Viimeksi toisessa kymmenen satsissa oli viisi kirkasta ja lopuissa viidessä oli poikaset. Toisessa kymmenen satsissa ei ollut kirkkaita, vain kaksi jäi kuoriutumatta.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Valitettavasti siihen ei mahdu toista pesää. Taistelu pesästä näyttää edelleen jatkuvan, Blondi-rukka odottelee että pääsisi hautomaan, Viiru ei näytä antavan periksi. Vaikeutui vielä tämä uusien munien tutkiminen kun nyt pesää vahtaa kaksi kanaa.
Älli oli sentään lopettanut puumunien hautomisen yön jälkeen, en kyllä uskonutkaan että se jaksaisi innostua hautomisista.
Ilmeisesti kukko on hermostunut rouviensa kiistoista kun tänään se on tehnyt muutamia hyökkäyselkeitä minua kohti. Ennen ei ole mitään tämmöistä ollut, vaan olen täysin rauhassa saanut siivoilla yms.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meillähän sitä hautoi munakasaa 3 kanaa vuorollaan :smt003 Jokainen viikonverran.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Sain Tiinalta munia ja laitoin ne Blondin alunperin hautoman pesän viereen (nyt Viirun pesä) Blondin alle. Kyllä näytti kana tyytyväiseltä ja alkoi heti järjestellä munia. Siellä molemmat rouvat aamusella olivat tyytyväisen näköisinä hautomahommissa vieretysten.
Ällikin oli jälleen mennyt yöksi hautomaan. Taitaa olla sen mielestä vain mukavampi nukkumapaikka :smt002
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Ensimmäisten munien la lähestyy (ke) ja olen ihan hermona tuleeko sieltä yhtään tipua. Pesä siirretty tänään lattialle etteivät tirpat tipu ja järjestetty tipuille vedenjuontipaikka. Toinen satsi munia pitäisi kuoriutua parin viikon päästä. Hautovat mammat näyttävät jatkuvasti vaihtelevan munia, joten erien järjestäminen mammojen alle ei näytä toimivan. Täytyy vain toivoa etteivät molemmat ryntää hoitelemaan poikasia ja jätä loppuja munia hautomatta.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Keskiviikko (ja torstaikin) menivät eikä poikasia näy. :smt010 Pidin turhaan torstain "mammalomaakin". Kauankohan kannattaa odotella ennenkuin ottaa ensimmäisen munasatsin pois? Toivottavasti edes toisesta tulee jotain.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi, jos poikasia ei kuulu. Mullakin meni täällä yksi haudonta samalla tavalla persiilleen - eka kertaa.

Saisitko sä läpivalaistua ja katsottua, miltä munat näyttävät? Jos ovat tyhjiä, niin eihän kanaemoa kannata enempää niiden päällä istuttaa. Mutta jos näkyy sikiöitä, niin ei muutama lisäpäivä pahaa tee: kyllä täällä sellaisiakin tarinoita on, joissa on ihan useampi päivä viivettä ja terveitä tipuja kuoriutunut sitten.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Täytyy yrittää läpivalaista. Siitä pesästä on vain erittäin hankala saada kanat pois. Samassa pesässä kun istuu kaksi kanaa hautomassa, eikä siinä ole muuta aukkoa kuin edessä. Hätistely hätistelijän suuntaan on huono tuottamaan tulosta. Nostaminenkaan ei helpolla onnistu kun täytyy työntää käsi etuaukosta sisään ja yrittää saada yhdellä kädellä kana turvallisesti nostettua ylös ja vedettyä aukosta kohti itseä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä en varmaan menis turhaan penkomaan, jos se on kerran noin hankalaa. Odottaisin huomiseen ja ottaisin vasta sitten munat pois. siihen mennessä ne olis kyllä pitänyt jo kuoriutua. Kannattaa ne silti läpivalaista, mutta todennaköisesti ne on tyhjiä. Tyhjäähän emot ei silti haudo, koska sinne jää ne viikkoa myöhemmin laitetut munat. Joista Kyösti antaa kuoriutumis takuun :smt003
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Ensimmäinen munasatsi kaikki mätämunia. Nyt vain luotetaan Kyöstin taitoihin. :smt002
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Tänään siitosmunilla la. Vielä ei piipityksiä kuulu, jännitys tiivistyy.....
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Eilen ei vielä mitään kuulunut, joten ajattelin tarkistaa munat. Kaivoin Viirun alta kaksi munaa ja toisesta kuului pi piip. Kyllä oli metka kuulla munan piipittävän.
Tänä aamuna sitten kuului jo selkeä piipitys. Eli kyllä siellä ainakin yksi on kuoriutunut. Ei kyllä millään malttaisi olla töissä, olisi paljon kivempi olla katsomassa kanalassa että kaikki on hyvin. Onneksi poika pääsee intistä lomille tänään aikaisin ja voi käydä tarkistamassa tilanteen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea piipityksestä! Kyllä ne siellä pärjää, melkeinpä paremmin omassa rauhassaan, usko pois! :smt003
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Yhden tipin onnistuin näkemään osittain, kun tunki väkisin emon alta kurkkimaan mihin sitä onkaan jouduttu. Ihanan keltainen ja tumma raita päässä. Äänistä päätellen kavereitakin löytyy, mutten osaa arvioida montako.
Viiru vaikuttaa väsyneeltä, on tainnut mennä viime yö poikasten kuoriutuessa. Silmät menevät vähän väliä kiinni ja pää painuu alaspäin. Sitten yht'äkkiä valpastuu ja kohentelee asentoaan. Taitaa olla lasten saanti yhtä rankkaa kanoilla kuin ihmisilläkin :smt003
Vastaa Viestiin